TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ nemá zľutovania: Na STK budeme chodiť POVINNE každý rok. Vláda vydala stanovisko (čo nás čaká)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ nemá zľutovania: Na STK budeme chodiť POVINNE každý rok. Vláda vydala stanovisko (čo nás čaká)

Európska únia (EÚ) chce zaviesť povinnú technickú kontrolu (STK) na ročnej, nie dvojročnej báze. Vraj to zvýši bezpečnosť.

8. júna 2025 10:48
Roman Drexler
8. júna 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Slovensko odmieta každoročné STK pre autá staršie ako 10 rokov
  • Minister dopravy Ráž označil návrh za neprimeraný
  • Európska komisia chce zvýšiť bezpečnosť a znížiť znečistenie

Európska únia (EÚ) plánuje zaviesť veľké zmeny v rámci technickej kontroly vozidiel. Konkrétne by sa mala zmeniť časová frekvencia, v akej ju vodiči absolvujú. V súčasnosti platí, že na technickú kontrolu (STK) sa treba dostaviť každé dva roky. Po novom by malo byť povinné túto kontrolu absolvovať každý rok, avšak nie pre úplne všetkých vodičov – len tých, ktorí majú vozidlo staršie ako 10 rokov.

Tento návrh predložila Európska komisia (EK) v rámci pripravovanej reformy bezpečnostných pravidiel pre vozidlá v EÚ. Pochopiteľne, mnohí z neho nie sú nadšení. A preto vás dosť pravdepodobne poteší, že slovenský minister dopravy Jozef Ráž počas rokovaní v Luxemburgu jasne oznámil, že Slovensko s návrhom nesúhlasí. Téme sa venuje SITA.

Vo videu zverejnenom na sociálnej sieti minister uviedol, že Slovensko patrí medzi krajiny, kde má veľká časť občanov vozidlá staršie ako desať rokov. Zavedenie každoročných technických kontrol by preto považoval za neúmernú záťaž pre bežných motoristov. „Myslíme si, že každoročná STK pre staršie autá je jednoducho priveľa,“ zdôraznil minister.

Okrem vyjadrenia nesúhlasu s každoročnou STK sa Slovensko podľa ministra Ráža podieľalo aj na schválení nových práv pre leteckých pasažierov a zároveň prebiehali rokovania s eurokomisárom pre dopravu Apostolosom Tzitzikostasom o šestnástich projektoch, na ktoré chce Slovensko získať financovanie z programu CEF (Nástroj na prepojenie Európy).

servis, mechanik, STK
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

EÚ argumentuje bezpečnosťou a ochranou životného prostredia

EK svoju iniciatívu obhajuje tým, že sa zameriava na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a zníženie negatívnych vplyvov na životné prostredie.

Argumentuje tým, že nebezpečné a neudržiavané vozidlá významne prispievajú k nehodám, úmrtiam a zraneniam na cestách. Súčasne upozorňuje na to, že staršie a znečisťujúce vozidlá, aj keď sú početne v menšine, vytvárajú neúmerný podiel škodlivých emisií a hluku.

Komisia tiež pripomína, že aktuálne pravidlá, ktoré boli naposledy aktualizované v roku 2014, už nedržia krok s technologickým vývojom. Moderné vozidlá dnes disponujú asistenčnými systémami pre vodiča, rastie aj počet elektrických áut na cestách, čo podľa EK vyžaduje nové prístupy k bezpečnosti.

Koniec stáčaniu kilometrov

Návrh sa však netýka len zmien pre STK. Kľúčovou súčasťou plánovaných zmien je aj boj proti podvodom a manipuláciou s tachometrami. V prípade starnúcich vozidlách je celkom vysoké reiziko, že počet najazdených kilometrov bude neprávom znížený, čím predajcovia cielia na maximálnu predajnú cenu.

Neprehliadnite

Diaľničná známka
Vodiči, POZOR: Platnosť TEJTO diaľničnej známky je obmedzená (platné na Slovensku)
pozor, hacker, podvod, únik, údaje
Majú nový spôsob, ako vás okradnúť: Peniaze vám zoberú rovno cez BANKOMAT (ako sa chrániť)
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
MIMORIADNE: Euro v Česku? Nová vláda oznámila zvrat, ktorý nikto nečakal

EK tvrdí, že na efektívne riešenie tohto problému sú potrebné aktualizované a prísnejšie pravidlá. Asi len čas ukáže, čo presne tým myslí.

