TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Slováci na spaľováky nedajú dopustiť. Elektromobilov sa zdráhame ako choroby
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Slováci na spaľováky nedajú dopustiť. Elektromobilov sa zdráhame ako choroby

Elektromobilom sa na Slovensku absolútne nedarí. Spomedzi celej Európskej únie (EÚ) sme v rámci adopcie na chvoste rebríčka.

30. januára 2025 14:33
Roman Drexler
30. januára 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Elektromobilita na Slovensku nie a nie pokročiť
  • V rámci celej EÚ sme na chvoste rebríčka, čo sa týka ich adopcie
  • Vysvetlení je viacero

Hoci sú tu s nami elektromobily už dlhé roky, vo viacerých krajinách sa im stále ktovieako nedarí. Do tejto skupiny rozhodne patrí aj Slovensko. Tunajší vodiči sú voči prechodu na elektrický pohon stále skôr skeptickí, či je vidno aj na štatistikách. Podiel elektrických vozidiel na celkovom predaji áut na Slovensku je v porovnaní s priemerom Európskej únie (EÚ) priam alarmujúco nízky. Nové údaje, na ktoré poukázal portál oPeniazoch.sk, ukazujú, že v rámci registrácií elektrických vozidiel sa naša krajina nachádza na chvoste európskeho rebríčka.

Hoci má stále ďaleko od dokonalého, tempo prechodu z tradičných spaľovákov na elektrické vozidlá sa v Európe postupne zrýchľuje. V roku 2023 bolo v rámci EÚ zaregistrovaných vyše 1,5-milióna nových elektromobilov. Z údajov Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA) pri Úrade vlády SR pritom vyplýva, že elektrická autá v tom roku predstavovali približne 15 percent všetkých nových registrovaných vozidiel.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Slováci elektromobily zatiaľ nechcú

Napriek rastúcemu trendu však vývoj elektromobility v jednotlivých krajinách nie je rovnomerný. Slovensko sa v tomto ukazovateli nachádza na úplnom konci spomedzi hodnotených krajín, spoločne s Chorvátskom (pod 3 percentá).

Opačný scenár možno sledovať v severských krajinách, kde je podiel elektrických vozidiel dvojnásobný oproti európskemu priemeru. Inšpiratívny podiel elektromobilov má Švédsko, kde v roku 2023 tvorili elektrické vozidlá až 39 percent všetkých nových registrácií. Nasledujú Dánsko a Fínsko, pričom absolútnym európskym lídrom v tomto smere naďalej zostáva Nórsko. Tu podiel elektromobilov presahuje pre nás nepredstaviteľných 80 percent.

Naopak, v niektorých krajinách, napríklad v Nemecku, počet registrácií elektromobilov medziročne poklesol.

Prečo je to tak?

Podstatou slabej adopcie elektrického pohonu na Slovensku nie je len skepsa či slepá dôvera v konšpirácie, podľa ktorých elektromobily nie sú o nič viac ekologické ako spaľováky. Mnohí by si aj elektromobily kúpili, no nemajú na to dostatok finančných prostriedkov.

Priemerná obstarávacia cena nového elektromobilu je stále vyššia ako pri bežných spaľovákoch, čo v kombinácii s nízkou priemernou mzdou znamená slabú dostupnosť. Problémom je potom aj slabá nabíjacia infraštruktúra. Zatiaľ čo v niektorých regiónoch (napríklad v Bratislave) je nabíjačiek relatívne dostatok, je tu mnoho oblastí, kde je nabíjačiek príliš málo alebo nula.

