Vodičov na Slovensku aj v celej Európskej únii (EÚ) zrejme čaká výrazné sprísnenie podmienok v rámci technickej kontroly vozidiel. Európska komisia (EK) totiž navrhla zmenu legislatívy, podaľ ktorej by vozidlá po určitom veku podliehali povinnosti absolvovať technickú kontrolu každý rok. A dôvod? Cieľom tohto opatrenia má byť zlepšenie kvality ovzdušia a zvýšenie bezpečnosti na cestách, informuje denník Pravda.
V súčasnosti na Slovensku platí, že nové vozidlo podlieha prvej technickej a emisnej kontrole po štyroch rokoch od uvedenia do evidencie. Následne sa kontrola vykonáva každé dva roky. Táto prax je bežná aj v iných krajinách EÚ, no rozhodne nie vo všetkých. Dá sa povedať, že patríme medzi menšinu, keďže až v 16 členských štátoch musia autá staršie ako 10 rokov absolvovať technickú kontrolu každý rok.
Slovensko pritom patrí medzi krajiny s najstarším vozovým parkom v EÚ. Podľa analýzy združenia ACEA bol priemerný vek áut na Slovensku v roku 2022 až 14,7 roka, čo je výrazne nad európskym priemerom, ktorý sa pohybuje na úrovni 12 rokov.

V tom čase jazdilo po slovenských cestách približne 2,5-milióna áut, z čoho viac ako polovicu tvorili vozidlá staršie ako desať rokov. Navyše, vyše 650-tisíc áut malo viac ako 20 rokov, pričom toto číslo odvtedy ešte narástlo.
Dodatočné náklady pre motoristov
No hoci je pravda, že častejšie technické kontroly starších vozidiel by mohli prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách, sú to aj kľúčové negatíva. Technická kontrola totiž nie je zadarmo, pričom staršie autá poväčšine vlastnia osoby s nižším príjmom, ktoré si jednoducho nemôžu dovoliť kúpu nového auta. V praxi by tak toto opatrenie mohlo ešte viac finančne zaťažiť sociálne slabšie skupiny obyvateľov.
Pre lepšiu predstavu, podľa odborníkov sa cena technickej kontroly pohybuje v priemere okolo 85 eur. Táto suma sa však môže líšiť v závislosti od typu vozidla. Zvýšená frekvencia kontrol by tak citeľne zasiahla rozpočty najmä tých, ktorí už dnes zápasia s nákladmi na údržbu starších áut.
Tento fakt však napokon nemusí nijak zavážiť. Slovensko je totiž viazané európskou legislatívou – ako člen EÚ je povinné preberať smernice, ktoré určujú podmienky výkonu technických a emisných kontrol. To znamená, že ak by Brusel predmetný návrh schválil, aj Slovensko by muselo prispôsobiť svoje pravidlá. Ministerstvo dopravy pritom už potvrdilo, že návrh EK analyzuje a čaká na výsledok legislatívneho procesu. Ten vraj ale ešte len začal.
Zaujímavosťou je, že len pred rokom sa uvažovalo o opačnom kroku. Koaličná Slovenská národná strana (SNS) vtedy navrhovala predĺženie intervalov medzi technickými kontrolami na tri roky. Argumentovala tým, že veľká časť Slovákov si nemôže dovoliť časté obnovovanie vozového parku. Tento návrh sa však nikdy nepremenil do konkrétnej legislatívnej úpravy.
EÚ argumentuje ľudskými životmi
Pokiaľ ide o bezpečnostnú zložku navrhovanej zmeny, resp. skrátenia intervalov medzi technickými kontrolami, EK očakáva, že v rokoch 2026 až 2050 by nové pravidlá mohli zachrániť približne 7 500 životov a zabrániť desiatkam tisíc vážnych zranení. Okrem častejších kontrol starších áut chce EÚ zaviesť aj digitálne osvedčenia o evidencii, uľahčiť výmenu dát medzi krajinami a zabezpečiť pravidelné kontroly aj pre elektromobily.
Zatiaľ čo Brusel zdôrazňuje pozitívne dopady na zdravie a bezpečnosť, niektoré motoristické organizácie z členských štátov návrh kritizujú. Poukazujú na to, že technický stav vozidiel nie je hlavným faktorom dopravných nehôd. Nemecký autoklub AvD napríklad ešte minulý rok vyhlásil, že nevidí dôvod na skrátenie kontrolných intervalov, keďže technické poruchy patria k zriedkavým príčinám nehôd.
Na druhú stranu, konkrétne pre technikov STK by zavedenie častejších kontrol znamenalo viac práce. V súčasnosti je priemerná vyťaženosť približne 210 staníc STK na Slovensku len okolo 38 percent, no nové pravidlá by ju mohli významne zvýšiť. Pre štátom schválené stanice by to znamenalo viac objednávok, no pre vodičov, najmä v chudobnejších regiónoch, by išlo o ďalšiu finančnú záťaž.