TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobilita na Slovensku je v žalostnom stave. Jej naštartovanie je pritom veľmi jednoduché
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobilita na Slovensku je v žalostnom stave. Jej naštartovanie je pritom veľmi jednoduché

15. apríla 2024 11:35
Roman Drexler
15. apríla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobilita je na Slovensku v priam žalostnom stave. Zatiaľ čo v mnohých iných krajinách sa podiel elektromobilov na celkovom vozovom parku šplhá na desiatky percent, u nás je ich adopcia extrémne pomalá. Stále však máme dosť času na to, aby sme tento negatívny vývoj otočili. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tvrdí, že pomôcť v tom môžu daňové úľavy, píše denník Teraz.sk na základe informácií agentúry TASR.

Príčin pomalej či slabej adopcie elektromobilov na Slovensku je viacero. Jednou z nich je nepochybne nízka priemerná mzda, z akej si elektromobil môže dovoliť skutočne len málokto. Áno, je možné si na kúpu elektromobilu požičať, no v takom prípade vzniká zadlženie, ktoré treba pravidelne splácať. Za zmienku taktiež stojí málo rozvinutá infraštruktúra nabíjacích staníc, a to predovšetkým v južných regiónoch.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Najväčším problémom sú však mzdy. Priemerná cena elektromobilu je v porovnaní s priemernou cenou auta na benzín alebo naftu stále relatívne vysoká. A to isté platí aj o nákladoch na prípadné opravy. Pomôcť by mohli štátne dotácie alebo stimuly, no tie u nás akosi stále chýbajú.

Slovensko výrazne zaostáva

V samostatnom článku na tomto odkaze sme vás informovali, že ku koncu roka 2023 sa už 31 krajinám podarilo v oblasti elektromobility prekonať „bod zlomu“. Tento pojem sa používa vtedy, keď podiel predaja nových elektromobilov na celkovom objeme predaja nových vozidiel prekoná hranicu 5 percent. Najnovšími prírastkami v tejto skupine sú Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Estónsko, Turecko a Thajsko.

Samozrejme, Slovensko má od zaradenia sa na tento zoznam ďaleko. Napríklad vo februári tohto roku bolo u nás zaregistrovaných iba 190 nových elektrických vozidiel, čo predstavuje 2,47 percenta z celkového počtu registrácií.

Nevýhodné zdaňovacie nastavenie

Ako však bolo spomenuté v úvode článku, stále je možné tento negatívny vývoj zvrátiť. SEVA tvrdí, že rast záujmu Slovákov o elektromobil by mohli podporiť napríklad daňové úľavy. Varuje pritom, že ak čoskoro nedôjde k dostatočnej podpore, zmienený bod zlomu dosiahneme až koncom dekády. „Ak elektromobilitu na našich cestách nepodporíme, zostaneme v jej adopcii naďalej na konci rebríčka členských krajín Európskej únie a päťpercentný podiel elektromobilov na predajoch dosiahneme až v polovici roka 2027,“ hovorí Martin Jelenek, analytik zo SEVA.

Peniaze, euro, bankovky, mince
Ilustr. obr. | Zdroj: Lukáš Zachar / Techbyte.sk

Asociácia dodáva, že ak štát pristúpi k adekvátnej podpore elektromobility, napríklad prostredníctvom daňových úľav, zlomový bod môžeme dosiahnuť už koncom budúceho roka. „To sa však nepodarí bez legislatívnej a finančnej podpory štátu,“ dopĺňa Jelenek.

Podľa SEVA môže v rozšírení elektromobility na Slovensku pomôcť zníženie daňové a odvodového zaťaženia firiem, ako aj ich zamestnancov pri používaní vozidla aj na súkromné účely. Súčasné daňové nastavenie štátu má firmy skôr odrádzať od prechodu na bezemisný pohon, ako ich k nemu motivovať.

