TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobilita na Slovensku je v žalostnom stave. Jej naštartovanie je pritom veľmi jednoduché
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobilita na Slovensku je v žalostnom stave. Jej naštartovanie je pritom veľmi jednoduché

15. apríla 2024 11:35
Roman Drexler
15. apríla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobilita je na Slovensku v priam žalostnom stave. Zatiaľ čo v mnohých iných krajinách sa podiel elektromobilov na celkovom vozovom parku šplhá na desiatky percent, u nás je ich adopcia extrémne pomalá. Stále však máme dosť času na to, aby sme tento negatívny vývoj otočili. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tvrdí, že pomôcť v tom môžu daňové úľavy, píše denník Teraz.sk na základe informácií agentúry TASR.

Príčin pomalej či slabej adopcie elektromobilov na Slovensku je viacero. Jednou z nich je nepochybne nízka priemerná mzda, z akej si elektromobil môže dovoliť skutočne len málokto. Áno, je možné si na kúpu elektromobilu požičať, no v takom prípade vzniká zadlženie, ktoré treba pravidelne splácať. Za zmienku taktiež stojí málo rozvinutá infraštruktúra nabíjacích staníc, a to predovšetkým v južných regiónoch.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Najväčším problémom sú však mzdy. Priemerná cena elektromobilu je v porovnaní s priemernou cenou auta na benzín alebo naftu stále relatívne vysoká. A to isté platí aj o nákladoch na prípadné opravy. Pomôcť by mohli štátne dotácie alebo stimuly, no tie u nás akosi stále chýbajú.

Slovensko výrazne zaostáva

V samostatnom článku na tomto odkaze sme vás informovali, že ku koncu roka 2023 sa už 31 krajinám podarilo v oblasti elektromobility prekonať „bod zlomu“. Tento pojem sa používa vtedy, keď podiel predaja nových elektromobilov na celkovom objeme predaja nových vozidiel prekoná hranicu 5 percent. Najnovšími prírastkami v tejto skupine sú Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Estónsko, Turecko a Thajsko.

Samozrejme, Slovensko má od zaradenia sa na tento zoznam ďaleko. Napríklad vo februári tohto roku bolo u nás zaregistrovaných iba 190 nových elektrických vozidiel, čo predstavuje 2,47 percenta z celkového počtu registrácií.

Nevýhodné zdaňovacie nastavenie

Ako však bolo spomenuté v úvode článku, stále je možné tento negatívny vývoj zvrátiť. SEVA tvrdí, že rast záujmu Slovákov o elektromobil by mohli podporiť napríklad daňové úľavy. Varuje pritom, že ak čoskoro nedôjde k dostatočnej podpore, zmienený bod zlomu dosiahneme až koncom dekády. „Ak elektromobilitu na našich cestách nepodporíme, zostaneme v jej adopcii naďalej na konci rebríčka členských krajín Európskej únie a päťpercentný podiel elektromobilov na predajoch dosiahneme až v polovici roka 2027,“ hovorí Martin Jelenek, analytik zo SEVA.

Peniaze, euro, bankovky, mince
Ilustr. obr. | Zdroj: Lukáš Zachar / Techbyte.sk

Asociácia dodáva, že ak štát pristúpi k adekvátnej podpore elektromobility, napríklad prostredníctvom daňových úľav, zlomový bod môžeme dosiahnuť už koncom budúceho roka. „To sa však nepodarí bez legislatívnej a finančnej podpory štátu,“ dopĺňa Jelenek.

Podľa SEVA môže v rozšírení elektromobility na Slovensku pomôcť zníženie daňové a odvodového zaťaženia firiem, ako aj ich zamestnancov pri používaní vozidla aj na súkromné účely. Súčasné daňové nastavenie štátu má firmy skôr odrádzať od prechodu na bezemisný pohon, ako ich k nemu motivovať.

Neprehliadnite

peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Ľuďom na účty príde vyše 270 €. O peniaze treba požiadať do konca roka
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát
Vláda si opäť požičia od občanov. Rezort financií pripravuje novú emisiu dlhopisov
tankovanie, benzín, nafta
Klasický benzín a nafta skončia. Padol definitívny dátum zákazu

„Vyššiu obstarávaciu cenu elektromobilu musí zamestnávateľ nielen zafinancovať, ale navyše kvôli nej platí aj vyššie dane a odvody. To demotivuje firmy aj zamestnancov, ktorí zas majú nižší disponibilný príjem,“ vysvetľuje Juraj Ďuratný, daňový expert zo SEVA.

Napríklad v Nemecku, Rakúsku, Belgicku, ale dokonca aj susednom Česku sa tento poplatok znižuje buď to na pol percenta, alebo na nulu.


Prečítajte si tiež:

  • Z 10 na 80 % do 12 minút: Nová batéria pre elektromobily šokuje bleskovým nabíjaním. Použiť ju môže aj Tesla
  • Xiaomi neprestáva udivovať: Tento rok vraj prinesie ešte jeden elektromobil, poznáme detaily!
  • Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!

Firmy sú kľúčové

Nateraz sa SEVA v oblasti podpory elektromobility zameriava predovšetkým na firmy a podnikateľské prostredie. Práve firmy totiž zohrávajú kľúčovú úlohu v naštartovaní rozmachu elektrického pohonu. Podľa Patrika Križanského, riaditeľa asociácie, je v záujme ekonomiky, aby podnikateľské subjekty získali nielen finančnú podporu z Plánu obnovy pri ich obstarávaní, ale aj priaznivejšie podmienky v rámci následnej prevádzky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Alfa Romeo Milano Ďalší hráč na trhu s elektromobilmi. Známa automobilka predstavila svoj prvý model!
Ďalší článok Až 80 % všetkých emisií skleníkových plynov produkuje iba 57 firiem, tvrdí nová štúdia

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Finančná správa oznámila tvrdé kontroly. Ľudí čaká nepríjemná návšteva aj pokuty
5. decembra 2025
Palivo, nafta, benzín
Končí veľká sieť čerpacích staníc. Všetky preberie konkurencia
6. decembra 2025
Rýchlostný radar, cestné kamery
Nové radary sú neúprosné, vodičom rozdávajú pokutu za pokutou. Tu ich nájdete
6. decembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby
Štát spravil veľkú chybu. Ľuďom za prácu sľuboval 100 % príplatok, teraz to ide rušiť
6. decembra 2025

Najnovšie články

  • Čo sa to deje? Končí ďalších 140 čerpacích staníc. Výpoveď môže dostať vyše 500 zamestnancov
  • Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
  • Toto štát pri konsolidácii zabudol spomenúť. Od roku 2028 na nás čaká tvrdá realita
  • Slovákom sa rúcajú sny o vyšších platoch. Realita v roku 2026 bude podľa odborníka drsnejšia
  • Zaviedli prísne pokuty. Vstup do tohto mesta bez povolenia vás môže vyjsť takmer 730 eur

Bude sa vám páčiť

Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie, dlhopisy

Mnohí Slováci dostanú v roku 2026 viac peňazí. O týchto zmenách treba vedieť

4. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát

Slovensku hrozí dlh až 90 % HDP. Ekonomika bude na tom zle ďalších 12 rokov

4. decembra 2025
facebook

Kotlár odmieta predložiť správu o pandémii: Chce zostať vo funkcii a „prekvapovať“ ďalej

4. decembra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát

Štát spustí masívne kontroly. Na zamestnancov nasadí kamery, bude ich sledovať

4. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?