TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vodiči, POZOR: EÚ chystá novú smernicu. Mnohé autá môžu byť vyradené z prevádzky!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vodiči, POZOR: EÚ chystá novú smernicu. Mnohé autá môžu byť vyradené z prevádzky!

Nad dieselovými autami, ktoré nemajú filter pevných častíc, sa zmráka. Európska únia chystá novú smernicu. Ako sa to dotkne Slovákov?

5. mája 2025 15:40
Lucia Bihuncová
5. mája 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Európska únia razí zelenú politiku, a preto chystá novú smernicu
  • Fámy, ktoré sa šíria internetom, vyvolali u mnohých vodičov obavy
  • Na Slovensku však podobná legislatíva platí už teraz

Hoci Európska únia tlačí na prechod na elektrické vozidlá, medzi vodičmi sú ešte stále populárne klasické benzínové a dieselové motory. A práve nad druhým spomenutým typom motora sa zmráka, pretože EÚ zvažuje zavedenie nových pravidiel.

Ako informoval motoristický portál Auto Trendy, Európska únia zvažuje opatrenie, ktoré sa dotkne dieselových vozidiel bez filtra pevných častíc. Majitelia starších áut sa tak môžu dostať do problémov.

Stopka pre diesel bez filtra pevných častíc?

Európska únia razí zelenú politiku, vďaka ktorej chce odľahčiť záťaž na životné prostredie. Aj preto pripravuje novú smernicu, ktorá by mohla znamenať stopku pre vozidlá bez filtra pevných častíc (DPF). V smernici sa tiež uvádza, že filter by bolo nutné meniť každých 150-tisíc kilometrov. Ako spresňuje motoristický portál, hoci nová smernica vyvoláva u vodičov obavy, nejde o úplnú novinku. Podobné pravidlá v EÚ už platia, avšak mnohí vodiči o nich nevedia.

Filter pevných častíc (skratka DPF – z anglického Diesel Particulate Filter) je súčasť výfukového systému najmä v dieselových (naftových) autách. Jeho hlavnou úlohou je zachytávať pevné častice sadzí, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty, aby sa nedostávali do ovzdušia. Filter je vyrobený z porézneho materiálu (napr. keramiky), ktorý umožní prechod výfukových plynov, ale zachytí sadze. Po čase sa filter naplní a musí sa vyčistiť takzvanou regeneráciou. Tá môže byť pasívna – pri vyššej teplote výfukových plynov (napr. na diaľnici), alebo aktívna – riadená elektronicky (napr. pridaním paliva, ktoré zvýši teplotu a sadze sa spália).

Neprehliadnite

Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň
MIMORIADNE: Stalo sa to, čo sme nechceli. Slováci si priplatia 3 300 € ročne (čo sa deje)
Pozor, automobilka, automobil, povinné zmluvné poistenie, ojazdené autá, zákaz
Vodiči, POZOR: Pri kúpe ojazdeného auta môžete prísť až o 2 300 €. TOTO je dôvod
elektromobil
KONIEC dôležitej výhody pre elektromobily: Od 1. januára budú považované za bežné vozidlá

Filter je mimoriadne dôležitým komponentom, pretože znižuje emisie škodlivín a pomáha autám spĺňať emisné normy. Chráni ovzdušie pred znečistením mikročasticami, ktoré sú škodlivé pre ľudské zdravie. Ak sa filter pravidelne nečistí (napr. ak sa jazdí len po meste), môže sa upchať a spôsobiť poruchy motora alebo znížený výkon. Filter pevných častíc zároveň patrí k drahším komponentom, a preto majú vodiči obavy, že ho budú musieť meniť častejšie.

