TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ nemá zľutovania: Chystá extrémne zmeny pre STK, dostihnú aj Slovákov (čo treba vedieť)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Autá > EÚ nemá zľutovania: Chystá extrémne zmeny pre STK, dostihnú aj Slovákov (čo treba vedieť)

EÚ nemá zľutovania: Chystá extrémne zmeny pre STK, dostihnú aj Slovákov (čo treba vedieť)

Európska únia (EÚ) pripravuje náramne prísnu úpravu legislatívy. Dotkla by sa mnohých motoristov, vrátane tých zo Slovenska.

1. mája 2025 8:23
Roman Drexler
1. mája 2025
Zdieľať
5 min
EÚ
Zdroj: Pixabay/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Brusel navrhuje sprísnenie pravidiel STK
  • Staršie autá by museli na kontrolu každý rok
  • EÚ tento krok odôvodňuje bezpečnosťou

Vodičov na Slovensku aj v celej Európskej únii (EÚ) zrejme čaká výrazné sprísnenie podmienok v rámci technickej kontroly vozidiel. Európska komisia (EK) totiž navrhla zmenu legislatívy, podaľ ktorej by vozidlá po určitom veku podliehali povinnosti absolvovať technickú kontrolu každý rok. A dôvod? Cieľom tohto opatrenia má byť zlepšenie kvality ovzdušia a zvýšenie bezpečnosti na cestách, informuje denník Pravda.

V súčasnosti na Slovensku platí, že nové vozidlo podlieha prvej technickej a emisnej kontrole po štyroch rokoch od uvedenia do evidencie. Následne sa kontrola vykonáva každé dva roky. Táto prax je bežná aj v iných krajinách EÚ, no rozhodne nie vo všetkých. Dá sa povedať, že patríme medzi menšinu, keďže až v 16 členských štátoch musia autá staršie ako 10 rokov absolvovať technickú kontrolu každý rok.

Slovensko pritom patrí medzi krajiny s najstarším vozovým parkom v EÚ. Podľa analýzy združenia ACEA bol priemerný vek áut na Slovensku v roku 2022 až 14,7 roka, čo je výrazne nad európskym priemerom, ktorý sa pohybuje na úrovni 12 rokov.

NewsByte
Slovensko v napätí: Benzín a naftu čaká prudké zdraženie, vodiči sa majú na čo pripraviť

Slovensko v napätí: Benzín a naftu čaká prudké zdraženie, vodiči sa majú na čo pripraviť

Nečakaný koniec obľúbených aerolínií: Po 20 rokoch miznú z oblohy, stovky ľudí prišli o prácu

Nečakaný koniec obľúbených aerolínií: Po 20 rokoch miznú z oblohy, stovky ľudí prišli o prácu

Európe dochádza čas: Elektromobily nás môžu dostať na kolená, chýba zásadná surovina

Európe dochádza čas: Elektromobily nás môžu dostať na kolená, chýba zásadná surovina

Slovensko v napätí: Benzín a naftu čaká prudké zdraženie, vodiči sa majú na čo pripraviť
Slovensko v napätí: Benzín a naftu čaká prudké zdraženie, vodiči sa majú na čo pripraviť
Nečakaný koniec obľúbených aerolínií: Po 20 rokoch miznú z oblohy, stovky ľudí prišli o prácu
Nečakaný koniec obľúbených aerolínií: Po 20 rokoch miznú z oblohy, stovky ľudí prišli o prácu
Európe dochádza čas: Elektromobily nás môžu dostať na kolená, chýba zásadná surovina
Európe dochádza čas: Elektromobily nás môžu dostať na kolená, chýba zásadná surovina
EÚ chce skrátiť intervaly pre STK
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

V tom čase jazdilo po slovenských cestách približne 2,5-milióna áut, z čoho viac ako polovicu tvorili vozidlá staršie ako desať rokov. Navyše, vyše 650-tisíc áut malo viac ako 20 rokov, pričom toto číslo odvtedy ešte narástlo.

Dodatočné náklady pre motoristov

No hoci je pravda, že častejšie technické kontroly starších vozidiel by mohli prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách, sú to aj kľúčové negatíva. Technická kontrola totiž nie je zadarmo, pričom staršie autá poväčšine vlastnia osoby s nižším príjmom, ktoré si jednoducho nemôžu dovoliť kúpu nového auta. V praxi by tak toto opatrenie mohlo ešte viac finančne zaťažiť sociálne slabšie skupiny obyvateľov.

Pre lepšiu predstavu, podľa odborníkov sa cena technickej kontroly pohybuje v priemere okolo 85 eur. Táto suma sa však môže líšiť v závislosti od typu vozidla. Zvýšená frekvencia kontrol by tak citeľne zasiahla rozpočty najmä tých, ktorí už dnes zápasia s nákladmi na údržbu starších áut.

Tento fakt však napokon nemusí nijak zavážiť. Slovensko je totiž viazané európskou legislatívou – ako člen EÚ je povinné preberať smernice, ktoré určujú podmienky výkonu technických a emisných kontrol. To znamená, že ak by Brusel predmetný návrh schválil, aj Slovensko by muselo prispôsobiť svoje pravidlá. Ministerstvo dopravy pritom už potvrdilo, že návrh EK analyzuje a čaká na výsledok legislatívneho procesu. Ten vraj ale ešte len začal.

