Mnohí Slováci stále váhajú s prechodom na elektrický pohon, a to z viacerých, často pádnych dôvodov. Zvyčajne ich odrádzajú dva kľúčové skutočnosti, a to stále vysoká priemerná cena nového elektromobilu (v porovnaní s priemerným spaľovákom) a nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra. Je však pravda, že argument vysokej ceny sa postupne stáva čoraz menej relevantným, keďže viaceré automobilky buď to už predstavili, alebo v blízkej dobe plánujú predstaviť elektromobily za neuveriteľne nízke ceny.
Po novom sa do tejto skupiny pridáva aj renomovaná čínska automobilka Geely, konkrétne s novým modelom Galaxy, ktorý ponúkne mimoriadne dlhý dojazd za mimoriadne priaznivú cenu, píše server CarNewsChina. Ako ste však už zrejme vyrozumeli z nadpisu, nejde o čistý elektromobil. Ide o plug-in hybrid.
Geely Galaxy, dcérska firma Geely Auto Group, plánuje rozšíriť svoju ponuku plug-in hybridov s novým modelom A7, ktorý bude spadať do cenovo dostupného segmentu čínskych sedanov. Práve vďaka unikátnej kombinácii dlhého dojazdu a nízkej ceny má potenciál osloviť skutočne široké spektrum zákazníkov, a to nielen tých domácich.
Neprehliadnite

Pripravovaný model, celým menom Geely Galaxy A7, odhalilo čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológii (MIIT). Ako sme už spomenuli, pôjde o plug-in hybrid v podobe sedanu, pričom jeho uvádzacia cena na domácom trhu by sa mala pohybovať len okolo 100 000 juanov, čo v prepočte vychádza na približne 12 225 eur.
Galaxy A7 bol ešte pred oficiálnym uvedením spozorovaný počas testovania v kamufláži. Na karosérii niesol slogany ako „najnižšia spotreba paliva na svete“ a „dojazd nad 2 100 km“, čím Geely jasne komunikuje dôraz na efektivitu.
Moderný, no zároveň praktický
Pokiaľ ide o dizajn, Galaxy A7 prichádza s ostrými prednými svetlometmi, LED pásom cez celú prednú masku a výrazným polygónovým nasávaním vzduchu v spodnej časti, ozdobeným chrómovými detailmi. Zadná časť auta je rovnako vybavená priebežnými svetlami a spodným chrómovým lemovaním.
Konštrukcia meria 4 918 mm na dĺžku, 1 905 mm na šírku a 1 495 mm na výšku, pričom rozmer rázvoru činí 2 845 mm. K dispozícii budú dva varianty pohotovostnej hmotnosti – 1 599 kg a 1 735 kg.


LFP batéria a 82 kW benzínový motor
Vozidlo však neuračuje len dizajnom, cenou a dojazdom, ale aj výkonom. Výrobca nasadil plug-in hybridný systém NordThor EM-i, ktorý kombinuje 1,5-litrový atmosférický benzínový motor BHE15-BFZ s výkonom 82 kW (110 koní) a lítium-železo-fosfátovú (LFP) batériu od spoločnosti CALB-Tech. Maximálna rýchlosť vozidla je nastavená na 190 km/h.
Hoci podrobné parametre elektrického pohonu zatiaľ neboli zverejnené, deklarovaný kombinovaný dojazd cez 2 100 km naznačuje efektívne energetické riadenie systému.
Zákazníkov iste poteší aj viacero voliteľných prvkov výbavy. Zvoliť si môžu chromové lišty okolo okien, strešný spojler, predný a zadný parkovací rada, kamery na členom skle, panoramatické strešné okno, ako aj rozdielne typy kľučiek či masky chladiča. Vybrať si potom budú môcť až z troch veľkostí kolies – 17 palcov, 18 palcov a 19 palcov.
Geely Galaxy zažíva obrovský boom
Geely Galaxy, ako sme spomenuli, je dcérskou firmou skupiny Geely Auto Group, ktorá sa aktuálne teší mimoriadne silnému rastu. V apríli 2025 predala 96 632 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 281 percent. Zároveň tým dosiahla podiel až 41 percent na celkovom predaji skupiny Geely (234 112 áut). V prvých štyroch mesiacoch roka prekročila celkový predaj 350 000 vozidiel.
Súčasné portfólio značky zahŕňa modely Starshine 8, E8 a L6, pričom A7 má rozšíriť sedanovú ponuku s dôrazom na efektivitu a dlhý dojazd.

