S rapídnym pokrokom umelej inteligencie (AI) sa mnohí začali obávať, že v určitom bode v čase začnú spoločnosti touto technológiou nahrádzať ľudských zamestnancov. Mnohé z nich na tieto obavy reagovali ubezpečením, že nič také sa nestane, teda že AI bude zamestnancom skôr pomáhať pri plnení rutinných úloh, ktoré zvyčajne stoja zbytočne veľa času. Postupne sa ale ukazuje, že nie všetci zamestnávatelia sú ochotní hľadieť na „etiku“, keď majú v rukách nástroj, ktorý môže ich biznis posunúť na úplne novú úroveň.
A zdá sa, že po novom to platí aj v prípade Duolingo, obľúbenej služby, ktorú využívajú aj Slováci na naučenie sa nových jazykov. Ako píše portál The Verge, v internom e-maile, ktorý Luis von Ahn, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ platformy, adresoval všetkým zamestnancom, stojí, že Dulingo sa oficiálne stáva „AI-first“ organizáciou.
Dulingo tak začne postupne obmedzovať spoluprácu s externými dodávateľmi (kontraktormi), a to konkrétne v prípadoch, kde je schopná ich prácu nahradiť AI. Je ale dôležité poznamenať, že cieľom platformy, teda aspoň nateraz, nie je úplne eliminovať ľudský personál – reštrukturalizácia sa vzťahuje len na tie procesy, ktoré AI dokáže vykonávať efektívnejšie.

Luis von Ahn vysvetlil, že byť „AI-first“ znamená zásadné prehodnotenie pracovných procesov. Vraj nestačí len drobne upravovať existujúce systémy, ktoré boli navrhnuté pre ľudí. Bude musieť úplne nanovo vybudovať mnohé procesy. Súčasťou tejto iniciatívy budú aj tzv. konštruktívne obmedzenia, ktoré majú zahŕňať:
- postupné nahradzovanie kontraktorov tam, kde je možná automatizácia,
- požiadavku na znalosť práce s AI pri náboroch nových zamestnancov,
- hodnotenie využívania AI pri výkonnostných hodnoteniach zamestnancov,
- pridelenie nových pracovných miest iba vtedy, keď sa preukáže, že už nie je možné ďalšie automatizovanie práce.
Duolingo si váži svojich zamestnancov
Na prvý pohľda sa skutočne môže zdať, že Duolingo mieri k rozsiahlej automatizácii na úkor ľudskej práce. Generálny riaditeľ však vysvetlil, že nič také sa nedeje, teda že stále ide o spoločnosť, ktorá si cení svojich zamestnancov.
Primárnym cieľom vraj nie je nahradiť „Duov“, teda zamestnancov spoločnosti, ale odstrániť úzke miesta v procesoch, aby sa ľudia mohli viac sústrediť na kreatívne činnosti a riešenie reálnych problémov.
Podľa vedenia nie je AI len nástrojom na zvýšenie produktivity, ale zároveň kľúčom k naplneniu ich poslania – sprístupniť kvalitné vzdelávanie čo najširšiemu okruhu ľudí. Spoločnosť upozornila, že manuálna tvorba masívneho objemu výukového obsahu by trvala celé desaťročia, zatiaľ čo s využitím AI je možné túto úlohu zvládnuť za oveľa kratší čas.
Preto v posledných mestiacoch nahradila pomalé a ručné procesy tvorby obsahu automatizovanými riešeniami, teda AI. Luis von Ahn uviedol, že nasadenie AI pri vývoji obsahu bolo jedným z najlepších rozhodnutí, ktoré spoločnosť v poslednej dobe prijala.
Radšej postupovať rýchlo, než zmeškať príležitosť
Zavedenie AI umožnilo Duolingu vyvíjať nové funkcie, ktoré boli predtým technicky nemožné. Príkladom je funkcia Video Call, ktorá sa svojou kvalitou vyučovania začína približovať schopnostiam najlepších ľudských lektorov.
Platforma však uznáva, že proces sprevádzajúci takúto transformáciu nebude jednoduchý. Niektoré oblasti, ako je napríklad zavedenie AI do existujúcej kódovej základne, si bude vyžadovať dlhší čas.
Stratégia však ostáva jasná – radšej postupovať rýchlo a akceptovať drobné kvalitatívne kompromisy, než čakať na technologickú dokonalosť a zmeškať veľkú príležitosť.
Duolingo nie je jediné
Týmto krokom sa Duolingu pridáva k trendu, ktorý postupne začínajú presadzovať aj iné veľké technologické spoločnosti.
Napríklad Tobi Lütke, generálny riaditeľ Shopify, v nedávnej internej správe upozornil, že pred tým, než jeho tím požiada o zvýšenie počtu zamestnancov alebo rozšírenie zdrojov, sa musí preukázať, že danú úlohu nemožno efektívne vyriešiť pomocou AI.

Aj v prípade Duolinga bude od všetkých zamestnancov očakávané, že aktívne integrujú AI do svojej práce, pričom spoločnosť prisľúbila viac školení, mentorovania a podpory v oblasti využívania AI nástrojov v jednotlivých funkciách.
Podľa Luisa von Ahna sa práve teraz odohráva technologický posun porovnateľný s érou nástupu mobilných technológií v roku 2012.
Vtedy Duolingo vsadilo všetko na mobilnú platformu, zatiaľ čo mnohé iné firmy sa sústredili iba na doplnkové aplikácie k webom. Táto odvaha priniesla Duolingu ocenenie iPhone App of the Year v roku 2013 a odštartovala vlnu organického rastu.
Teraz spoločnosť vníma umele inteligenciu ako podobnú príležitosť, ktorú nemôže premrhať. Tento odvážny krok by mal nielen zabezpečiť vyššiu efektivitu, ale aj pomôcť naplniť poslanie firmy – sprístupniť kvalitné vzdelávanie čo najväčšiemu počtu ľudí.