Volvo Cars, výrobca vozidiel so sídlom v Göteborgu vo Švédsku a patriaci čínskej skupine Geely Holding, oznámil významné prepúšťania ako súčasť širšej stratégie na znižovanie nákladov a zlepšenie konkurencieschopnosti. Následkom pokračujúcej nestability v globálnom automobilovom odvetví a zníženého dopytu plánuje švédska spoločnosť zrušiť približne 3 000 pracovných miest, predovšetkým v administratíve a kanceláriách vo Švédsku. Tieto škrty sú súčasťou širšej stratégie v hodnote 18 miliárd švédskych korún (približne 1,65 miliardy eur), ktorú automobilka ohlásila už v apríli.
Ťažké obdobie pre Volvo aj globálny automobilový priemysel
Automobilový priemysel čelí viacerým výzvam naraz. Tržby Volva medziročne poklesli o 11 % v máji tohto roka. Rastúce ceny vstupných materiálov, obchodné obmedzenia a slabší dopyt v Európe vytvorili podmienky, ktoré podľa vedenia spoločnosti nútia podnik reagovať agresívnymi opatreniami na redukciu nákladov.
Tieto kroky súvisia aj s nedávnym plánom elektrifikovať kompletné portfólio automobilov Volva do roku 2030. Tento ambiciózny plán však automobilka nedávno prehodnotila kvôli novým colným poplatkom, konkrétne 25-percentným clám na dovoz automobilov zavedeným administratívou bývalého prezidenta USA Donalda Trumpa.
Autoznačka pritom nie je jediná, komu sa v súčasnom prostredí nedarí dobre. Podobnú stratégiu už pred časom zvolil aj japonský výrobca vozidiel Nissan, ktorý oznámil, že zníži počet svojich zamestnancov o približne 20 000, čo predstavuje zhruba 15 % celej pracovnej sily firmy.

Nissan navyše zatvorí sedem závodov v rôznych krajinách. Príčinou výrazných škrtov sú klesajúce predaje na strategických trhoch, najmä v USA a Číne, a nedávne krachujúce rokovania so spoločnosťami Honda a Mitsubishi o prípadnej fúzii.
Nissan hľadá cestu zo situácie spoluprácou s Toyotou
Ako možnú cestu zo súčasných problémov hľadá Nissan partnerstvo so svojim tradičným rivalom – Toyotou. Podľa dostupných informácií od médií ako Mainichi či Automotive News prebiehajú predbežné rozhovory medzi vysokopostavenými zástupcami oboch automobiliek.
Hovorí sa najmä o možnom strategickom partnerstve, ktoré by Toyote umožnilo podporiť Nissan počas náročného obdobia reštrukturalizácie. V situácii však stále figuruje aj francúzsky Renault, ktorý má vo firme Nissan významnú majetkovú účasť. Táto zložitosť môže dohodu skomplikovať alebo aspoň oddialiť jej realizáciu.
Z dlhodobého pohľadu by prípadné spojenie síl medzi Nissanom a Toyotou mohlo znamenať značné synergie vo výrobných a logistických segmentoch, ale aj posilnenie technologickej pozície oboch značiek v oblasti elektromobility či autonómnych vozidiel.
BYD hrá na čo najnižšiu cenu
Medzitým na európskom trhu elektromobilov dominanciu americkej Tesly vystriedal agresívne expandujúci čínsky výrobca BYD. Po poklese počtu registrácií Tesly za apríl až o 49 % v medziročnom porovnaní, BYD prvýkrát v histórii predbehol amerického konkurenta. V apríli zaznamenal BYD v Európe 7 231 zaregistrovaných elektrických vozidiel, zatiaľ čo Tesla v rovnakom období predala 7 165 jednotiek. Táto zmena prišla len niekoľko mesiacov po oficiálnom vstupe BYD na európske trhy v roku 2022.

Táto dynamická čínska automobilka zároveň pristúpila ku dramatickému zníženiu cien svojich elektromobilov, aby si zabezpečila vyšší podiel na trhu. Napríklad model BYD Seagull EV sa začal predávať za cenu len približne 6 800 eur (55 800 jüanov). Cenová vojna následne ovplyvnila aj iné automobilky v Číne vrátane Changan a Leapmotor. Táto agresívna taktika na jednej strane prispela k výraznému rastu predajnosti vozidiel BYD, na druhej strane však spôsobila prudký pokles hodnoty akcií čínskych automobiliek na burze.
Z globálneho pohľadu dokonca BYD definitívne prekonal Teslu v čistých číslach predaja elektromobilov za prvý štvrťrok 2025. Zo zhruba milióna vozidiel, ktoré za toto obdobie BYD celosvetovo predal, bolo približne 416 000 plne elektrických. Tesla v rovnakom období predala len približne 337 000 elektromobilov, čím definitívne stratila svoje dominantné postavenie na globálnej scéne.
V súčasnom ekonomickom prostredí globálnych neistôt a klesajúceho spotrebiteľského apetítu sa tak automobilová scéna výrazne mení. Dominantné značky ako Tesla strácajú pozíciu lídra trhu, zatiaľ čo čínski hráči a tradiční výrobcovia hľadajú nové partnerstvá a agresívne stratégie, aby sa dokázali prispôsobiť náročnému prostrediu. Prepúšťanie v značkách ako Volvo či Nissan je tak len ďalším znakom toho, že automobilky sú nútené pristúpiť k bolestivým opatreniam, aby si zachovali konkurencieschopnosť.
Veľké zmeny sa dejú aj na Slovensku. Známy závod sám vyzýva zamestnancov, aby dali výpovede. Viac sa dočítate v tomto článku.