TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobily nechce ani najsilnejšia ekonomika Európy. Predaje sa topia v červených číslach
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobily nechce ani najsilnejšia ekonomika Európy. Predaje sa topia v červených číslach

Elektromobilom sa ktovieako nedarí ani na území najsilnejšej európskej ekonomiky. Ich predaj tu v poslednom období výrazne klesol.

Roman Drexler
7. augusta 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Situácia na trhu s elektromobilmi sa komplikuje
  • Prepad vykazujú na viacerých kľúčových trhoch
  • Výnimkou nie je ani Nemecko, najsilnejšia európska ekonomika

Elektromobily si tento rok neprechádzajú zrovna jednoduchým obdobím. Kvôli viacerým, prevažne ekonomickým dôvodom, ich predaje klesajú, a to na viacerých kľúčových trhoch. Výnimkou nie je dokonca ani Nemecko, dlhodobo najsilnejšia ekonomika Európy, kde predaj elektrického pohonu v priebehu minulého mesiaca zaznamenal výrazný prepad, píše denník Teraz.sk.

Európska únia (EÚ) chce od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie, čo de facto znamená koniec spaľovacieho motora. Za jednu z najvhodnejších alternatív sa považujú elektromobily, ktoré vďaka tomu, že jazdia na elektrinu a nie fosílne palivá, počas jazdy neprodukujú žiadne emisie. Samozrejme, výroba samotných batérií je trochu iný príbeh.

Neprehliadnite

POZOR: EÚ chystá vážne zmeny. Zákaz šoférovania potme aj vodičák pre kolobežky!
Nóri napredujú úžasným tempom: Čerpacia stanica vymenila palivové pumpy za nabíjačky
100 miliónov eur pre Slovensko: Budeme vyvíjať a vyrábať batérie pre elektromobily!

Každé nové osobné vozidlo po roku 2035 bude možné predávať len v prípade, že neprodukuje žiadne emisie CO2. Benzín ani nafta túto podmienku nespĺňajú a zrejme ani spĺňať nebudú. Okrem elektromobilov by mohli byť vhodnou náhradou autá na syntetické palivá, resp. e-palivá, ktoré podporuje viacero známych automobiliek.

NEWSBYTE
Trumpov list dorazí aj do Európy: Únia v neistote, hrozia nám rekordné clá

Trumpov list dorazí aj do Európy: Únia v neistote, hrozia nám rekordné clá

Vodiči, pripravte sa: Slovensko čaká revolúcia na cestách, prichádza svetlo, aké tu ešte nebolo

Vodiči, pripravte sa: Slovensko čaká revolúcia na cestách, prichádza svetlo, aké tu ešte nebolo

Slováci, pozor: Štát rozdáva 19-tisíc eur na dom, no väčšina ľudí o tejto možnosti stále netuší

Slováci, pozor: Štát rozdáva 19-tisíc eur na dom, no väčšina ľudí o tejto možnosti stále netuší

Trumpov list dorazí aj do Európy: Únia v neistote, hrozia nám rekordné clá
Trumpov list dorazí aj do Európy: Únia v neistote, hrozia nám rekordné clá
Vodiči, pripravte sa: Slovensko čaká revolúcia na cestách, prichádza svetlo, aké tu ešte nebolo
Vodiči, pripravte sa: Slovensko čaká revolúcia na cestách, prichádza svetlo, aké tu ešte nebolo
Slováci, pozor: Štát rozdáva 19-tisíc eur na dom, no väčšina ľudí o tejto možnosti stále netuší
Slováci, pozor: Štát rozdáva 19-tisíc eur na dom, no väčšina ľudí o tejto možnosti stále netuší

Jednou z nich je BMW. Šéf koncernu Oliver Zipse je toho názoru, že transformácia európskej dopravy by nemala byť nárazová, ako aj to, že by nemala byť založená výhradne na elektrickom pohone. V tejto súvislosti ostro kritizoval vedenie EÚ, nakoľko vraj podporuje myšlienku syntetických palív len naoko. Ide pritom o jeden z možných spôsobov, akým by si mohli spaľováky udržať životaschopnosť aj po začiatku účinnosti prísnej legislatívy.

Konkrétne sa obáva toho, že v EÚ v skutočnosti syntetické palivá nepodporuje a svojimi krokmi sleduje iba zákaz spaľovacieho motora.

