Európska únia (EÚ) plánuje zaviesť veľké zmeny v rámci technickej kontroly vozidiel. Konkrétne by sa mala zmeniť časová frekvencia, v akej ju vodiči absolvujú. V súčasnosti platí, že na technickú kontrolu (STK) sa treba dostaviť každé dva roky. Po novom by malo byť povinné túto kontrolu absolvovať každý rok, avšak nie pre úplne všetkých vodičov – len tých, ktorí majú vozidlo staršie ako 10 rokov.
Tento návrh predložila Európska komisia (EK) v rámci pripravovanej reformy bezpečnostných pravidiel pre vozidlá v EÚ. Pochopiteľne, mnohí z neho nie sú nadšení. A preto vás dosť pravdepodobne poteší, že slovenský minister dopravy Jozef Ráž počas rokovaní v Luxemburgu jasne oznámil, že Slovensko s návrhom nesúhlasí. Téme sa venuje SITA.
Vo videu zverejnenom na sociálnej sieti minister uviedol, že Slovensko patrí medzi krajiny, kde má veľká časť občanov vozidlá staršie ako desať rokov. Zavedenie každoročných technických kontrol by preto považoval za neúmernú záťaž pre bežných motoristov. „Myslíme si, že každoročná STK pre staršie autá je jednoducho priveľa,“ zdôraznil minister.
Okrem vyjadrenia nesúhlasu s každoročnou STK sa Slovensko podľa ministra Ráža podieľalo aj na schválení nových práv pre leteckých pasažierov a zároveň prebiehali rokovania s eurokomisárom pre dopravu Apostolosom Tzitzikostasom o šestnástich projektoch, na ktoré chce Slovensko získať financovanie z programu CEF (Nástroj na prepojenie Európy).

EÚ argumentuje bezpečnosťou a ochranou životného prostredia
EK svoju iniciatívu obhajuje tým, že sa zameriava na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a zníženie negatívnych vplyvov na životné prostredie.
Argumentuje tým, že nebezpečné a neudržiavané vozidlá významne prispievajú k nehodám, úmrtiam a zraneniam na cestách. Súčasne upozorňuje na to, že staršie a znečisťujúce vozidlá, aj keď sú početne v menšine, vytvárajú neúmerný podiel škodlivých emisií a hluku.
Komisia tiež pripomína, že aktuálne pravidlá, ktoré boli naposledy aktualizované v roku 2014, už nedržia krok s technologickým vývojom. Moderné vozidlá dnes disponujú asistenčnými systémami pre vodiča, rastie aj počet elektrických áut na cestách, čo podľa EK vyžaduje nové prístupy k bezpečnosti.
Koniec stáčaniu kilometrov
Návrh sa však netýka len zmien pre STK. Kľúčovou súčasťou plánovaných zmien je aj boj proti podvodom a manipuláciou s tachometrami. V prípade starnúcich vozidlách je celkom vysoké reiziko, že počet najazdených kilometrov bude neprávom znížený, čím predajcovia cielia na maximálnu predajnú cenu.
EK tvrdí, že na efektívne riešenie tohto problému sú potrebné aktualizované a prísnejšie pravidlá. Asi len čas ukáže, čo presne tým myslí.
STK každý rok: Čo by to znamenalo pre vodičov?
Ak by sa zaviedla povinnosť absolvovať každoročnú technickú kontrolu pre vozidlá staršie ako desať rokov, slovenskí vodiči by pocítili viacero priamych aj nepriamych dopadov. V prvom rade by sa zvýšili finančné náklady na prevádzku starších automobilov.
Dnes je povinnosť absolvovať STK a emisnú kontrolu pre osobné vozidlá v štandardnom dvojročnom intervale. Každoročné kontroly by teda znamenali dvojnásobné výdavky. Cena za technickú a emisnú kontrolu sa v súčasnosti pohybuje okolo 90 až 130 eur, čo by pre rodiny s obmedzeným rozpočtom predstavovalo citeľnú záťaž.

Výrazný vplyv by mal tento návrh najmä na sociálne slabšie skupiny obyvateľstva, ktoré si nemôžu dovoliť pravidelne meniť staršie vozidlá za novšie. Na Slovensku je priemerný vek automobilov vyše 14 rokov, čo znamená, že opatrenie by sa dotklo skutočne veľkej časti populácie.
Pre mnohých vodičov by sa každoročné STK stalo pravidelnou finančnou povinnosťou, čo by mohlo viesť k nárastu prípadov, keď vodiči z finančných dôvodov odkladajú alebo vynechávajú kontroly, čím by paradoxne mohlo dôjsť k zhoršeniu bezpečnosti na cestách.
Ďalším aspektom, na ktorý treba upozorniť, je časová náročnosť. Vyšší počet kontrol by zvýšil dopyt po termínoch v staniciach technickej kontroly, čo by mohlo viesť k dlhším čakacím lehotám a zvýšenému administratívnemu zaťaženiu vodičov. Tento tlak by sa prejavil najmä v menších regiónoch, kde je počet staníc STK obmedzený.