Neprehliadnite

Robert Fico, premiér SR
Potvrdili čísla, ktorých sa všetci báli. Slovensko totálne zlyháva a padá na dno (čo sa deje)
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát
Už dávno to nie je sranda: Štát mení kľúčový zákon 6-krát ročne. Nikto nevie, čo čakať
Švédska sanitka
10 sanitiek za 5,7 milióna €: Štát má na konte ďalší meganákup, vraj ich treba

„Vyššiu obstarávaciu cenu elektromobilu musí zamestnávateľ nielen zafinancovať, ale navyše kvôli nej platí aj vyššie dane a odvody. To demotivuje firmy aj zamestnancov, ktorí zas majú nižší disponibilný príjem,“ vysvetľuje Juraj Ďuratný, daňový expert zo SEVA.

Napríklad v Nemecku, Rakúsku, Belgicku, ale dokonca aj susednom Česku sa tento poplatok znižuje buď to na pol percenta, alebo na nulu.


Prečítajte si tiež:

  • Z 10 na 80 % do 12 minút: Nová batéria pre elektromobily šokuje bleskovým nabíjaním. Použiť ju môže aj Tesla
  • Xiaomi neprestáva udivovať: Tento rok vraj prinesie ešte jeden elektromobil, poznáme detaily!
  • Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!

Firmy sú kľúčové

Nateraz sa SEVA v oblasti podpory elektromobility zameriava predovšetkým na firmy a podnikateľské prostredie. Práve firmy totiž zohrávajú kľúčovú úlohu v naštartovaní rozmachu elektrického pohonu. Podľa Patrika Križanského, riaditeľa asociácie, je v záujme ekonomiky, aby podnikateľské subjekty získali nielen finančnú podporu z Plánu obnovy pri ich obstarávaní, ale aj priaznivejšie podmienky v rámci následnej prevádzky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Alfa Romeo Milano Ďalší hráč na trhu s elektromobilmi. Známa automobilka predstavila svoj prvý model!
Ďalší článok Až 80 % všetkých emisií skleníkových plynov produkuje iba 57 firiem, tvrdí nová štúdia

Najčítanejšie

mimoriadne, EÚ
Už to začalo a ťažko to zastaviť: Európu čaká niečo, čo tu ešte nebolo. Pripraviť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
10. decembra 2025
POZOR, automobilka, auto
Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
8. decembra 2025
Wi-Fi router
Máte slabú Wi-Fi? Stačí použiť jednoduchý trik, skoro nikto o ňom nevie
10. decembra 2025
plynomer, plyn, odpočet plynu, energopomoc
Mení sa spôsob odpočtu plynu: 600-tisíc domácností musí konať na vlastnú päsť
9. decembra 2025

Najnovšie články

  • Kľúčový zákon čaká zmena. Dotkne sa úplne všetkých obyvateľov Slovenska
  • Slovenské zdravotníctvo je v kritickom stave. Štát sa ho pokúsi vylepšiť
  • Ohlásili masívny útok. Ľuďom odkázali, aby boli pripravení na najhoršie
  • Potvrdili čísla, ktorých sa všetci báli. Slovensko totálne zlyháva a padá na dno (čo sa deje)
  • Keď zbadáte modrý stĺpik, okamžite zbystrite. Veľa vodičov nevie, čo znamenajú

Bude sa vám páčiť

Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet

Nové emisné limity EÚ zdražia autá až o 2 800 eur. Odborníci varujú pred katastrofou

9. decembra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny

Štát nás zdieral „pre nič“. Potvrdili, že transakčná daň je len úplné fiasko (+ čísla)

9. decembra 2025
Ruský plyn, návrh garancií

EÚ definitívne skončí s ruským plynom. Prezradili, na aké ceny sa máme pripraviť

9. decembra 2025
Slovenská pošta

Pošta sa mení na nepoznanie. Takto vyzerajú kuriéri novej generácie

8. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?