TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Koľko energie stratia elektromobily v zime? VEĽKÝ test ukázal pravdu, niektoré modely sú na smiech
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Koľko energie stratia elektromobily v zime? VEĽKÝ test ukázal pravdu, niektoré modely sú na smiech

Najnovší porovnávací test nórskeho magazínu so 24 novými elektrickými modelmi poukázal na výrazné odchýlky od udávaných hodnôt WLTP. Polestar 3 obstál výborne, kým Model 3 od Tesly prekvapujúco dopadol medzi poslednými.

Lukáš Zachar
19. januára 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Nórski novinári vyskúšali 24 elektromobilov v skutočných zimných podmienkach, až kým sa im nevybili batérie
  • Polestar 3 sa dostal najbližšie k oficiálnemu dojazdu, dosiahol len 5 % rozdiel oproti WLTP
  • Tesla Model 3 si neudržala tempo sľúbeného dojazdu a zaostala o 24 %, pričom aj jej palubné počítadlo nevykazovalo presné údaje o prejazdených kilometroch

Severská krajina, Nórsko, sa roky profiluje ako svetový líder v rozvoji elektromobility. V roku 2024 tvorili elektromobily až 90 % všetkých novo zaregistrovaných vozidiel. Zároveň je Nórsko známe chladným počasím a zasneženými cestami. Takéto extrémne podmienky dokážu zrážať dojazd elektromobilu aj o desiatky percent oproti papierovým hodnotám.

Časopis Motor a Nórska automobilová federácia (NAF) zorganizovali zimný test, v rámci ktorého autá vystavili bežnému jazdnému režimu počas mrazivých dní. Simulovali mestské dopravné zápchy, miernu diaľničnú premávku i kľukaté trasy. Jednoducho, išlo o podmienky, s akými sa vodiči v Nórsku stretávajú.

Keďže všetky elektromobily vychádzali zo štartu s plnou batériou (na 100 %), úlohou bolo zistiť, ako blízko, respektíve ďaleko, sa ich reálny dojazd pohybuje v porovnaní s výrobcami uvádzanými číslami WLTP.

Priebeh testu a výsledné prekvapenia

Jazdilo sa do úplného vybitia

Jednotlivé modely teda odjazdili trasu, kým sa ich batéria úplne nevyčerpala a auto nebolo ďalej schopné pokračovať. Novinári z Motoru merali nielen počet kilometrov, ktoré autá zvládli, ale aj priebežné podmienky: teplotu, kvalitu ciest, dopravnú zápchu. V týchto extrémnych podmienkach je priemerná teplota výrazne pod nulou, pridajte k tomu mrznúci dážď a hodinové zápchy, a zistíte, že ide o skutočnú zimnú záťaž.

Polestar 3 vo vedení a Tesla Model 3 na konci

Najmenší rozdiel medzi oficiálnym dojazdom a reálnymi výsledkami vykázal Polestar 3. Odchýlka predstavovala len 5 %. To znamená, že aj v chladných a nehostinných podmienkach si dokázal udržať väčšinu zo sľúbeného dojazdu. Druhou najlepšou voľbou je BYD Tang s -9 %, a tretí skončil Mini Countryman EV s rozdielom -11 %.

Tabuľka s výsledkami

V nasledujúcom prehľade sa nachádza porovnanie v kilometroch (km). Prvý stĺpec uvádza oficiálny dojazd podľa WLTP, druhý stĺpec reálny dojazd v teste a tretí stĺpec reprezentuje rozdiel v percentách:

AutomobilWLTP dojazdReálny dojazdRozdiel
Polestar 3560 km531 km-5%
BYD Tang530 km482 km-9%
Mini Countryman EV399 km355 km-11%
Lotus Emeya500 km436 km-13%
BYD Sealion 7502 km436 km-13%
Mercedes-Benz G-Class443 km381 km-14%
Kia EV3590 km499 km-15%
Porsche Taycan592 km499 km-16%
BYD Seal U500 km421 km-16%
Hongqi EHS7540 km452 km-16%
Smart #3415 km346 km-17%
Ford Explorer EV525 km437 km-17%
NIO EL8503 km412 km-18%
Hyundai Ioniq 5546 km436 km-20%
BMW i5 Touring497 km392 km-21%
Volvo EX30472 km371 km-21%
Audi Q6 e-tron616 km481 km-22%
Xpeng G6550 km329 km-22%
Porsche Macan552 km429 km-22%
Volkswagen ID.7 GTX Tourer571 km440 km-23%
Tesla Model 3702 km531 km-24%
Peugeot E-5008488 km361 km-26%
Voyah Dream482 km344 km-29%
Peugeot E-3008510 km347 km-32%

