Slovenská Raiffeisen Bank aktuálne varuje pred masívnym nárastom podvodných pokusov, ktoré cielia predovšetkým na získanie osobných údajov a peňažných prostriedkov jej klientov. Podvodníci v poslednom období stále častejšie využívajú sofistikované formy komunikácie, akými sú podvodné telefonické hovory, falošné SMS správy a e-mailové kampane, ktoré môžu pôsobiť dôveryhodne a naliehavo.
Falošné telefonáty a SMS vojna proti klientom
Podľa aktuálneho upozornenia vydaného bankou patria telefonické hovory známe ako „vishing“ medzi najrozšírenejšie hrozby. Vishing je technika, pri ktorej útočník kontaktuje klienta telefonicky, predstierajúc úlohu pracovníka banky alebo inej dôveryhodnej inštitúcie. Klient je zvyčajne vystavený psychologickému tlaku s cieľom okamžite poskytnúť citlivé informácie ako heslá, prihlasovacie údaje či autorizačné kódy zaslané na mobil.
Kombinácia krátkych správ a phishingu (tzv. smishing) tvorí ďalšie veľké riziko. Typickou metódou je zaslanie SMS správy, ktorá obsahuje alarmujúce tvrdenia. Útočník sa napríklad snaží klienta presvedčiť, že jeho účet je ohrozený, vyžaduje potvrdenie osobných údajov cez pripojený odkaz, čo má za následok neoprávnený prístup k finančným prostriedkom na účte.
Banka upozorňuje, že ani e-mailovým správam nemožno automaticky dôverovať. Phishingové útoky cez e-mail často obsahujú vizuálne presvedčivé prvky a odkazy na stránky pripomínajúce skutočné bankové prostredie, pričom cieľom je primäť klientov, aby zadali dôverné údaje.

Podvodníci cielia na rodičov aj seniorov
Najnovšou a čoraz rozšírenejšou formou sú scam útoky uskutočňované cez chatovacie aplikácie ako WhatsApp. Podvodníci sa pri týchto správach vydávajú nielen za oficiálne inštitúcie ako banka, poisťovňa, kuriérske služby či mobilní operátori, ale často aj za rodinných príslušníkov, najmä deti či vnukov obetí. V týchto prípadoch dochádza k využitiu citového nátlaku a dôveryhodnosti cez osobné spojenie, pričom cieľom je presvedčiť rodiča alebo starých rodičov k zaslaniu peňazí vybavujúc „naliehavé záležitosti“.
Banka zdôrazňuje, že ľudia veľmi často konajú impulzívne v panike alebo strachu, bez dodatočného overenia informácií. Často práve rodičia a starší klienti sú zvlášť zraniteľní takýmto emocionálnym manipuláciám kvôli vyvolaniu atmosféry naliehavej potreby či nebezpečenstva.
Ako účinne chrániť peniaze aj údaje?
Raiffeisen Bank vydala súbor odporúčaní, ako takéto útoky rozpoznať a chrániť sa pred nimi. Klienti by predovšetkým nikdy nemali reagovať impulzívne na neočakávané telefonáty, správy ani odkazy, pri ktorých sú žiadané citlivé údaje alebo dôverné bankové informácie. Banka zdôrazňuje, že žiadne reálne bankové volanie alebo e-mail nikdy nežiada heslá, CVV čísla z platobných kariet ani dvojfaktorové kódy zabezpečenia.
Ako prevenciu banka odporúča použiť dvojfaktorové overovania dostupné v rámci bezpečnostných nastavení internetového bankovníctva alebo mobilnej aplikácie. Tiež je potrebné vždy dôkladne skontrolovať obsah a jazyk prijatých správ – preklepy a zlá gramatika obvykle signalizujú automatizovaný preklad a podvodnú aktivitu.
Ak má klient akékoľvek pochybnosti o pravosti komunikácie, Raiffeisen Bank odporúča vždy kontaktovať oficiálnu infolinku banky na čísle 0850 850 555 alebo použiť priamo dôveryhodné kanály internet bankingu. Pri podozrení na kompromitáciu účtu by klienti mali okamžite zablokovať platobné karty a o situácii banku okamžite informovať.
Raiffeisen Bank nakoniec pripomína, že prevencia je najlepší spôsob, ako sa vyhnúť obetiam podvodníkov, a odporúča klientom pravidelne sledovať pohyby na účtoch a neodkladne konať pri akomkoľvek podozrení na zneužitie bankového účtu či údajov.