TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Doma sa im nedarí, tak chcú expandovať: Zatienia čínske automobilky európskych výrobcov?
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Doma sa im nedarí, tak chcú expandovať: Zatienia čínske automobilky európskych výrobcov?

Podarí sa čínskym výrobcom vozidiel zatieniť európskych producentov? Nad touto otázkou tápajú mnohí, a to celkom oprávnene.

16. septembra 2024 16:46
Roman Drexler
16. septembra 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Pozícia čínskych automobiliek naberá na sile
  • Dopyt v Číne slabne, preto chcú expandovať
  • To však nebudú mať dvakrát jednoduché

Čínske automobilky majú vo svete pomerne zaujímavú pozíciu. Mnohé popredné regióny, vrátane Európskej únie (EÚ) a Spojených štátov amerických (USA), jasne dali najavo svoje obavy z vplyvu ohromných dotácií, ktoré čínska vláda adresuje domácim producentom. Tie im totiž umožňujú vyrábať a vyvážať vozidlá za nižšiu cenu, čím dokážu lepšie, niekedy až neprimerane konkurovať aj dlhšie etablovaným automobilkám.

V skutočnosti ale čínska vláda domácim výrobcom odporúča, aby pri plánovaní expanzie brali do úvahy riziká, ktorý nie je zrovna málo, informuje portál Aktuality.sk. Výrobcovia javia nemalý záujem o rozšírenie svojej pôsobnosti mimo čínske hranice, predovšetkým kvôli spomaľovaniu dopytu v krajine. Pochopiteľne, slabšie predaje u seba doma chcú kompenzovať silnejšími predajmi niekde inde.

Neprehliadnite

Elon Musk dostal od EÚ navyžiadaný vianočný darček: Komisia zahájila vyšetrovanie siete X
Donald Trump o Huawei: Sú veľmi nebezpeční, budú ale súčasťou dohody
Čína, elektromobily
Vysokých ciel sa nebojí: Čínsky výrobca prinesie do EÚ elektromobil za 22-tisíc €!

Konkrétne varovný prst vstýčilo čínske ministerstvo obchodu. To vraj ešte v lete uviedlo, že s investíciami do automobilového priemyslu v zahraničí sa spájajú viaceré riziká. Informujú o tom dva zdroje, ktoré si žiadali ostať v anonymite.

NEWSBYTE
Na účte môže pristáť až 2 329 €: Štát mení pravidlá, Slováci dostanú viac (kto a koľko)

Na účte môže pristáť až 2 329 €: Štát mení pravidlá, Slováci dostanú viac (kto a koľko)

Adresná pomoc namiesto plošných dotácií: Štát zavádza nový model, ktorý zmení pravidlá hry a narazí na kritiku.

Adresná pomoc namiesto plošných dotácií: Štát zavádza nový model, ktorý zmení pravidlá hry a narazí na kritiku.

O2 škrtá službu, ktorú milovali tisíce: Čo si namiesto Tidalu pripravil operátor?

O2 škrtá službu, ktorú milovali tisíce: Čo si namiesto Tidalu pripravil operátor?

Na účte môže pristáť až 2 329 €: Štát mení pravidlá, Slováci dostanú viac (kto a koľko)
Na účte môže pristáť až 2 329 €: Štát mení pravidlá, Slováci dostanú viac (kto a koľko)
Adresná pomoc namiesto plošných dotácií: Štát zavádza nový model, ktorý zmení pravidlá hry a narazí na kritiku.
Adresná pomoc namiesto plošných dotácií: Štát zavádza nový model, ktorý zmení pravidlá hry a narazí na kritiku.
O2 škrtá službu, ktorú milovali tisíce: Čo si namiesto Tidalu pripravil operátor?
O2 škrtá službu, ktorú milovali tisíce: Čo si namiesto Tidalu pripravil operátor?

Samozrejme, varovanie pred rizikami ešte neznamená, že si čínsky rezort obchodu vyložene neželá, aby domáci producenti expnadovali na zahraničné trhy. Sú tu však potom aj regióny, ktorým by sa podľa ministerstva mali výrobcovia oblúkom vyhnúť.

Pochopiteľne, z ekonomického hľadiska sa nemusí vyplatiť európsky región, keďže EÚ pred časom zaviedla mimoriadne vysoké clá na dovoz čínskych elektromobilov. To znamená, že sa expanzia na toto územie čínskym producentom výrazne predražila. EÚ k tomuto kroku pristúpila na základe výsledkov antisubvenčného vyšetrovania. Blok sa obával, že by mohli čínske značky doslova zaplaviť európsky trh. Rozhodol sa teda vopred zakročiť.

