TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Chystajú veľké ZMENY: Na STK môžeme POVINNE chodiť každý rok, týka sa to týchto áut (čo sa mení)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Chystajú veľké ZMENY: Na STK môžeme POVINNE chodiť každý rok, týka sa to týchto áut (čo sa mení)

20. februára 2025 13:22
Lukáš Zachar
20. februára 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Nemecká organizácia TÜV, známa posudzovaním technickej spôsobilosti automobilov, vyvolala diskusiu návrhom na zavedenie ročných STK (technických kontrol) pre vozidlá staršie ako desať rokov. Žiada, aby vodiči s takýmito autami prichádzali na prehliadku každý rok, namiesto tradičného dvojročného intervalu.

Zástupca TÜV Süd, Jürgen Wolz, tvrdí, že poruchovosť áut vo vyššom veku sa zreteľne zvyšuje, najmä ak sa nepravidelne udržiavajú. Podľa týchto argumentov by častejšie kontroly znižovali riziko, že sa do premávky zaradí technicky nespôsobilé vozidlo.

Aká je súčasná prax

V Nemecku momentálne platí, že nové autá musia absolvovať prvú STK po troch rokoch od uvedenia do prevádzky a potom každé dva roky. Na Slovensku je to obdobné, no prvá kontrola prichádza po štyroch rokoch od kúpy nového vozidla. Následne je interval dvojročný.

Spaľovací motor
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Pre majiteľov starších automobilov by ročné STK znamenali jednak viac administratívnych povinností a jednak väčšie finančné výdavky. Navyše, stúpajú aj bežné prevádzkové náklady na servis či poistky, pričom v roku 2025 sa k tomu pridalo aj zdražovanie vplyvom zvýšenej DPH o 3 percentuálne body.

Zatiaľ čo TÜV argumentuje štatistikami o starnúcich vozidlách, Nemecký autoklub ADAC vyjadril pochybnosti o prínosoch ročnej kontroly. Podľa ADAC-u neexistujú dôkazy, že skrátený interval by viedol k nižšej nehodovosti. Takúto pozíciu zastáva aj AvD (Automobilclub von Deutschland), ktorý upozorňuje na dlhodobú stabilnú mieru nehôd spôsobených technickou poruchou.

Neprehliadnite

STK
Nové pravidlá STK pre rok 2026: Začnú kontrolovať NOVÚ vec. Ak ju nebudete mať, auto vyradia (platné od 1. 1. 2026)
Pokuta pre nepoučiteľných: Mobil za volantom sa bude trestať 2x vyššou pokutou
Nainštalovať ju musia POVINNE: Aplikácia bude sledovať, čo a s kým si Rusi píšu. Kontrolovať to bude štát

Zástupcovia AvD argumentujú, že zodpovední vodiči sa aj tak snažia udržiavať svoje autá v dobrom stave, aby predišli väčším závadám a zbytočným nákladom. Tvrdia, že ročné prehliadky by zaťažili nielen finančne, ale i kapacitne samotné STK stanice, čo by mohlo znamenať predlžovanie čakacích dôb.

Iná časť odborníkov zdieľa obavy o bezpečnosť pri starších autách. Väčšina porúch spojených s konštrukčnými prvkami (podvozok, brzdy, opotrebované diely) sa zvyčajne zvýrazní vo veku nad desať rokov. Častejšia kontrola by teoreticky mohla vyradiť kriticky nespôsobilé vozidlá z premávky včas.

Podľa stúpencov ročnej STK by takéto opatrenie mohlo motivovať vodičov pravidelnejšie sa starať o údržbu. Iným argumentom je, že pri súčasnej priemernej cene áut a dlhodobom odklade kúpy nového vozidla tento krok zabráni jazdeniu v nebezpečnom stave techniky.

STK
Zdroj: STKLM

Situácia na Slovensku

Na Slovensku ministerstvo dopravy ani ďalšie relevantné inštitúcie zatiaľ nenaznačili, že by chceli meniť interval STK. Stále platí, že prvá kontrola prichádza štyri roky po kúpe nového vozidla a následne je obvyklý dvojročný cyklus. Slovenská legislatíva v tomto smere kopíruje európske smernice, avšak prípady zvyšovania frekvencie kontrol nepatria medzi hlavné témy.

V praxi to znamená, že slovenskí motoristi môžu byť pokojní: náhle zavádzanie ročných prehliadok pre staršie autá sa aktuálne nepripravuje. Debata v Nemecku však ukazuje, že podobná téma môže kedykoľvek vzniknúť aj na našom trhu, ak sa ukáže, že počet starších áut dramaticky rastie a s tým sa spája vyššia miera závad či nehôd.