STK každý rok: Čo by to znamenalo pre vodičov?

Ak by sa zaviedla povinnosť absolvovať každoročnú technickú kontrolu pre vozidlá staršie ako desať rokov, slovenskí vodiči by pocítili viacero priamych aj nepriamych dopadov. V prvom rade by sa zvýšili finančné náklady na prevádzku starších automobilov.

Dnes je povinnosť absolvovať STK a emisnú kontrolu pre osobné vozidlá v štandardnom dvojročnom intervale. Každoročné kontroly by teda znamenali dvojnásobné výdavky. Cena za technickú a emisnú kontrolu sa v súčasnosti pohybuje okolo 90 až 130 eur, čo by pre rodiny s obmedzeným rozpočtom predstavovalo citeľnú záťaž.

Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH, transakčná daň
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Výrazný vplyv by mal tento návrh najmä na sociálne slabšie skupiny obyvateľstva, ktoré si nemôžu dovoliť pravidelne meniť staršie vozidlá za novšie. Na Slovensku je priemerný vek automobilov vyše 14 rokov, čo znamená, že opatrenie by sa dotklo skutočne veľkej časti populácie.

Pre mnohých vodičov by sa každoročné STK stalo pravidelnou finančnou povinnosťou, čo by mohlo viesť k nárastu prípadov, keď vodiči z finančných dôvodov odkladajú alebo vynechávajú kontroly, čím by paradoxne mohlo dôjsť k zhoršeniu bezpečnosti na cestách.

Ďalším aspektom, na ktorý treba upozorniť, je časová náročnosť. Vyšší počet kontrol by zvýšil dopyt po termínoch v staniciach technickej kontroly, čo by mohlo viesť k dlhším čakacím lehotám a zvýšenému administratívnemu zaťaženiu vodičov. Tento tlak by sa prejavil najmä v menších regiónoch, kde je počet staníc STK obmedzený.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok, konsolidačných opatrení, dlžníci, konsolidačný balík AKTUÁLNE: Štát uvoľnil MIMORIADNE prostriedky. Veľká skupina ľudí dostane štedrý príspevok (koho sa to týka)
Ďalší článok Aktuálna správa Na dôchodok až v 70-tke: Štát zavádza EXTRÉMNE krutú reformu, v Európe nemá obdobu

Najčítanejšie

Slovensko, EÚ
EÚ vypočítala mzdu Slovákov. Čo poviete na výslednú sumu? (+ porovnanie)
24. októbra 2025
Plynový kotol, plyn
AKTUÁLNE: Začali schvaľovať ceny energií pre rok 2026. Nie sú to dobré správy!
24. októbra 2025
mimoriadne, hacker, špehovanie, zákon, novela
POZOR: Potvrdili EXTRÉMNE zákerný útok. Štát radí Slovákom, aby boli pripravení na najhoršie
24. októbra 2025
Pozor, peniaze, útoky
Slováci, POZOR: Takéto bankovky v obchodoch odmietnite. Môžu vám spôsobiť problémy (FOTO)
25. októbra 2025

Najnovšie články

  • Vodiči, POZOR: Zlodeji už nechcú celé auto. Najviac kradnú tieto komponenty (zoznam)
  • Vodiči, POZOR: Platnosť TEJTO diaľničnej známky je obmedzená (platné na Slovensku)
  • Elektromobily v Európe: Ukázali KĽÚČOVÉ čísla, takto vyzerá realita (+ porovnanie)
  • Slováci nedopustia na HOTOVOSŤ: Je to väčšie riziko, než sa môže zdať (+ plánované zmeny)
  • Radikálne rozhodnutie je na svete: 15-ročné autá majú ZÁKAZ tankovať naftu

Bude sa vám páčiť

Známa automobilka zaskočila vodičov: V jej vozidlách nebude žiadne autorádio

24. októbra 2025

Majitelia elektromobilov zúria: Zlodeji ničia nabíjačky, škody rastú do tisícov. Výnimkou nie je ani Slovensko

24. októbra 2025
POZOR, automobilka, auto

Vodiči, POZOR: Pôjdu vám po krku. Ak u vás TOTO nenájdu, zoberú vám auto (+ dátum)

23. októbra 2025
EÚ

EÚ odklepla niečo, čo nikto nečakal. Slovensku to náramne pomôže (čo sa deje)

23. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?