Legislatíva hovorí jasne

Na internete sa medzi vodičmi začali šíriť správy, ktoré tvrdia, že vozidlá bez filtra pevných častíc môžu byť stiahnuté z prevádzky. Vodiči majú obavy z novej smernice, ktorú pripravuje EÚ, avšak nejde o nič nové. Ako sme naznačili, Európska únia hľadá spôsoby, vďaka ktorým by znížila znečistenie ovzdušia a majitelia, ktorí odstránili filter pevných častíc, by museli namontovať nový. Slovenská legislatíva však podľa portálu Auto Trendy hovorí, že vozidlá, ktoré mali filter pevných častíc namontovaný už z výroby, získali homologizáciu pre túto súčiastku. Odstránenie filtra pevných častíc preto znamená štrukturálnu zmenu vozidla, čo automaticky vedie k zákazu ďalšej prevádzky takéhoto vozidla. Vyplýva z toho, že na Slovensku je jazdenie s autom bez DPF nelegálne už teraz a pri technickej kontrole vozidlo nedostane povolenie na prevádzku. Pre Slovákov tak nová smernica EÚ nepredstavuje riziko navyše.

Zdroj: Depositphotos

Kedy meniť filter pevných častíc?

Životnosť filtra pevných častíc závisí od viacerých faktorov. Niektoré potrebujú výmenu po nájazde 100-tisíc kilometrov, iné vydržia aj 500-tisíc kilometrov. Na životnosť filtra má vplyv napríklad štýl vašej jazdy, kvalita používaného paliva a dokonca aj kvalita ciest, po ktorých ste jazdili. Samozrejme, životnosť sa bude odvíjať tiež od toho, ako kvalitný bol filter z výroby. V priemere však tento komponent vydrží okolo 220- až 250-tisíc kilometrov. Prekročenie tejto hranice väčšinou znamená, že filter bude strácať svoje schopnosti. Nedávne štúdie tvrdia, že filter by sa mal meniť skôr a to po nájazde 150-tisíc kilometrov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok pozor, peniaze, dôchodok, trinásty dôchodok, daň, povinnosť, dane, asociácia POZOR: Štát zmenil dôležitý ZÁKON. Príspevok pre tisíce Slovákov teraz funguje úplne inak (čo treba vedieť)
Ďalší článok Peniaze, štát, životné minimum, euromince, hotovosť, zdražovanie, štát, konsolidácia, poplatky OKAMŽITE prehľadajte byt: Za túto „drobnosť“ si doprajete slušné auto či luxusnú dovolenku

Najčítanejšie

žandári, autá
Žandári už hliadkujú: Čo je vašou povinnosťou, ak vás zastavia?
22. decembra 2025
Peniaze, euro bankovky, odvodová úľava, podnikatelia, poistenie
Štát mení percentá z daní: Od januára môžete darovať až 7 percent, časť rodičom
22. decembra 2025
Auto, hybrid, elektromobil, peniaze
Vodiči, POZOR: Od 1. 1. 2026 platia nové pravidlá. Mnohým sa zbúra sen o lacnom tankovaní
23. decembra 2025
Aplikácia Waze
Waze získa brutálnu novinku. Vodiči vôbec nevedia, že im toto chýbalo
22. decembra 2025

Najnovšie články

  • Prišla vám takáto SMS? Ide o zákerný útok, okamžite skončíte s nulou na účte
  • Oznámili koniec: Obľúbené balíkomaty čaká výrazná zmena, v týchto lokalitách ich už nenájdete
  • Veľký výrobca na dne: Postavili sa proti nemu vlastní zamestnanci (čo sa deje)
  • Tieto kruhové objazdy sú postrahmi vodičov. Nevedia, ako po nich jazdiť. Pravidlá sú pritom jednoduché
  • Potvrdili, o koľko peňazí prídu Slováci v roku 2026: O pár dní štartuje ďalšia konsolidácia

Bude sa vám páčiť

autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie, ceny áut

Autá, ktoré netrápia peňaženku: Toto je 10 najúspornejších modelov (zoznam)

23. decembra 2025
Rýchlostný radar, cestné kamery, radary

Slovenskí vodiči sa musia pripraviť na úplne iné pravidlá. Hrozia častejšie pokuty

22. decembra 2025
Pozor, automobilka, automobil, povinné zmluvné poistenie, ojazdené autá, zákaz

Táto chyba za volantom vás môže vyjsť poriadne draho. Zakážu vám šoférovať v celej EÚ

22. decembra 2025
Diaľnica, cúvanie

Menia sa poplatky. Za diaľnice zaplatíme viac (prehľad cien)

21. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?