Štúdia odhalila, ktoré vozidlá predstavujú pre chodcov a cyklistov zvýšené bezpečnostné riziko. Ak vlastníte SUV, mali by ste jazdiť opatrnejšie, pretože stret s iným účastníkom cestnej premávky môže mať fatálne následky.
Ako uvádza portál O peniazoch, hoci SUV poskytuje vodičovi a jeho posádke vyššiu mieru bezpečnosti, neplatí to pre chodcov a cyklistov. Práve naopak, tí by sa mali mať na pozore, ak vo svojej blízkosti nejaké SUV uvidia. Nedávna štúdia odhalila, že vozidlá typu SUV predstavujú pre chodcov a cyklistov výrazne vyššie riziko vážnych a dokonca smrteľných zranení.
SUV sú pre chodcov nebezpečné
Nová štúdia odhalia, že veľké a ťažké vozidlá, napríklad typu SUV, sú pri kolíziách oveľa nebezpečnejšie. Zranení majú zväčša horšie následky, pričom najviac ohrozenou skupinou sú deti. Tie čelia až dvojnásobnému riziku úmrtia v porovnaní s bežnými osobnými autami. Vedci skúmali 24 štúdií, ktoré zahŕňali takmer 700-tisíc obetí dopravných nehôd. Výsledky boli následne publikované v odbornom časopise Injury Prevention.
Vyplýva z nich, že chodci a cyklisti majú pri kolízii so SUV alebo s ľahkým nákladným vozidlom o 44 percent vyššie riziko smrti oproti bežným osobným autám. Štúdia tiež odhalila, že pre deti do 18 rokov je pri zrážke so SUV riziko úmrtia až o 82 percent vyššie, čo vyvoláva znepokojenie. Ešte horšie sú na tom najmenšie deti vo veku od 0 do 9 rokov. Tie majú riziko smrti vyššie až o 130 percent, ak do nich narazí SUV.
Prečo sú tieto autá nebezpečnejšie?
Konštrukcia SUV, prípadne ľahkého nákladného vozidla, je odlišná od bežného osobného automobilu. Tieto autá majú spravidla vyšší a širší predný nárazník, čo spôsobuje, že obeť zasiahnu do oblasti hrudníka a hlavy. Takýto typ nárazníka navyše spôsobí, že obeť dopadne na kapotu auta, no a náraz do hlavy či hrudníka zvyšuje pravdepodobnosť, že chodec bude mať zranené životne dôležité orgány. Zvyšuje sa tu preto aj pravdepodobnosť zranení, ktoré nie sú zlúčiteľné so životom. Deti sú na tom v porovnaní s dospelými ešte horšie. Ich telesné proporcie (nižšia výška a váha) odolávajú nárazu SUV len veľmi ťažko.
Štúdia tiež uvádza, že nahradenie všetkých SUV vozidiel za bežné osobné autá by mohlo v Spojených štátoch ročne zachrániť približne 620 dospelých a 60 detských životov. Týka sa to chodcov aj cyklistov. Ako sme naznačili v úvode, hoci SUV vozidlá predstavujú pre pasažierov zvýšený komfort aj vyššiu mieru bezpečnosti, pre ostatných účastníkov cestnej premávky sú rizikom. Niektoré európske mestá na tento problém zareagovali a napríklad Paríž nedávno zvýšil parkovacie poplatky pre ťažšie vozidlá.