Pokiaľ ide o Galaxy A7, nateraz nie je isté, či bude vozidlo dostupné aj v Európe, alebo bude obmedzené len na domáci trh. Treba však rátať s tým, že ak by sa dopracovalo aj do našich zemepisných šírok, pravdepodobne by sa predávalo za podstatne vyššiu cenu. Treba totiž zarátať aj dane a clá.
Prečo sa elektromobilom na Slovensku nedarí?
Elektromobilom sa na Slovensku dlhodobo nedarí z viacerých dôvodov, ktoré súvisia predovšetkým s cenovou dostupnosťou, infraštruktúrou, legislatívou, ale aj nastavením verejnosti.
Jednou z hlavných prekážok, ako sme spomenuli v úvode článku, je stále vysoká obstarávacia cena elektrických vozidiel, ktorá aj po zohľadnení nižších prevádzkových nákladov ostáva pre väčšinu Slovákov nedostupná.
Na rozdiel od krajín západnej Európy, kde existujú rozsiahle dotačné programy, podpora elektromobility na Slovensku bola doteraz skôr sporadická a obmedzená.
Ďalším významným problémom je slabá nabíjacia infraštruktúra. Aj keď sa počet nabíjacích bodov postupne zvyšuje, ich pokrytie je nerovnomerné, najmä mimo veľkých miest, v regiónoch alebo na sídliskách, kde nie je možné inštalovať domáce tzv. wallboxy. Z toho vyplýva aj nízka miera praktickosti pre bežného spotrebiteľa, ktorý sa obáva dlhého času nabíjania alebo obmedzeného dojazdu, najmä v zimných mesiacoch.

Zákazníci majú zároveň stále silnú preferenciu pre spaľovacie motory, ktoré vnímajú ako overené, jednoduchšie na údržbu a lacnejšie pri kúpe. Okrem toho jedruhotný trh s elektromobilmi na Slovensku slabý, čo znižuje dôveru spotrebiteľov v dlhodobú hodnotu vozidiel na elektrický pohon.
Plug-in hybridy sú obľúbenejšie
Plug-in hybridy sú pre mnohých Slovákov priaznivejšou voľbou, nakoľko často ponúkajú výhodný kompromis medzi tradičnými spaľovákmi a elektromobilmi.
Umožňujú jazdu v čisto elektrickom režime na kratšie vzdialenosti, napríklad v meste, no zároveň nie sú závislé od nabíjacích staníc, keďže po vybití batérie pokračujú na benzín alebo naftu. To rieši obavy spojené s nedostatočnou infraštruktúrou a obmedzeným dojazdom, ktoré sú pri elektromobiloch častým dôvodom váhania.
Slováci sa k hybridom stavajú pragmatickejšie preto, že mnohí z nich denne jazdia relatívne krátke trasy, no zároveň ocenia možnosť dlhších ciest bez nutnosti plánovania nabíjania. Plug-in hybridy sú tak pre mnohých prechodným krokom k elektromobilite. Poskytujú výhody elektrickej jazdy, avšak bez potreby radikálnej zmeny návykov alebo infraštruktúry v domácnosti. Navyše, firemní zákazníci a flotily si ich často volia kvôli daňovým úľavám a nižším emisiám, čo prispieva k ich rastúcemu podielu na trhu.