Slovenské železnice čaká významná modernizácia. Konkrétne sa dotkne jedného z najfrekventovanejších železničných úsekov, teda trasy vedúcej z Bratislavy cez Leopoldov, Nové Mesto nad Váhom až po Púchov, ktorá je zároveň súčasťou medzinárodného baltsko-jadranského koridoru. Proces bude zahŕňať aj rozsiahlu digitalizáciu, pričom celý projekt zrealizuje spoločnosť Siemens Mobility na základe zmluvy so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), informuje denník Pravda.
Hlavným cieľom projektu je zvýšiť efektivitu a spoľahlivosť železničnej dopravy na viac ako 150 kilometroch. Modernizačné práce sa zamerajú hlavne na úsek medzi Bratislavou-Rača a Novým Mestom nad Váhom, kde dôjde k rozšíreniu návestidiel, ako aj inštalácii digitálneho riadiaceho systému.
Súčasťou projektu je potom aj harmonizácia riadenia vlakovej dopravy s európskymi štandardmi v úseku Bratislava-Rača – Púchov. Predpokladá sa, že práce budú dokončené v priebehu prvej polovice 2026.

Železnice budú oveľa spoľahlivejšie
Na úseku v celkovej dĺžke 92 kilometrov, ktorý zahŕňa osem železničných staníc, sa plánuje nasadiť aj systém Iltis (integrovaný riadiaci a informačný systém), ktorý prispeje k zvýšeniu priepustnosti trate. Ďalším dôležitým krokom bude obnova káblových trás trakčného vedenia v oblasti Cífer – Trnava, ako aj všeobecná modernizácia železničnej infraštruktúry v okolí Bratislavy. Na železnice medzi Trnavou a Novým Mestom nad Váhom budú nainštalované nové optické káble, ktoré budú slúžiť na plnenie potrieb riadiaceho systému.
Konkrétne systém Iltis N umožní automatizované plánovanie trás vlakov, včasné odhaľovanie prevádzkových konfliktov a efektívnejšie riadenie celej dopravy. Očakáva sa, že vďaka týmto technológiám sa zvýši frekvencia vlakov, zlepší sa plynulosť prevádzky a znížia sa prevádzkové náklady.
Podľa vyjadrení ŽSR ide o strategickú investíciu, ktorá priamo reaguje na rastúci dopyt po vlakovej doprave a zvýšené nároky dopravcov. Rozšírenie traťových zabezpečovacích zariadení, najmä v úseku Leopoldov – Bratislava-Rača, má zásadne prispieť k zefektívneniu celého systému.
Prečo práve Siemens Mobility?
Spoločnosť Siemens Mobility patrí medzi technologických lídrov v oblasti železničnej dopravy a na Slovensku zamestnáva približne 900 ľudí. Dôležitú úlohu v rámci projektov zohráva inžinierske centrum v Žiline, ktoré sa podieľa na vývoji softvéru a hardvéru pre riadiace a bezpečnostné systémy železníc používané na celom svete.
V Bratislave sa zase nachádza kompetenčné centrum pre systém MIREL, ktorý je nasadený v železničnej doprave v krajinách strednej Európy.
Modernizácia železničného úseku medzi Bratislavou a Púchovom teda bude dôležitým krokom k budovaniu výkonnejšej a ekologickejšej dopravy, ktorá bude lepšie pripravená zvládať rastúce nároky v 21. storočí.
Čo to znamená pre cestujúcich?
Pre cestujúcich bude mať plánovaná modernizácia viacero dôležitých prínosov. Vďaka nasadeniu pokročilých digitálnych systémov sa výrazne zlepší riadenie vlakovej dopravy, čo povedie k plynulejšej prevádzke, a teda aj k menej častému výskytu meškaní.
Automatizované plánovanie trás a včasné odhaľovanie možných prevádzkových konfliktov zase umožní pružnejšie reagovať na neočakávané situácie, čo povedie k vyššej spoľahlivosti spojov. Inak povedané – cestujúci môžu očakávať presnejší cestovný poriadok a menej narušení v doprave.

Zvýšenie priepustnosti trate zároveň umožní vypravovať väčší počet vlakov, čím sa zlepší kapacita najvyťaženejšej železničnej trasy na Slovensku. To je obzvlášť dôležité v špičkových časoch, kedy sú spoje často plne vyťažené. Viac vlakov znamená lepšiu dostupnosť dopravy, najmä pre dochádzajúcich pracujúcich, študentov či cestujúcich na dlhšie vzdialenosti. Modernizované zabezpečovacie zariadenia tiež zvyšujú celkovú bezpečnosť prevádzky.
Cestujúcim môže priniesť vyšší komfort aj stabilnejšia a menej preťažená infraštruktúra, ktorá bude po rekonštrukcii schopná zvládať nielen aktuálny dopyt, ale aj predpokladaný nárast počtu cestujúcich v budúcnosti. Výsledkom investície tak bude nielen vyššia technická úroveň trate, ale aj citeľné zlepšenie kvality cestovania vlakom.