Prečítajte si tiež

Elon Musk: Crossover Tesla Model Y je pripravený na výrobu
Prvý elektromobil od Volvo bude hatchback s 500 km dojazdom!
Dojazd takmer 1 000 km, nabitie do 9 minút a životnosť až 20 rokov. Samsung ohúril špičkovou batériou pre elektromobily

Pokiaľ ide o cenu nových elektromobilov, s tou by mohli pomôcť dotácie, no tie štát aktuálne neposkytuje. Elektromobily tiež u nás nemajú žiadne prevádzkové zvýhodnenia, ako napríklad bezplatné diaľnice. Možno sa ale v dohľadnej dobe dočkáme dotácii priamo od EÚ. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, podľa eurokomisárky Teresy Ribery Európska komisia (EK) aktuálne zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácii na elektromobily, a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár Olaf Scholz. Konkrétne pre denník Financial Times uviedla, že EK skúma rôzne možnosti podpory nákupu elektrických vozidiel prostredníctvom tzv. harmonizovaných dotácií.

Návrh pôvodne predložil nemecký kancelár Olaf Scholz počas ekonomického fóra v Davose. Scholz vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej. Zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom.

Plán nemeckého kancelára nateraz nemá jasné kontúry. V minulosti však podporoval napríklad daňové úľavy pre elektromobily vyrobené na území Nemecka. Tamojšia strana CSU v rámci kampane potom navrhovala bonusy vo výške 3 600 eur.

Ribera tiež poukázala na potrebu vyhnúť sa konkurenčnému súpereniu medzi členskými štátmi, ako aj na zmysel zavedenia celoeurópskych opatrení, ktoré by rešpektovali pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

30-miliónov elektromobilov do roku 2030

Harmonizované dotácie by boli významnou pomocou pre dosiahnutie ambiciózneho cieľa, ktorý si EÚ vytýčila. Je ním 30-miliónov bezemisných vozidiel na európskych cestách do roku 2030.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images/Lukáš Zachar (TECHBYTE.sk)/úprava redakcie

Prečo ambiciózny? Ešte v roku 2020 bolo v EÚ registrovaných len 1,2-milióna elektrických vozidiel, čo predstavovalo 4,2 percenta z nastaveného cieľa. V súčasnosti je ich viac, no stále nie dosť – okolo 5-miliónov, čo je asi 17 percent z cieľa. Tieto údaje ukazujú, že elektromobilita síce napreduje, ale k splneniu európskych plánov bude potrebné ešte výrazné zrýchlenie rastu predaja elektrických áut.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil Vodiči, POZOR: Absolútne ZÁKLADNÝ poplatok výrazne zdražšie. Pripravte si peňaženky
Ďalší článok Odpad AKTUÁLNE: Slovákov čaká VÝRAZNÁ zmena. Desaťtisíce ľudí za vývoz odpadu zaplatia oveľa viac

Najčítanejšie

aktuálne
Keď sa chce, tak to ide. Tento deň bude opäť dňom pracovného pokoja
3. decembra 2025
messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025
Telekom, Práve sa stalo
Telekom má ďalšiu geniálnu novinku. Tisícom zákazníkom náramne uľahčí život
3. decembra 2025

Najnovšie články

  • Ročná diaľničná známka len za 21 eur vyvolala ošiaľ. Predával ju známy reťazec
  • Elektromobily strácajú pôdu pod nohami. Začnú podporovať spaľováky
  • Rusko zakázalo hru Roblox. Regulátor hovorí o „LGBT propagande“
  • Mnohí Slováci dostanú v roku 2026 viac peňazí. O týchto zmenách treba vedieť
  • Slovensku hrozí dlh až 90 % HDP. Ekonomika bude na tom zle ďalších 12 rokov

Bude sa vám páčiť

diaľničné známky, diaľničná známka

Ročná diaľničná známka len za 21 eur vyvolala ošiaľ. Predával ju známy reťazec

4. decembra 2025
Elektromobil, elektromobily

Elektromobily strácajú pôdu pod nohami. Začnú podporovať spaľováky

4. decembra 2025
Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie

Mnohí Slováci dostanú v roku 2026 viac peňazí. O týchto zmenách treba vedieť

4. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát

Slovensku hrozí dlh až 90 % HDP. Ekonomika bude na tom zle ďalších 12 rokov

4. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?