TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Je vegánstvo naozaj zdravé? Nový experiment prináša kuriózne zistenie
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Je vegánstvo naozaj zdravé? Nový experiment prináša kuriózne zistenie

Roman Drexler - Redaktor
15. júla 2022
Zdroj: Canva (úprava redakcie)
Zdieľať

Predovšetkým v období posledných rokov sa stále častejšie stretávame s pojmami ako vegetarián či vegán. Ide o životné štýly týkajúce sa stravovania, ktoré vylučujú konzumáciu mäsa, v prípade vegánstva aj akýchkoľvek iných potravín živočíšneho pôvodu. Mnohí ich označujú za zdravé, avšak nový experiment naznačuje, že tomu tak úplne nie je. Informáciu priniesol server Interesting Engineering.

Vedci z Ohio State University zistili, že ľudské telo nedokáže bielkoviny rastlinného pôvodu vstrebať tak efektívne ako bielkoviny získavané z mäsa. Štúdia, bola publikovaná v Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Hoci je pravda, že bielkoviny živočíšneho pôvodu sú bohaté na aminokyseliny, dôležité živiny je možné získať aj z potravín rastlinného pôvodu. Problémom je, že ide o dva rôzne typy bielkovín, ku ktorým ľudské telo nepristupuje rovnako.

2-percentný rozdiel

Vedci umiestnili ľudské črevné bunky na tzv. lešenia, ktoré rozdeľovali pokusné misky do dvoch oddelených komôr. Zatiaľ čo jedna skupina buniek dostala potravu živočíšneho pôvodu, druhá mala prístup len k rastlinnej strave.

Po niekoľkých hodinách vedci spozorovali, že črevné bunky, ktoré prijímali živiny z rastlinnej potravy, absorbovali približne o 2 % menej bielkovín ako bunky, ktoré prijímali živiny z kuracích pŕs. „Táto práca otvára dvere k výživovým hodnotám alternatívnych druhov mäsa na rastlinnej báze,“ hovoria Da Chen a Osvaldo Campanella, vedúci štúdie.

Hoci sa toto percento niektorým môže zdať ako zanedbateľné, vedci výsledok pokladajú za dôležité zistenie.

Rovnováha je kľúčová

Tím údajne neanalyzoval, či by dlhodobo slabšia absorpcia bielkovín mohla viesť k závažnejšiemu ovplyneniu zdravotného stavu. „Potraviny rastlinného pôvodu by mali byť starostlivo navrhnuté tak, aby mali podobné alebo lepšie nutričné hodnoty ako potraviny živočíšneho pôvodu,“ povedal David Julian McClements z University of Massachusetts Amherst pre magazín New Scientist.

Google News Pridajte si TECHBYTE.sk ako preferovaný zdroj informácií na Google Pridať
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť

Najčítanejšie

peniaze, peňaženka, úrady práce, zdražovanie, platy, príplatky, štát
Štát schválil prísne pravidlá. Slováci musia vrátiť peniaze, platí to až 3 roky spätne
13. augusta 2026
VHS
Skontrolujte si povaly. Za takéto kazety zberatelia platia tisíce eur
12. augusta 2026
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Tisícom Slovákov pristane na účte 170 €: Štát vyplatí štedrý príspevok, žiadať oň netreba
12. augusta 2026
Platobná karta, mimoriadne
Platobné karty sa zmenia na nepoznanie, máme sa pripraviť. Slovensko už začalo (ako budú fungovať)
13. augusta 2026

Najnovšie články

  • Schválili novú daň. Mesačne vyjde približne na 350 €, týka sa obľúbených áut (platné od 1. 1. 2027)
  • Finančná správa chce vedieť o všetkých vašich peniazoch. Mnohých čaká pokuta
  • Vodiči začali hromadne vymieňať ŠPZ. Radary ich neprečítajú, vyhýbajú sa pokutám
  • Máte doma takúto Nokiu? Legendárny telefón znovu zaujíma zberateľov, ponúkajú zaň tisíce eur
  • Kaufland vydal varovanie. Sťahuje nebezpečný produkt, doma ho má veľa ľudí. Vrátia vám peniaze

Bude sa vám páčiť

Jedlo, sumy stravného

Po hmyze v jedle sa črtá ďalšia nová potravina. Ľudia by už čoskoro mohli jesť TOTO

11. marca 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Redakcia
  • Zásady používania cookies
  • Podmienky používania
  • Používanie AI

Spoj sa s nami

© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.