TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Chystajú veľké ZMENY: Na STK môžeme POVINNE chodiť každý rok, týka sa to týchto áut (čo sa mení)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Autá > Chystajú veľké ZMENY: Na STK môžeme POVINNE chodiť každý rok, týka sa to týchto áut (čo sa mení)

Chystajú veľké ZMENY: Na STK môžeme POVINNE chodiť každý rok, týka sa to týchto áut (čo sa mení)

20. februára 2025 13:22
Lukáš Zachar
20. februára 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Nemecká organizácia TÜV, známa posudzovaním technickej spôsobilosti automobilov, vyvolala diskusiu návrhom na zavedenie ročných STK (technických kontrol) pre vozidlá staršie ako desať rokov. Žiada, aby vodiči s takýmito autami prichádzali na prehliadku každý rok, namiesto tradičného dvojročného intervalu.

Zástupca TÜV Süd, Jürgen Wolz, tvrdí, že poruchovosť áut vo vyššom veku sa zreteľne zvyšuje, najmä ak sa nepravidelne udržiavajú. Podľa týchto argumentov by častejšie kontroly znižovali riziko, že sa do premávky zaradí technicky nespôsobilé vozidlo.

Aká je súčasná prax

V Nemecku momentálne platí, že nové autá musia absolvovať prvú STK po troch rokoch od uvedenia do prevádzky a potom každé dva roky. Na Slovensku je to obdobné, no prvá kontrola prichádza po štyroch rokoch od kúpy nového vozidla. Následne je interval dvojročný.

NewsByte
EÚ zasadila tvrdý úder vodičom: Tieto autá čakajú veľké problémy, ste medzi nimi?

EÚ zasadila tvrdý úder vodičom: Tieto autá čakajú veľké problémy, ste medzi nimi?

Na Slovensku platí nový zákon, ktorý unikol pozornosti: Dotkne sa úplne každého, väčšina ľudí však nič netuší

Na Slovensku platí nový zákon, ktorý unikol pozornosti: Dotkne sa úplne každého, väčšina ľudí však nič netuší

AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie

AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie

EÚ zasadila tvrdý úder vodičom: Tieto autá čakajú veľké problémy, ste medzi nimi?
EÚ zasadila tvrdý úder vodičom: Tieto autá čakajú veľké problémy, ste medzi nimi?
Na Slovensku platí nový zákon, ktorý unikol pozornosti: Dotkne sa úplne každého, väčšina ľudí však nič netuší
Na Slovensku platí nový zákon, ktorý unikol pozornosti: Dotkne sa úplne každého, väčšina ľudí však nič netuší
AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie
AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie
Spaľovací motor
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Pre majiteľov starších automobilov by ročné STK znamenali jednak viac administratívnych povinností a jednak väčšie finančné výdavky. Navyše, stúpajú aj bežné prevádzkové náklady na servis či poistky, pričom v roku 2025 sa k tomu pridalo aj zdražovanie vplyvom zvýšenej DPH o 3 percentuálne body.

Zatiaľ čo TÜV argumentuje štatistikami o starnúcich vozidlách, Nemecký autoklub ADAC vyjadril pochybnosti o prínosoch ročnej kontroly. Podľa ADAC-u neexistujú dôkazy, že skrátený interval by viedol k nižšej nehodovosti. Takúto pozíciu zastáva aj AvD (Automobilclub von Deutschland), ktorý upozorňuje na dlhodobú stabilnú mieru nehôd spôsobených technickou poruchou.

Neprehliadnite

Slovensko ako vzor v CELEJ EÚ: Náš vynález chvália všetky ministerstvá, Európska únia ho chce všade
Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH, transakčná daň
MIMORIADNE: V schránkach si mnohí nájdu 500 € pokutu. Nikto ich nečaká, zaplatiť ich MUSÍTE povinne
Polícia SR
Policajti majú novú zbraň: Na diaľku vám vedia „VYPNÚŤ“ auto. Nemôžete vôbec nič

Zástupcovia AvD argumentujú, že zodpovední vodiči sa aj tak snažia udržiavať svoje autá v dobrom stave, aby predišli väčším závadám a zbytočným nákladom. Tvrdia, že ročné prehliadky by zaťažili nielen finančne, ale i kapacitne samotné STK stanice, čo by mohlo znamenať predlžovanie čakacích dôb.

Iná časť odborníkov zdieľa obavy o bezpečnosť pri starších autách. Väčšina porúch spojených s konštrukčnými prvkami (podvozok, brzdy, opotrebované diely) sa zvyčajne zvýrazní vo veku nad desať rokov. Častejšia kontrola by teoreticky mohla vyradiť kriticky nespôsobilé vozidlá z premávky včas.

Podľa stúpencov ročnej STK by takéto opatrenie mohlo motivovať vodičov pravidelnejšie sa starať o údržbu. Iným argumentom je, že pri súčasnej priemernej cene áut a dlhodobom odklade kúpy nového vozidla tento krok zabráni jazdeniu v nebezpečnom stave techniky.

