TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Toyota sa nebude opičiť: Ohlásila vývoj nových spaľovacích motorov
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Toyota sa nebude opičiť: Ohlásila vývoj nových spaľovacích motorov

6. februára 2024 10:15
Roman Drexler
6. februára 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Ako iste viete, Európska únia (EÚ) má už od roku 2035 úplne zakázať predaj vozidiel poháňaných spaľovacím motorom. Od tohto roku totiž bude povolený výhradne predaj bezemisných vozidiel, čo je kritérium, ktoré spĺňajú predovšetkým elektromobily, no časom s ním nadobudnúť súlad aj tzv. e-palivá. Tento zákaz vyvíja nemalý nátlak na automobilky, ktoré musia urýchlene realizovať elektrifikáciu. No nie všetky z nich si z prísnej legislatívy EÚ robia ťažkú hlavu – napr. Toyota oznámila, že spaľovacie motory bude vyvíjať aj naďalej.

Kapitoly článku:

  1. Spaľováky majú budúcnosť
  2. Toyota ide proti prúdu
  3. Elektrina vraj nie je jediným riešením

Japonská automobilka mala v roku 2023 predať až 11 233 039 vozidiel, čo predstavuje nový rekord. Pozoruhodným faktom však je, že elektromobily si z tohto čísla pripisujú len veľmi malý podiel, konkrétne 0,926 %. To znamená, že z celkovo 11,2 milióna predaných vozidiel bolo iba 104 018 na batériový pohon. Táto štatistika pritom odráža objem predaja nielen Toyoty ako takej, ale aj jej dcérskych firiem, medzi ktoré spadá aj Lexus.

Zdroj: Paul David/flickr.com

S ohľadom na tento zaujímavý pomer sa Toyota domnieva, že hoci svet smeruje do novej éry, potreba výroby spaľovacích motorov je stále evidentná. Preto vraj bude v ich výrobe pokračovať aj naďalej. Túto dôležitú novinku automobilka oznámila už dávnejšie, tentokrát ide skôr o akési potvrdenie. Prišlo totiž priamo zo strany prezidenta Akia Tojodu, a to počas prejavu pred 200 firemnými manažérmi a vedúcimi pracovníkmi.

Spaľováky majú budúcnosť

Tojoda predpokladá, že nech už bude technologický pokrok akýkoľvek, trhový podiel elektromobilov nikdy neprekročí hranicu 30 %. Verí teda, že väčšinu koláča budú stále tvoriť autá so spaľovacím motorom, prípadne hybridy alebo elektromobily s palivovými článkami. Ďalej naznačil, že veľmi dobrým riešením by mohlo byť spaľovanie vodíka.

Potvrdenie o pokračovaní výroby spaľovacích motorov je pre mnohých prekvapujúcim oznámením. Predsa len prichádza v čase, kedy regulátori, politici a mnohí ďalší čoraz ráznejšie pretláčajú elektromobilitu do popredia, zatiaľ čo spaľováky odsudzujú k záhube. Konkrétne EÚ chce ukončiť predaj nových áut so spaľovacím motorom čo najskôr, pričom nateraz na prechod stanovuje rok 2035.

Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

Je však možné, že termín účinnosti legislatívy napokon odloží, keďže nie všetky členské štáty sú na niečo také adekvátne pripravené. Nie všetky krajiny majú dostatok prostriedkov, či už finančných alebo štrukturálnych, aby dokázali v tak krátkom čase pretransformovať celý svoj dopravný sektor. Konkrétne Slovensko bolo jednou z krajín, ktorá žiadala, aby sa prechod na elektromobilitu posunul aspoň o 5 rokov.

Toyota ide proti prúdu

Rozhodnutie Toyoty tak de facto dostáva automobilku do sporu s legislatívou EÚ, ako aj smerom ostatných vplyvných automobiliek. Viaceré veľké mená už oznámili termíny, kedy by chceli ukončiť výrobu spaľovákov a učiniť kompletnú elektrifikáciu svojich flotíl. Konkrétne značky Jaguar, Chrysler, Lotus, Aston Martin, Bentley, Buick, Cadillac, Rolls-Royce, Genesis, Maserati, Mini, Opel/Vauxhall a Volvo tvrdia, že budú vyrábať a predávať len čisto elektrické autá do konca tejto dekády.

