Hoci Európska únia tlačí na prechod na elektrické vozidlá, medzi vodičmi sú ešte stále populárne klasické benzínové a dieselové motory. A práve nad druhým spomenutým typom motora sa zmráka, pretože EÚ zvažuje zavedenie nových pravidiel.
Ako informoval motoristický portál Auto Trendy, Európska únia zvažuje opatrenie, ktoré sa dotkne dieselových vozidiel bez filtra pevných častíc. Majitelia starších áut sa tak môžu dostať do problémov.
Stopka pre diesel bez filtra pevných častíc?
Európska únia razí zelenú politiku, vďaka ktorej chce odľahčiť záťaž na životné prostredie. Aj preto pripravuje novú smernicu, ktorá by mohla znamenať stopku pre vozidlá bez filtra pevných častíc (DPF). V smernici sa tiež uvádza, že filter by bolo nutné meniť každých 150-tisíc kilometrov. Ako spresňuje motoristický portál, hoci nová smernica vyvoláva u vodičov obavy, nejde o úplnú novinku. Podobné pravidlá v EÚ už platia, avšak mnohí vodiči o nich nevedia.
Filter pevných častíc (skratka DPF – z anglického Diesel Particulate Filter) je súčasť výfukového systému najmä v dieselových (naftových) autách. Jeho hlavnou úlohou je zachytávať pevné častice sadzí, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty, aby sa nedostávali do ovzdušia. Filter je vyrobený z porézneho materiálu (napr. keramiky), ktorý umožní prechod výfukových plynov, ale zachytí sadze. Po čase sa filter naplní a musí sa vyčistiť takzvanou regeneráciou. Tá môže byť pasívna – pri vyššej teplote výfukových plynov (napr. na diaľnici), alebo aktívna – riadená elektronicky (napr. pridaním paliva, ktoré zvýši teplotu a sadze sa spália).
Filter je mimoriadne dôležitým komponentom, pretože znižuje emisie škodlivín a pomáha autám spĺňať emisné normy. Chráni ovzdušie pred znečistením mikročasticami, ktoré sú škodlivé pre ľudské zdravie. Ak sa filter pravidelne nečistí (napr. ak sa jazdí len po meste), môže sa upchať a spôsobiť poruchy motora alebo znížený výkon. Filter pevných častíc zároveň patrí k drahším komponentom, a preto majú vodiči obavy, že ho budú musieť meniť častejšie.
Legislatíva hovorí jasne
Na internete sa medzi vodičmi začali šíriť správy, ktoré tvrdia, že vozidlá bez filtra pevných častíc môžu byť stiahnuté z prevádzky. Vodiči majú obavy z novej smernice, ktorú pripravuje EÚ, avšak nejde o nič nové. Ako sme naznačili, Európska únia hľadá spôsoby, vďaka ktorým by znížila znečistenie ovzdušia a majitelia, ktorí odstránili filter pevných častíc, by museli namontovať nový. Slovenská legislatíva však podľa portálu Auto Trendy hovorí, že vozidlá, ktoré mali filter pevných častíc namontovaný už z výroby, získali homologizáciu pre túto súčiastku. Odstránenie filtra pevných častíc preto znamená štrukturálnu zmenu vozidla, čo automaticky vedie k zákazu ďalšej prevádzky takéhoto vozidla. Vyplýva z toho, že na Slovensku je jazdenie s autom bez DPF nelegálne už teraz a pri technickej kontrole vozidlo nedostane povolenie na prevádzku. Pre Slovákov tak nová smernica EÚ nepredstavuje riziko navyše.

Kedy meniť filter pevných častíc?
Životnosť filtra pevných častíc závisí od viacerých faktorov. Niektoré potrebujú výmenu po nájazde 100-tisíc kilometrov, iné vydržia aj 500-tisíc kilometrov. Na životnosť filtra má vplyv napríklad štýl vašej jazdy, kvalita používaného paliva a dokonca aj kvalita ciest, po ktorých ste jazdili. Samozrejme, životnosť sa bude odvíjať tiež od toho, ako kvalitný bol filter z výroby. V priemere však tento komponent vydrží okolo 220- až 250-tisíc kilometrov. Prekročenie tejto hranice väčšinou znamená, že filter bude strácať svoje schopnosti. Nedávne štúdie tvrdia, že filter by sa mal meniť skôr a to po nájazde 150-tisíc kilometrov.