Európska komisia (EK) podľa denníka Financial Times zvažuje zavedenie novej spotrebnej dane na tradičné palivá, ktorá by slúžila na financovanie dier v rozpočte Európskej únie (EÚ). Tento krok by mohol od roku 2027 viesť k zdraženiu benzínu a nafty až o 50 centov za liter. Téme sa venuje server Auto Trendy.
Hoci sa EÚchystá ukončiť predaj nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035, tradičné palivá by sa ešte predtým mohli stať dôležitým zdrojom príjmov pre európsku pokladnicu. Brusel údajne hľadá nové spôsoby financovania a zvažuje zavedenie novej „dane na benzín a naftu“ s potenciálnym zvýšením ceny v rozmedzí 50 centov za liter.
EÚ sa skrýva za emisie
Oficiálnym odôvodnením tohto kroku má byť zavedenie systému ETS II, ktorý bol schválený pred dvoma rokmi a má byť spustený v roku 2027. Tento systém má za cieľ spoplatniť emisie skleníkových plynov v sektore dopravy a stavebníctva a je kľúčovou súčasťou stratégie Fit for 55.
Cieľom tejto stratégie je znížiť čisté emisie skleníkových plynov o najmenej 55 percent do roku 2030 a dosiahnuť klimatickú (uhlíkovú) neutralitu do roku 2050.
Kam by išli peniaze?
Paradoxom však je, že peniaze získané z tejto novej európskej dane na palivá by podľa správy Financial Times neskončili v „zelených“ iniciatívach, ale slúžili by na úplne iné účely.
Toto opatrenie by mohlo do pokladnice EÚ priniesť viac ako 700-miliárd eur v období od roku 2027 do 2035. Táto suma by mala pokryť 30-miliárd eur ročne, ktoré sú určené na splácanie dlhopisov vydaných na financovanie Fondu obnovy. Peniaze by tiež mohli byť použité na financovanie zvýšenia vojenských výdavkov, čo je v súčasnej geopolitickej situácii stále aktuálnejšia téma.

Pre bežných vodičov by to znamenalo výrazné zdraženie pohonných hmôt, čo by predstavovalo značnú záťaž pre rodinné rozpočty, najmä v čase, keď sú ceny energií už aj tak na vysokých úrovniach. Tento prístup vyvoláva otázky o skutočných prioritách Európskej únie a o tom, či environmentálne ciele neslúžia len ako zámienka na zvyšovanie daní.
EÚ a kontroverzný ETS II
V súčasnosti sú ceny benzínu a nafty ovplyvňované predovšetkým vývojom na svetových trhoch – od roku 2027 bude do rovnice zahrnutý systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II. V rámci tohto systému bude povinné nakupovať emisné povolenky za každú tonu CO2, ktorú palivá spôsobia. A keďže povolenky budú predstavovať vyššie náklady, očakávajú sa aj vyšši ceny palív.
Pri cene povolenky 200 eur za tonu CO2 by mohlo dôjsť k zdraženiu pohonných látok až o 60 centov na liter. Z toho vyplýva, že ak by sa súčasná priemerná cena 95-oktánového benzínu pohybovala okolo 1,50 eura, mohla by po zavedení ETS II narásť na 2,10 eura.
Podľa odborníkov z európskych výskumných centier, ako je napríklad nemecké Centrum pre európsky výskum vedené Achimom Wambachom, je takýto vývoj pravdepodobný a realistický. V období do roku 2030 sa navyše predpokladá, že cena emisnej povolenky bude kolísať medzi 100 až 300 eurami za tonu CO2, čo znamená, že v konečnom dôsledku môžu byť cenové výkyvy ešte výraznejšie.
Prečítajte si tiež
V súvislosti s emisnými povolenkami sa očakáva aj nárast cien vykurovania. Nový systém sa totiž vzťahuje aj na budovy, takže domácnosti, ktoré na kúrenie využívajú fosílne palivá, najmä zemný plyn, si takisto priplatia. To sa prejaví na ročnom vyúčtovaní za energie a opäť to najviac pocítia ľudia žijúci v starších a menej zateplených rodinných domoch.
Podrobnejšie sme sa (nielen) tomuto dopadu venovali v samostatnom článku.