Ambiciózne plány ohľadne elektrifikácie potom má aj automobilka Stellantis, ktorá chce taktiež ukončiť výrobu spaľovákov do roku 2030. Mercedes si stanovil ten istý cieľ, avšak len v krajinách, kde podmienky trhu takúto zmenu umožňujú. Audi zase chce pretransformovať svoj vozový park do roku 2032. Svoje plány ohľadne elektrifikácie, resp. prechodu na čisto elektrický pohon zatiaľ neoznámilo iba nemecké BMW.

Neprehliadnite

Honda N-One E
Dojazd 295 km a cena 15 000 €: Honda má GENIÁLNY elektromobil, ľudia sa oň pobijú
Spaľovací motor, nafta, benzín, gumové komponenty, čierna smrť motora, motory
Máte v aute jeden z TÝCHTO motorov? Nedoplatíte sa na spotrebe oleja (zoznam)
bezdrôtové nabíjanie
Nabíjanie elektromobilov nikdy nebolo také jednoduché. Porsche predstavilo špičkovú nabíjaciu dosku
Zdroj: Toyota / Pixabay (úprava redakcie)

Elektrina vraj nie je jediným riešením

Sme veľmi zvedaví, ako sa rozhodnutie Toyoty odrazí na správaní iných automobiliek. Musíme však poznamenať, že slová Tojodu neznamenajú, že je proti elektrifikácií. Skôr len verí tomu, že čisto elektrický pohon nemôže byť jediným riešením na dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Poukázal pritom na smutný fakt, že na svete žije stále miliarda ľudí, ktorí nemajú prístup k elektrickej energii.

Automobilka však okrem dekarbonizácie venovala pár slov aj v súčasnosti celkom citlivej téme, ktorou sú pracovné miesta. „Pokiaľ sa rýchlo presunieme k batériovým elektromobilom, som si istý, že 5,5 milióna ľudí v japonskom automobilovom priemysle, ktorí strávili svoj život prácou na motoroch, sa začne pýtať: K čomu to všetko bolo? Niektorí z našich dodávateľov motorových súčiastok dnes ani nedokážu primäť banky, aby im požičali peniaze,“ povedal Tojoda.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Krása, akú ste ešte nevideli: Najdetailnejšiu snímku vesmíru tvorí 170 miliónov fotiek
Ďalší článok Majitelia SÚV majú smolu: Za 1 hodinu parkovania zaplatia až 18 €

Najčítanejšie

Mimoriadne
KONIEC je tu: Po 10 rokoch aj Slovákom zrušia extrémne dôležitú vec (platné 14. októbra)
15. septembra 2025
Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
Platobná karta, mimoriadne
MIMORIADNE: Slovenská banka na 27 hodín obmedzí, aj VYPNE služby. Týka sa to aj bankomatov
17. septembra 2025

Najnovšie články

  • AKTUÁLNE: Konsolidácia je na spadnutie. VYŠSIE dane a NIŽŠIE výplaty schvália už o chvíľu
  • POZOR: Absolútne základná vec trhá cenové rekordy. Treba kupovať hneď, alebo radšej počkať? (+ vyhliadky)
  • Vypočítali, koľko Slovákov žije od výplaty k výplate. Číslo, s ktorým prišli, je na zaplakanie
  • Ruský plyn na Slovensku: Štát POTVRDIL, aká budúcnosť nás čaká
  • Vodiči, POZOR: Chystáte sa prezúvať? Tieto pneumatiky prežijú všetko, aj vám dlho vydržia

Bude sa vám páčiť

Hyundai chce Tesle ukázať, ako sa to robí: Chystá malý a lacný elektromobil (toto ponúkne)

29. augusta 2025

Toyota vyráža do boja proti elektromobilom: Chystá motor, ktorý elektro nadšencom zatvorí ústa

26. augusta 2025
Elektromobil, elektromobily

Vodiči, POZOR: Toto sa stane, keď elektromobil odstavíte a nenabijete pol roka

25. augusta 2025
EÚ, zákaz vjazdu

AKTUÁLNE: EÚ tvrdo ZAKÁŽE látky, ktoré sa spájajú so vznikom rakoviny. Toto už nenájdeme v regáloch? (zoznam)

24. augusta 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?