Naopak, na spodných priečkach sú Peugeot E-3008, Voyah Dream či Tesla Model 3. Čo sa Tesly týka, táto populárna značka zvyčajne disponuje vysokými oficiálnymi číslami dojazdu. V teste však Model 3 s odchýlkou až 24 % sklamal. Novinári upozornili na zaujímavý fakt, že palubný počítač Tesly uvádzal viacej najazdených kilometrov, než potvrdili reálne merania a dokonca iný elektromobil, ktorý sa vybil naraz s Teslou, no registroval menej kilometrov.

Podobný záver ukazuje, že Model 3 by mohol mať príliš optimistické nastavenie počítadla, čo môže používateľov uviesť do omylu. Hoci ide stále o technologicky pokročilé a rýchle auto, dokazuje, že v zimných podmienkach môže Tesla strácať viac dojazdu, než naznačujú reklamné materiály.

Neprehliadnite

Neta Aya
Elektromobil s dojazdom „400 kilometrov“ nevydržal ani dva roky: Dnes prejde len 40, výrobca nemá novú batériu
Čínske elektromobily EÚ
Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur
Polestar
AKTUÁLNE: Na Slovensko mieri známa automobilka. Vytvorí tisícky pracovných miest
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok auto, interiér Ako sa efektívne zbaviť zápachu v aute? Máme tipy, ktoré budú zaručene fungovať
Ďalší článok automatická prevodovka POZOR: Táto drobná chyba môže poškodiť automatickú prevodovku v aute. Čomu sa vyvarovať?

Najčítanejšie

Aktuálne, peniaze, zdražovanie
MIMORIADNE: Banky bijú na poplach. TOTO si urýchlene odinštalujte, mnohí už prišli o peniaze
9. júla 2025
Rýchlostný radar
Vodiči, POZOR: Rýchlosť merajú už aj na kruhovom objazde. Kto ho prejde za menej ako 33 sekúnd, môže čakať pokutu
9. júla 2025
Zmenili rýchlosť na diaľnici, teraz zavádzajú aj VYŠŠIE pokuty
9. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Slováci, POZOR: Štát ponúka príspevok 19 000 €, ktorý iste využijete. Vie o ňom málokto
10. júla 2025

Najnovšie články

  • NASA sa pokúsila odkloniť asteroid špeciálnou sondou: Máme ZLÉ správy
  • ChatGPT oklamali: Vygenerovala funkčné licenčné kľúče k Windows 10, Microsoft má problém
  • Na Slovensku hrozí KOLAPS kľúčovej oblasti: Štát absolútne zanedbal dôležité zmeny
  • Štát plánuje nový fond, experti hovoria o pozitívnom kroku. Slovákom má slúžiť na TOTO
  • Pád lietadla Air India: Už vieme, prečo sa zrútilo krátko po vzlete. Príčina desí aj odborníkov

Bude sa vám páčiť

peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok

POZOR: To, čo bolo ZADARMO, už nebude. Spoplatnenie príde veľmi rýchlo (+ nové ceny)

26. júna 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ nemá zľutovania: Vydala tvrdý verdikt, ktorý nikto nečakal. Obľúbený typ pohonu SKONČÍ

27. júna 2025
BYD Seal

TENTO elektromobil ponúka dojazd až 1 875 km. Sériová výroba sa blíži (+ termín)

24. júna 2025
elektromobily, elektromobily, spaľovák, spaľováky

Spaľovákom zvoní umieračik: Batérie elektromobilov vytreli zrak aj skeptikom, TOTO je realita

23. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?