STK
Zdroj: STKLM

Situácia na Slovensku

Na Slovensku ministerstvo dopravy ani ďalšie relevantné inštitúcie zatiaľ nenaznačili, že by chceli meniť interval STK. Stále platí, že prvá kontrola prichádza štyri roky po kúpe nového vozidla a následne je obvyklý dvojročný cyklus. Slovenská legislatíva v tomto smere kopíruje európske smernice, avšak prípady zvyšovania frekvencie kontrol nepatria medzi hlavné témy.

V praxi to znamená, že slovenskí motoristi môžu byť pokojní: náhle zavádzanie ročných prehliadok pre staršie autá sa aktuálne nepripravuje. Debata v Nemecku však ukazuje, že podobná téma môže kedykoľvek vzniknúť aj na našom trhu, ak sa ukáže, že počet starších áut dramaticky rastie a s tým sa spája vyššia miera závad či nehôd.

Prečítajte si tiež

Mimoriadne
AKTUÁLNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom radia, nech sú pripravení na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
Chcete patriť medzi bohatých? Ukázali, koľko peňazí vám na to treba. Mnohí ostanú zaskočení
KONEČNE: EÚ zaplavia ULTRA moderné nabíjačky z Číny. Za 5 minút „natankujú“ plnú batériu
Číslo 482 na obaloch potravín: Šírí sa hoax, že značí jedy z Ukrajiny. TOTO v skutočnosti znamená
KOĽKO budete mať peňazí? Štát vám to prezradí, vydal novú kalkulačku (ako to funguje)

Otázka, či by sa ročný interval STK zaviedol aj na Slovensku, by do značnej miery závisela od dôkladnej analýzy nehodovosti. Ak by štatistiky preukázali významný podiel nehôd kvôli technickým poruchám, mohli by sa objaviť hlasy podporujúce tento prísnejší prístup.

Treba ale dodať, že väčšina nehôd je spojená s neprimeranou rýchlosťou, nepozornosťou alebo nedodržaním pravidiel cestnej premávky, nie s technickým zlyhaním vozidla. Každé sprísnenie by navyše prinieslo dodatočné finančné zaťaženie pre vlastníkov starších áut, ktorí často musia investovať viac do servisu a v budúcnosti by navyše platili vyššiu daň či poistku.

Budúcnosť STK na Slovensku a v Európe

Aj napriek tomu, že momentálne sa nemecký návrh nešíri ako oficiálna iniciatíva v celej Európskej únii, diskusia o častejších kontrolách starších áut môže z dlhodobého hľadiska ovplyvniť právne normy v členských štátoch. Priemerný vek auta v Európe totiž postupne stúpa a krajiny s vysokým priemerom môžu zvažovať sprísnenie kontrol.

Pre slovenských vodičov by to mohlo znamenať, že pri nasledujúcej revízii smerníc EÚ alebo pri nových štúdiách zameraných na bezpečnosť sa otázka ročných STK stane relevantnou aj u nás. Nateraz však domáci systém zostáva pri modeloch, ktoré spĺňajú súčasný jednotný európsky rámec.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Spaľovací motor, nafta, benzín Vodiči, vyhnite sa problémom s motorom. Vďaka TÝMTO tipom pôjde ako švajčiarske hodinky
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Obľúbená banka zníži či úplne ZRUŠÍ základný poplatok. Ušetríte desiatky až stovky eur (+ dátum)

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
POZOR: Slovensku hrozí KOLAPS. Ľudia by sa mali pripraviť na najhoršie, bez okamžitých zmien je to takmer isté
12. júna 2025
mimoriadne, EÚ
EÚ odklepla DRASTICKÚ zmenu: To, čo padlo, nikto nečakal
11. júna 2025
auto, peniaze, automobilka
Majitelia áut POZOR: Od júla 2025 môžete ušetriť až 450 eur, no musíte konať rýchlo (ako to funguje)
11. júna 2025
minca, euro, peniaze
Nemáte ju doma? Za TÚTO mincu si kúpite luxusnú dovolenku a ešte vám ostane
12. júna 2025

Najnovšie články

  • AKTUÁLNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom radia, nech sú pripravení na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
  • Chcete patriť medzi bohatých? Ukázali, koľko peňazí vám na to treba. Mnohí ostanú zaskočení
  • KONEČNE: EÚ zaplavia ULTRA moderné nabíjačky z Číny. Za 5 minút „natankujú“ plnú batériu
  • Číslo 482 na obaloch potravín: Šírí sa hoax, že značí jedy z Ukrajiny. TOTO v skutočnosti znamená
  • KOĽKO budete mať peňazí? Štát vám to prezradí, vydal novú kalkulačku (ako to funguje)

Bude sa vám páčiť

auto, parkovanie, pozor

Vodiči, POZOR: Do týchto áut sa neoplatí investovať. Neprejdú technickou kontrolou (ZOZNAM)

11. júna 2025
mimoriadne, transakčná daň

POZOR: Finančná správa spustila OBROVSKÉ kontroly. Ak nájde toto, POKUTA je istá

10. júna 2025
Spaľovací motor, nafta, benzín

Etanol v benzíne: Čo spôsobuje a prečo môže VÝRAZNE škodiť motoru?

9. júna 2025
Európska automobilka, európske automobilky, Európska únia

EÚ do áut POVINNE vložila systém, ktorý NATVRDO obmedzuje rýchlosť. Väčšina ľudí o ňom nevie

9. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?

Continue with Google