Po období silného rastu začína dopyt po elektromobiloch v Spojených štátoch klesať. Posledné údaje z analýzy spoločnosti S&P Global Mobility ukázali prvý medziročný pokles registrácií elektromobilov za posledných 14 mesiacov. Zaujímavé je, že tento trend nastal napriek pokračujúcej podpore vo forme federálneho kreditu, ktorý predstavuje sumu až 7 500 dolárov na vozidlo.
Elektromobily v poklese aj napriek podpore
V apríli tohto roku zaznamenali Spojené štáty pokles registrácií elektrických vozidiel o 4,4 % oproti rovnakému mesiacu minulého roka. Hoci sa percentuálny pokles môže zdať na prvý pohľad miernym, znamená to významnú zmenu trendu, keďže ide o prvý pokles od februára 2024. Upozorniť treba na fakt, že podiel elektromobilov na celkových predajoch nových áut v USA zostáva na pomerne nízkej úrovni, len 6,6 %. Celkovo automobilky predali v apríli 97 833 elektromobilov, kým pred rokom ich podiel tvoril 7,4 % všetkých predaných vozidiel.
Situáciu komplikuje fakt, že hoci trh s novými automobilmi v USA celkovo rastie (medziročný nárast registrácií o 7,2 %, čo predstavuje celkom 1,5 milióna vozidiel), predaje elektromobilov zaznamenali pokles. Spotrebitelia sa teda očividne častejšie rozhodujú pre iné alternatívy, pričom v USA aktuálne rastie popularita dostupnejších hybridných modelov.
Tesla cíti ochladenie dopytu a oslabuje
Podľa informácií, ktoré priniesol nemecký Automobilwoche, na chladnúci záujem spotrebiteľov výraznejšie doplatila domáca americká automobilka Tesla. V USA v apríli zaznamenala až 16-percentný medziročný pokles predaja, keď registrácie poklesli na 39 913 vozidiel. Jediným svetlým bodom zostáva model Tesla Model 3, ktorý dokázal mierne zvýšiť svoj počet registrácií. Ostatné modely Tesly boli v poklese.
Segment elektromobilov v USA podľa analytikov stráca dynamiku, pričom viaceré faktory prispievajú k situácii, kedy zákazníci častejšie uprednostňujú hybridy či konvenčné vozidlá. Okrem tradičných problémov elektromobilov, ako sú obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry a limitovaný dojazd, hrajú významnú úlohu aj obavy súvisiace s neistotou budúcnosti vládnych dotácií. Práve znižovanie, prípadne úplné ukončenie či sprísnenie dotačných schém, môže podstatne utlmiť záujem kupujúcich o batériové vozidlá.
EÚ si stále dáva ambiciózne plány, no elektromobily narážajú na realitu
V Európe je situácia rozdielna, napriek tomu však existujú významné paralely s americkým trhom. V máji predstavoval v Nemecku podiel elektromobilov na celkových predajoch necelých 18 %, čo je síce výrazne vyššie ako v USA, ale stále hlboko pod pôvodnými cieľmi, ktoré hlásala nemecká vláda. Plán Berlína mať do konca roka 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov sa podľa expertov ukazuje ako len ťažko realizovateľný.
Zaujímavým faktorom je súčasná zmena preferencií čínskych motoristov. Aj tí v poslednom čase prejavujú stále väčší záujem o plug-in hybridnú technológiu. Európa tak momentálne zostáva na svojich striktne elektrických plánoch viac-menej osamotená, pričom automobilky sa všade inde vo svete postupne prispôsobujú požiadavkám trhu a zákazníkov.
V blízkej budúcnosti analytici neočakávajú výraznejšie oživenie v oblasti elektromobilov na severoamerickom trhu. Zákaznícka opatrnosť, neistota ohľadom podpory nákupu batériových vozidiel a lepšia dostupnosť cenovo výhodnejších hybridov vytvárajú podmienky, ktoré pre výrobcov elektromobilov predstavujú stále väčšiu výzvu. Automobilky budú musieť opatrne zvážiť svoje strategické kroky, pretože tento trend môže mať zásadný vplyv na globálne plány výroby aj predaja elektrických vozidiel v najbližších rokoch.