Zaujímavosťou je, že len pred rokom sa uvažovalo o opačnom kroku. Koaličná Slovenská národná strana (SNS) vtedy navrhovala predĺženie intervalov medzi technickými kontrolami na tri roky. Argumentovala tým, že veľká časť Slovákov si nemôže dovoliť časté obnovovanie vozového parku. Tento návrh sa však nikdy nepremenil do konkrétnej legislatívnej úpravy.

Neprehliadnite

auto, peniaze, automobilka
Vodiči, POZOR: Od štátu dostanete až 90-percentnú zľavu. Týka sa to aj vás?
Mimoriadne, peniaze, operátor, ceny
Slováci, POZOR: Základná vec už NEBUDE zadarmo. EÚ zavedie extrémne prísne zmeny (čo sa deje)
Peniaze, štát, životné minimum
EÚ dáva vodičom NEKOMPROMISNÚ ranu: Máte takéto auto? Máme VEĽMI zlé správy

EÚ argumentuje ľudskými životmi

Pokiaľ ide o bezpečnostnú zložku navrhovanej zmeny, resp. skrátenia intervalov medzi technickými kontrolami, EK očakáva, že v rokoch 2026 až 2050 by nové pravidlá mohli zachrániť približne 7 500 životov a zabrániť desiatkam tisíc vážnych zranení. Okrem častejších kontrol starších áut chce EÚ zaviesť aj digitálne osvedčenia o evidencii, uľahčiť výmenu dát medzi krajinami a zabezpečiť pravidelné kontroly aj pre elektromobily.

Zatiaľ čo Brusel zdôrazňuje pozitívne dopady na zdravie a bezpečnosť, niektoré motoristické organizácie z členských štátov návrh kritizujú. Poukazujú na to, že technický stav vozidiel nie je hlavným faktorom dopravných nehôd. Nemecký autoklub AvD napríklad ešte minulý rok vyhlásil, že nevidí dôvod na skrátenie kontrolných intervalov, keďže technické poruchy patria k zriedkavým príčinám nehôd.

Na druhú stranu, konkrétne pre technikov STK by zavedenie častejších kontrol znamenalo viac práce. V súčasnosti je priemerná vyťaženosť približne 210 staníc STK na Slovensku len okolo 38 percent, no nové pravidlá by ju mohli významne zvýšiť. Pre štátom schválené stanice by to znamenalo viac objednávok, no pre vodičov, najmä v chudobnejších regiónoch, by išlo o ďalšiu finančnú záťaž.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne MIMORIADNE: Obľúbená automobilka Slovákov čelí ZÁNIKU. Niektorí ju už pochovali (čo sa deje)
Ďalší článok Peniaze, bankovky, euro AKTUÁLNE: Potvrdili ďalšie zdražovanie. Už od ZAJTRA si za tieto služby Slováci priplatia

Najčítanejšie

Mimoriadne
AKTUÁLNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom radia, nech sú pripravení na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
14. júna 2025
potvrdené, peniaze
POZOR, veľký operátor ZVYŠUJE ceny: Od júla si za televíziu a internet zákazníci výrazne priplatia
13. júna 2025
Slovensko ako vzor v CELEJ EÚ: Náš vynález chvália všetky ministerstvá, Európska únia ho chce všade
14. júna 2025
ČO SA TO DEJE? Obrovská automobilka z ničoho nič prepúšťa TISÍCKY zamestnancov
13. júna 2025

Najnovšie články

  • Oznámili nečakaný KONIEC: Obľúbená letecká spoločnosť po 20 rokoch končí, stovky ľudí dostali výpoveď
  • EÚ si kope hrob: Ľuďom núti elektromobily, dochádza jej základný prvok
  • Vodiči, POZOR: Od štátu dostanete až 90-percentnú zľavu. Týka sa to aj vás?
  • Dovolenkári, POZOR: Tieto „drobnosti“ vás ZBYTOČNE stoja peniaze. Mnohí o nich vôbec nevedia (čo treba spraviť)
  • Slováci, POZOR: Základná vec už NEBUDE zadarmo. EÚ zavedie extrémne prísne zmeny (čo sa deje)

Bude sa vám páčiť

Ruský plyn

Tak kde je pravda? Lacný ruský plyn je HOAX. Slováci zaň platia NAJVIAC v celej Európe

13. júna 2025
Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH, transakčná daň

MIMORIADNE: V schránkach si mnohí nájdu 500 € pokutu. Nikto ich nečaká, zaplatiť ich MUSÍTE povinne

13. júna 2025
peniaze, blesková správa

EÚ má TVRDÝ odkaz pre Slovákov: Čakajte 100 % zvýšenie cien, za TOTO musíte platiť viac

13. júna 2025
EÚ, peniaze

POZOR: Čierny deň pre Slovensko. Začala platit zmena, ktorá nás VÝRAZNE ochudobní

13. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?

Continue with Google