Pražskí majitelia elektromobilov musia od septembra počítať so zásadnou zmenou doterajšieho systému zvýhodneného parkovania. Kým doposiaľ bolo možné na modrých a zmiešaných parkovacích zónach stáť s elektromobilom úplne bezplatne, od jesene sa situácia výrazne zmení. Nové opatrenia, ktoré tento týždeň schválil pražský Dopravný výbor, zavedú jednotnú celomestskú paušálnu tarifu za dlhodobé parkovanie elektromobilov vo výške 24-tisíc českých korún ročne, čo v prepočte vychádza na približne 960 eur.
Koniec bezplatného státia, v hre sú zľavy a celomestský paušál
Po dlhších rokovaniach a rozdielnych stanoviskách jednotlivých mestských častí v stredu 28. mája definitívne rozhodol Dopravný výbor Zastupiteľstva hlavného mesta Prahy. Ten odporučil skončiť s aktuálnou praxou bezplatného parkovania pre elektromobily, ktoré môžu od leta využívať iba zľavy vo výške 50 percent, uplatniteľné na krátkodobé aj dlhodobé rezidentské stánie. Majitelia elektromobilov navyše dostanú možnosť zakúpiť si celomestský balíček na neobmedzené parkovanie za spomínaných 24-tisíc českých korún na rok.
Je dôležité pripomenúť, že finálne vyúčtovanie bude počítané z aktuálneho cenníka parkovacích zón. V súčasnosti ale konkrétne ceny ani detaily pripravovaného cenníka ešte neboli zverejnené. Výsledná podoba opatrenia tak musí ešte prejsť ďalším stupňom schválenia pražskými radnými.
Mestské časti majú rozdielne názory, plug-in hybridy bez podpory
Jednotlivé mestské časti Prahy sa už skôr vyjadrili k problematike zvýhodneného parkovania a ich stanoviská sa značne líšili. Napríklad centrálna Praha (mestské časti Praha 1 až Praha 10) vo všeobecnosti podporuje istú formu zvýhodnenia elektromobility, avšak žiada o úpravu nastavenia pravidiel. Konkrétne Praha 4 navrhla, že benefity by mali byť dostupné len rezidentom, Praha 7 odporučila prechod k paušálnym platbám, zatiaľ čo Praha 9 preferuje zvýhodniť výhradne čisté elektromobily bez zahrnutia plug-in hybridných vozidiel.

Na opačnom konci stojí jasne odmietavý postoj ďalších mestských častí vrátane Prahy 13, 18, 19 a 22, ktoré sa rozhodli absolútne nezvýhodňovať vozidlá s nulovými emisiami. Pokiaľ ide o plug-in hybridy, dostupné stanoviská jednotlivých mestských častí sa jednohlasne zhodli na tom, že žiadne výraznejšie zvýhodnenie ich parkovania neprichádza do úvahy.
Zástupcovia automobilového sektora kritizujú nové nastavenie
Združenie dovozcov automobilov (SDA), ktoré dlhodobo presadzuje podporu elektromobility v českom hlavnom meste, nepovažuje navrhované opatrenia za priaznivé. Zástupcovia SDA upozornili na to, že po zrušení doterajšej výnimky pre elektromobily môže dôjsť k strate záujmu potenciálnych kupujúcich o bezemisné vozidlá. Podľa SDA by mesto malo zachovať súčasný stav až do predstavenia komplexnejšieho systému podpory elektrických vozidiel podobného systémom uplatňovaným v iných európskych metropolách. SDA taktiež upozorňuje, že odstránením výhodného parkovania môžu Pražania očakávať negatívny vplyv na kvalitu ovzdušia a zvýšenie hluku, osobitne v historickom centre mesta.
SDA tiež zdôraznilo, že prípadné oslabenie motivácie k prechodu na elektromobilitu by mohlo zasiahnuť aj flotily firemných vozidiel. Práve tie sa totiž často spoliehajú na dostupnosť výhodných parkovacích zón, čím dlhodobo prispievajú k ekologickejšej doprave v metropole. Magistrát však zatiaľ na tieto výhrady oficiálne nereagoval. Krátko po rozhodnutí budú radní zvažovať všetky argumenty a definitívne stanovisko prijmú v priebehu najbližších mesiacov.
Podľa dostupných informácií tak už od septembra pražských vodičov elektromobilov čaká výrazne zmenená situácia, na ktorú sa budú musieť pripraviť ako súkromní majitelia ekologických vozidiel, tak aj firmy aktívne využívajúce bezemisnú dopravu.