Výrobcovia automobilov si môžu vydýchnuť, Európska únia (EÚ) schválila zmeny emisných noriem. Vďaka tomu získajú viac času, aby sa prispôsobili novým podmienkam.
Ako informoval portál tlačovej kancelárie ČTK, EÚ schválila zmeny emisných noriem CO2, ktoré sa týkajú nových osobných automobilov a dodávok. Automobilky získajú viac času, aby dosiahli emisné ciele. Pre ČTK to potvrdili diplomatické zdroje.
Automobilky získali viac času
Automobilky nemusia vykazovať plnenie emisných limitov každý rok, ale iba každé tri roky. Výrobcovia automobilov sa vďaka tomu vyhnú plateniu pokuty, ktorú by museli zaplatiť už tento rok, ak by nesplnili stanovené limity. Nový návrh Európskej komisie (EK) odsúhlasili ministri pre európske záležitosti EÚ na rokovaní v Bruseli. Išlo o finálne hlasovanie, takže už nehrozí, že by došlo k ďalším zmenám. Predpis bude v blízkej dobe zverejnený v Ústrednom vestníku EÚ a vstúpi do platnosti.
Neprehliadnite
Návrh na zmeny emisných noriem prešiel aj parlamentom, pričom europoslanci zaň hlasovali začiatkom mája tohto roka. Navrhovaná zmena myslí na podporu automobilového priemyslu v Európe, aby sme boli schopní konkurovať svetovým automobilkám, najmä USA a Číne. V Európskej únii patrí automobilový priemysel k jednému z kľúčových odvetví. Zamestnáva okolo 13 miliónov ľudí a vytvára 14 percent hrubého domáceho produktu (HDP) v EÚ.
Čo to bude znamenať v praxi?
Odklepnutie nových podmienok pre automobilky znamená, že im v tomto roku nehrozia pokuty, aj keby presiahli stanovené limity. Teraz môžu limity spriemerovať za tri roky (2025, 2026 a 2027). To znamená, že ak výrobca v roku 2025 prekročí predpísané emisné limity, môže ich znížiť v nasledujúcich dvoch rokoch. Ak ale prekročí limit za celé tri roky, v tomto prípade sa už nevyhne pokute. Podľa cieľov EÚ musí každé nové auto, ktoré bude jazdiť po európskych cestách, znížiť priemernú uhlíkovú stopu zo 116 gramov oxidu uhličitého na 93,6 gramov na kilometer. Ak výrobca tento limit prekročí, hrozí mu pokuta vo výške 95 eur za každý gram oxidu uhličitého nad tento limit. Platí to pri každom predanom vozidle.
Očakáva sa, že dodatočná flexibilita ochráni automobilky a tie môžu investovať peniaze do zlepšovania svojich technológií. A hoci EÚ urobila pre automobilový priemysle ústupky, výrobcovia sa musia popasovať s mnohými ďalšími výzvami. Elektrické autá naďalej nedosahujú také predaje, aké by boli potrebné pre bezproblémové spĺňanie limitov. Elektromobily tvoria len okolo 15 percent predajov, čo sa ukazuje ako problémové v kontexte ďalších plánov EÚ. Európska únia chce totižto od roku 2035 zakázať výrobu vozidiel so spaľovacími motormi.