Samozrejme, čínskej vláde sa vysoké clá nepozdávajú a požaduje ich zrušenie. To isté chce aj od Spojených štátov, ktoré plánujú na dovoz čínskych elektromobilov uvaliť clo vo výške až 100 percent.

Vláda im radí, čo nerobiť

Čínsky rezort obchodu však domácim výrobcom ako destináciu pre expanziu neodporúča ani Indiu. V tomto smere sa odvoláva na smernicu centrálnej vlády, ktorá „dôrazne“ neodporúča investovanie do Ruska a Turecka. Pokiaľ ide o Indiu, s tou má Čína značne napäté vzťahy. Toto napätie sa stupňuje predovšetkým od stretu armád týchto krajín na himalájskej hranici v roku 2020. Naí Dillí v tom čase sprísnilo kontrolu čínskych investícií a taktež zastavilo niektoré projekty.

Zdroj: Getty Images Pro/Getty Images Signature/úprava redakcie

Napríklad spoločnosť SAIC Motor, ktorá je vo vlastníctve čínskej vlády, má s investíciami v Indii problémy už niekoľko rokov. Tento rok v apríli prehlásila, že má v záujme nalákať nových investorov s cieľom vytvoriť priaznivejšie prevádzkové prostredie.

Čo sa týka Ruska, tu sa čínskym elektromobilom začalo dariť po tom, čo v dôsledku vypuknutia vojny na Ukrajine viaceré známe automobilky opustili tento trh. Tamojšia štátna tlačová agentúra (TASS) odvolávajúc sa na riaditeľa ruskej pobočky spoločnosti Chery, Vladimira Šmakova, uviedla, že firma rokuje s ruskými podnikmi o výrobe áut v ruských závodoch.

Zatiaľ sa zdráhajú

Vráťme sa ale späť k pôvodnej otázke – hrozí, že čínske elektromobily zaplavia Európu a úplne zatienia európskych výrobcov? Pravdepodobne nie. Ako bolo spoomenuté, na území bloku platia vysoké clá, ktoré bránia čínskym producentom v predávaní za nižšie ceny, než za aké predávajú tunajší výrobcovia.

Je pravda, že poniektoré krajiny s vyššími clami nesúhlasia a stále sa snažia prilákať investície od čínskych výrobcov. Tí to ale vôbec nemajú jednoduché. Dokonca aj Geely, druhá najväčšia automobilka z Číny (z hľadiska predaja), váha, či v Európe vybuduje svoj závod.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Dunaj, záplavy Extrémne počasie do 20 rokov zasiahne až 70 % ľudstva
Ďalší článok Aktuálne, operátor AKTUÁLNE: Je toto váš operátor? Skontrolujte si telefón, čaká na vás SKVELÉ prekvapenie!

Najčítanejšie

Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
Platobná karta, mimoriadne
MIMORIADNE: Slovenská banka na 27 hodín obmedzí, aj VYPNE služby. Týka sa to aj bankomatov
17. septembra 2025
mimoriadne, elektrina, ceny, faktúry
POZOR: Vypnú elektrinu aj nepôjde ani voda! ZOZNAM adries, ktoré sa musia pripraviť na rozsiahly výpadok
16. septembra 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Štát začne Slovákom posielať veľmi dôležité listy. Týkajú sa úplne všetkých (čo treba vedieť)
  • Na účte „pípne“ príspevok až 1 700 €: Štát prekvapil, Slováci si prilepšia (+ sumy)
  • Veľký ZLOM v energopomoci: Štát nečakane mení pravidlá. To, čo platilo, je minulosťou
  • Veľký operátor RUŠÍ službu, ktorú mnohí zbožňovali. Sľubuje však náhradu (+ dátum)
  • Nothing Ear (3) OFICIÁLNE: Nové slúchadlá za 180 €, ktoré ulahodia náročným aj laikom

Bude sa vám páčiť

Aktuálna správa

AKTUÁLNE: Zatvoriť plánujú 400 predajní. Obchod nemá na výber, situácia je kritická (čo sa deje)

18. septembra 2025
Mimoriadne, Slovensko, vláda, štát, zákon, legislatíva, novela, zákaz, posudky

Slovenský trh zaplavili nebezpečné výrobky. Majú v sebe šokujúci objem olova (ZOZNAM + FOTO)

18. septembra 2025
Slovensko, plyn

Ruský plyn na Slovensku: Štát POTVRDIL, aká budúcnosť nás čaká

17. septembra 2025
Letné pneumatiky

Vodiči, POZOR: Chystáte sa prezúvať? Tieto pneumatiky prežijú všetko, aj vám dlho vydržia

17. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?