Je pravda, že prechod na elektromobilitu nie je taký jednoduchý, ako by si európski zákonodarcovia želali. Mnohé krajiny nemajú dostatočne vysoké mzdy na to, aby si ich občania mohli len-tak dovoliť kúpu nového elektromobilu, keďže ich priemerná obstarávacia cena je stále citeľne vyššia, než pri bežných spaľovákoch. Rovnako viaceré štáty nemajú dostatočne rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru, čo by mohlo citeľne skomplikovať ich prevádzku.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Pokles aj v Nemecku

Dôkazov o tom, že elektromobilom sa v poslednej dobe ktovieako nedarí, je viacero. Teraz prichádza ďalší, a to priamo z Nemecka, ktoré, ako bolo spomenuté, vystupuje ako najsilnejšia ekonomika EÚ. Predaj elektromobilov tu totiž v priebehu minulého mesiaca výrazne klesol. Úrady v krajine mali zaznamenať iba 30 762 novo zaregistrovaných elektromobilov, čo predstavuje až 36,8-percentný medziročný prepad.

Ich podiel na celkovom počte novo registrovaných vozidiel dosiahol v júli činil 12,9 percenta, pričom za prvých sedem mesiacov tohto roka bolo v Nemecku zaregistrovaných okolo 215 000 elektromobilov (12,6-percentný podiel). Pre porovnanie, v rovnakom období minulého roka tu bolo zaregistrovaných 268 926 nových elektromobilov, čo prestavovalo 16,4-percentný podiel na celkovom počte registrácií.

Neľahká doba

Je dosť možné, že hlavným dôvodom aktuálneho úpadku elektrického pohonu sú obavy späté s ekonomickou neistotou. Čoraz reálnejšia je vidina recesie, ktorá zvykne postihovať všetky odvetvia, a to nielen v rámci automobilového priemyslu. Ľudia si prísnejšie strážia svoje výdavky, a teda sa im nechce investovať obrovské čiastky do nového auta, keď nemusia.

Pokles dopytu registrujú aj automobilky. Napríklad americký Ford už oznámil úpravu svojho pôvodného plánu, ktorým bolo vyradenie spaľovákov z výroby do roku 2030. Po novom tvrdí, že vozidlá s „tradičným“ pohonom bude produkovať aj po tomto dátume. K podobnému kroku pristúpilo aj švédske Volvo, no to chce skôr posilniť zameranie na autá s hybridným pohonom. Stojí pritom za zmienku, že Švédsko vystupuje ako svetový líder, pokiaľ ide o mieru adopcie elektrického pohonu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Slovensko, plyn, energie, ceny Slovákom sa od budúceho roka zvýšia faktúry za plyn. Vieme, o koľko (PREHĽAD)
Ďalší článok Skladací iPhone, Apple Apple vyhlásil vojnu Samsungu: V roku 2026 chce predstaviť hneď 2 skladačky

Najčítanejšie

mimoriadne, EÚ
EÚ dáva vodičom TVRDÚ ranu: Máte takéto auto? Bohužiaľ, máme VEĽMI zlé správy
8. júla 2025
podvodník, podvod, zlúčenie, lístky
Poviete „DOBRE“ a v momente prídete o desiatky eur. Na Slovensku vyčíňa mimoriadne zákerný podvod (na čo si dať pozor)
8. júla 2025
TV, operátor
Nečakaný KONIEC šiestich TV staníc na Slovensku: Odchádzajú naraz, nepozrie si ich už nikto (ZOZNAM)
8. júla 2025
elektrina, peniaze
MIMORIADNE: Slovákom začali chodiť nové faktúry za plyn a elektrinu. Ak vyzerajú takto, nemusíte ich platiť
8. júla 2025

Najnovšie články

  • Nečakaný zvrat v amerických clách: List od Trumpa napokon dostane aj EÚ! Neveští to nič dobré
  • Vodiči, POZOR: Na Slovensku sa chystá VEĽKÁ zmena pravidiel cestnej premávky (čo bude nové)
  • Slováci, POZOR: Štát ponúka príspevok 19 000 €, ktorý iste využijete. Vie o ňom málokto
  • Tisíce Slovákov môžu získať TÚTO službu BEZPLATNE. Zistite, či ste medzi nimi aj vy
  • MIMORIADNE: Slovákom do schránok mieria nepríjemné listy. Oberú vás o peniaze (čo treba robiť)

Bude sa vám páčiť

Donald J. Trump, recipročné clo

Nečakaný zvrat v amerických clách: List od Trumpa napokon dostane aj EÚ! Neveští to nič dobré

11. júla 2025
Čínske elektromobily EÚ

Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur

9. júla 2025
Trump, clo, USA

MIMORIADNE: EÚ od Trumpa list o navýšení ciel neobdrží. Slovensko má VEĽKÚ nádej

8. júla 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince

EÚ schválila NOVÝ poplatok pre Slovákov: Platiť sa bude až 400 € ročne

7. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?