Prečítajte si tiež

Palivo, nafta, benzín
Vodiči, POZOR: Tu určite netankujte! Tieto čerpačky ponúkali nesprávne palivo (ZOZNAM)
Tesla Model S Plaid: Najrýchlejšie sériové auto mieri k prvým zákazníkom
Activision potvrdil Call of Duty: Modern Warfare II. Prísť má ešte tento rok!
Vodiči, POZOR: Svieti vám TÁTO kontrolka? Neignorujte ju, ohrozuje bezpečnosť na ceste
Apple predstavil MacBook Air s čipom M4. Prekvapí špičkovým výkonom aj podporou AI

Otázka, či by sa ročný interval STK zaviedol aj na Slovensku, by do značnej miery závisela od dôkladnej analýzy nehodovosti. Ak by štatistiky preukázali významný podiel nehôd kvôli technickým poruchám, mohli by sa objaviť hlasy podporujúce tento prísnejší prístup.

Treba ale dodať, že väčšina nehôd je spojená s neprimeranou rýchlosťou, nepozornosťou alebo nedodržaním pravidiel cestnej premávky, nie s technickým zlyhaním vozidla. Každé sprísnenie by navyše prinieslo dodatočné finančné zaťaženie pre vlastníkov starších áut, ktorí často musia investovať viac do servisu a v budúcnosti by navyše platili vyššiu daň či poistku.

Budúcnosť STK na Slovensku a v Európe

Aj napriek tomu, že momentálne sa nemecký návrh nešíri ako oficiálna iniciatíva v celej Európskej únii, diskusia o častejších kontrolách starších áut môže z dlhodobého hľadiska ovplyvniť právne normy v členských štátoch. Priemerný vek auta v Európe totiž postupne stúpa a krajiny s vysokým priemerom môžu zvažovať sprísnenie kontrol.

Pre slovenských vodičov by to mohlo znamenať, že pri nasledujúcej revízii smerníc EÚ alebo pri nových štúdiách zameraných na bezpečnosť sa otázka ročných STK stane relevantnou aj u nás. Nateraz však domáci systém zostáva pri modeloch, ktoré spĺňajú súčasný jednotný európsky rámec.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Spaľovací motor, nafta, benzín, gumové komponenty, čierna smrť motora, motory Vodiči, vyhnite sa problémom s motorom. Vďaka TÝMTO tipom pôjde ako švajčiarske hodinky
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Obľúbená banka zníži či úplne ZRUŠÍ základný poplatok. Ušetríte desiatky až stovky eur (+ dátum)

Najčítanejšie

Mimoriadne, Slovensko
Slovensku hrozí ČIERNY scenár: Spustili plány na HROMADNÝ odchod z krajiny (čo čakať)
11. septembra 2025
Aktuálna správa
Prepustia 21-TISÍC zamestnancov: Situácia je neúnosná, firma nemá na výber
12. septembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, INESS, bankrot
Na účte si nájdete nepríjemné prekvapenie: POTVRDILI, že vezmú peniaze pracujúcim aj živnostníkom (+ sumy)
10. septembra 2025
Peniaze, príspevok
Na účet „cinkne“ vyše 600 €: Štát STÁTISÍCOM vyplatí štedrý príspevok (+ presné termíny)
12. septembra 2025

Najnovšie články

  • PlayStation 6 bude MONŠTRUM: Ak je TOTO pravda, kúpia si ju všetci (PREHĽAD)
  • Zoderú nás zbytočne? Štát to nedomyslel, nová konsolidácia NEBUDE stačiť
  • Vodiči, POZOR: Tieto autá majú KRITICKÝ problém, prejaví sa už po 40 000 km
  • Slováci POVINNE prídu o 126 €: Štát ľuďom berie sviatky a s nimi aj peniaze (čo sa deje)
  • TVRDÁ rana pre Slovensko: Američania majú dosť správania Fica, vyzvali ho na OKAMŽITÚ nápravu

Bude sa vám páčiť

spaľováky, elektromobil, zákaz

Vodiči, POZOR: Tieto autá majú KRITICKÝ problém, prejaví sa už po 40 000 km

13. septembra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny

POZOR: Posielanie peňazí sa mení na nepoznanie. Banky zavedú MASÍVNU zmenu (+ dátum)

13. septembra 2025
Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie, minimálna mzda, inflácia, zamestnávatelia, živnostníci, vláda

Štát rozpútal daňové PEKLO: Začne platiť ďalšia „skvelá“ novinka, ľudí ochudobní o tisíce eur

11. septembra 2025
Európska automobilka, európske automobilky

AKTUÁLNE: EÚ odklepla prísnu zmenu pre VŠETKY autá. Je povinná (čo nás čaká)

10. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?