TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Doma sa im nedarí, tak chcú expandovať: Zatienia čínske automobilky európskych výrobcov?
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Doma sa im nedarí, tak chcú expandovať: Zatienia čínske automobilky európskych výrobcov?

Podarí sa čínskym výrobcom vozidiel zatieniť európskych producentov? Nad touto otázkou tápajú mnohí, a to celkom oprávnene.

16. septembra 2024 16:46
Roman Drexler - Editor
16. septembra 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Pozícia čínskych automobiliek naberá na sile
  • Dopyt v Číne slabne, preto chcú expandovať
  • To však nebudú mať dvakrát jednoduché

Čínske automobilky majú vo svete pomerne zaujímavú pozíciu. Mnohé popredné regióny, vrátane Európskej únie (EÚ) a Spojených štátov amerických (USA), jasne dali najavo svoje obavy z vplyvu ohromných dotácií, ktoré čínska vláda adresuje domácim producentom. Tie im totiž umožňujú vyrábať a vyvážať vozidlá za nižšiu cenu, čím dokážu lepšie, niekedy až neprimerane konkurovať aj dlhšie etablovaným automobilkám.

V skutočnosti ale čínska vláda domácim výrobcom odporúča, aby pri plánovaní expanzie brali do úvahy riziká, ktorý nie je zrovna málo, informuje portál Aktuality.sk. Výrobcovia javia nemalý záujem o rozšírenie svojej pôsobnosti mimo čínske hranice, predovšetkým kvôli spomaľovaniu dopytu v krajine. Pochopiteľne, slabšie predaje u seba doma chcú kompenzovať silnejšími predajmi niekde inde.

Neprehliadnite

POZOR, nové značenie, jazda po diaľnici
POZOR: Európske cesty čaká dôležitá zmena. Nové pravidlo začne platiť už 1. septembra!
Svet sa mení: Renomovaná automobilka oznámila hromadnú výrobu áut bez volantu aj pedálov!
Automobilka Honda
Honda a Nissan sa chcú spojiť: Je tu však táto zásadná podmienka!

Konkrétne varovný prst vstýčilo čínske ministerstvo obchodu. To vraj ešte v lete uviedlo, že s investíciami do automobilového priemyslu v zahraničí sa spájajú viaceré riziká. Informujú o tom dva zdroje, ktoré si žiadali ostať v anonymite.

Samozrejme, varovanie pred rizikami ešte neznamená, že si čínsky rezort obchodu vyložene neželá, aby domáci producenti expnadovali na zahraničné trhy. Sú tu však potom aj regióny, ktorým by sa podľa ministerstva mali výrobcovia oblúkom vyhnúť.

Pochopiteľne, z ekonomického hľadiska sa nemusí vyplatiť európsky región, keďže EÚ pred časom zaviedla mimoriadne vysoké clá na dovoz čínskych elektromobilov. To znamená, že sa expanzia na toto územie čínskym producentom výrazne predražila. EÚ k tomuto kroku pristúpila na základe výsledkov antisubvenčného vyšetrovania. Blok sa obával, že by mohli čínske značky doslova zaplaviť európsky trh. Rozhodol sa teda vopred zakročiť.

Samozrejme, čínskej vláde sa vysoké clá nepozdávajú a požaduje ich zrušenie. To isté chce aj od Spojených štátov, ktoré plánujú na dovoz čínskych elektromobilov uvaliť clo vo výške až 100 percent.

Vláda im radí, čo nerobiť

Čínsky rezort obchodu však domácim výrobcom ako destináciu pre expanziu neodporúča ani Indiu. V tomto smere sa odvoláva na smernicu centrálnej vlády, ktorá „dôrazne“ neodporúča investovanie do Ruska a Turecka. Pokiaľ ide o Indiu, s tou má Čína značne napäté vzťahy. Toto napätie sa stupňuje predovšetkým od stretu armád týchto krajín na himalájskej hranici v roku 2020. Naí Dillí v tom čase sprísnilo kontrolu čínskych investícií a taktež zastavilo niektoré projekty.

Zdroj: Getty Images Pro/Getty Images Signature/úprava redakcie

Napríklad spoločnosť SAIC Motor, ktorá je vo vlastníctve čínskej vlády, má s investíciami v Indii problémy už niekoľko rokov. Tento rok v apríli prehlásila, že má v záujme nalákať nových investorov s cieľom vytvoriť priaznivejšie prevádzkové prostredie.

Čo sa týka Ruska, tu sa čínskym elektromobilom začalo dariť po tom, čo v dôsledku vypuknutia vojny na Ukrajine viaceré známe automobilky opustili tento trh. Tamojšia štátna tlačová agentúra (TASS) odvolávajúc sa na riaditeľa ruskej pobočky spoločnosti Chery, Vladimira Šmakova, uviedla, že firma rokuje s ruskými podnikmi o výrobe áut v ruských závodoch.

Zatiaľ sa zdráhajú

Vráťme sa ale späť k pôvodnej otázke – hrozí, že čínske elektromobily zaplavia Európu a úplne zatienia európskych výrobcov? Pravdepodobne nie. Ako bolo spoomenuté, na území bloku platia vysoké clá, ktoré bránia čínskym producentom v predávaní za nižšie ceny, než za aké predávajú tunajší výrobcovia.

Je pravda, že poniektoré krajiny s vyššími clami nesúhlasia a stále sa snažia prilákať investície od čínskych výrobcov. Tí to ale vôbec nemajú jednoduché. Dokonca aj Geely, druhá najväčšia automobilka z Číny (z hľadiska predaja), váha, či v Európe vybuduje svoj závod.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Dunaj, záplavy Extrémne počasie do 20 rokov zasiahne až 70 % ľudstva
Ďalší článok Aktuálne, operátor AKTUÁLNE: Je toto váš operátor? Skontrolujte si telefón, čaká na vás SKVELÉ prekvapenie!

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký výrobca na dne: Postavili sa proti nemu vlastní zamestnanci (čo sa deje)
24. decembra 2025
dron, zákaz dronov
Štát zakazuje zahraničné drony. Neškrtnú si ani obľúbené modely DJI
24. decembra 2025
autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie, ceny áut
Autá, ktoré netrápia peňaženku: Toto je 10 najúspornejších modelov (zoznam)
23. decembra 2025
diaľnice, mýtny systém
Slovenské diaľnice čaká obrovská zmena, pocíti ju 300-tisíc vodičov
25. decembra 2025

Najnovšie články

  • Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty
  • Čo sa to deje? V zemi sa náhodne objavujú stovky prepadlín. Vyzerajú ako z filmu o konci sveta
  • Slovensko čaká nečakané: Štát chce mladým ľuďom natvrdo zakázať sociálne siete
  • Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €
  • Volkswagen zastavil výrobu v Bratislave. Ešte to tak chvíľu ostane, toto je dôvod

Bude sa vám páčiť

Peniaze, dôchodok, sporenie, penzisti, konsolidácia, plat, dávka v nezamestnanosti, odvody, konsolidácia, inflácia, živnostníkov, príspevok, konsolidačný balík, platy, banky, SZČO, zákon, sviatky, príplatky

Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty

26. decembra 2025
autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie, ceny áut

Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €

26. decembra 2025
Volkswagen

Volkswagen zastavil výrobu v Bratislave. Ešte to tak chvíľu ostane, toto je dôvod

26. decembra 2025
Volkswagen, autonómne vozidlo

Zbohom, volant aj pedále: Automobilka, ktorá vyrába aj na Slovensku, šokuje nevídaným autom

26. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?