TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: WLTP, EPA alebo NEDC: O čo ide a v čom spočíva rozdiel?
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

WLTP, EPA alebo NEDC: O čo ide a v čom spočíva rozdiel?

3. januára 2020 11:26
Matúš Moravčík
3. januára 2020
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Výrobcovia elektromobilov udávajú pri dojazdoch ich štvorkolesových produktov skratku WLTP, EPA alebo NEDC. Každá jedna reprezentuje rozdielnu metriku, prostredníctvom ktorých možno zistiť podstatnú vlastnosť vozidla.

To, čo jednotlivé metriky rozdeľuje, je ich prísnosť a teda aj presnosť. Dojazd podľa štandardu americkej organizácie EPA (Environmental Protection Agency) má byť o niečo bližšie k realite ako napríklad taký dojazd, ktorý bol vypočítaný podľa kritérií štandardu WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Čo však skratka NEDC?

Kedysi NEDC, dnes WLTP

NEDC (New European Driving Cycle) v týchto dňoch už patrí do starého železa, pretože ju postupom času vytlačil do úzadia presnejší štandard WLTP.

Metrika NEDC vznikla v 80. rokoch uplynulého storočia a jej obrovská nevýhoda tkvela v tom, že boli známe hodnotiace kritéria vrátane toho, že prebiehala v laboratóriu, nie priamo v teréne. Mnoho výrobcov klasických automobilov to, samozrejme, využilo a počas testov dosahovali oslňujúce výsledky. Potenciálnych zákazníkov potom lákali na neodolateľne nízke spotreby, ktoré však mali od reality pomerne ďaleko. Aj kvôli tomu nebola od roku 1997 aktualizovaná.

Európa preferuje WLTP

Ak je reč o starom kontinente, tak ten preferuje metriku WLTP. Pokiaľ chce niekto v Európe predávať elektromobil, uvádzaný dojazd musí byť po novom vypočítaný práve podľa jeho kritérií. Platí to však iba o úplne nových modeloch, preto sa v niektorých prípadoch ešte stále používa NEDC.

Výnimkou nie je ani americká Tesla. Stačí navštíviť jej web stránku, vybrať niektorú z európskych krajín a potom prepnúť na Spojené štáty americké, kde pre zmenu uvidíte skratku EPA.

Americká EPA a efektivita

Kritéria americkej Environmental Protection Agency sa vo veľkej miere zameriavajú na rýchlu jazdu po diaľnici, preto sú výsledky metriky považované za najbližšie k realite. V niektorých prípadoch môže ísť o rozdiel až niekoľko desiatok kilometrov.

Skvelým príkladom je nemecký elektromobil Porsche Taycan Turbo s až 92-kilometrovou priepasťou. Zatiaľ čo podľa WLTP reportuje 412-kilometrový dojazd, podľa EPA zvládne prejsť iba 320 kilometrov.

Neprehliadnite

EÚ, STK
Tak zlá situácia na STK ako teraz, ešte nebola: Cez kontrolu neprešlo vyše 20 % áut (+ najhoršie modely)
aktuálne, auto, elektromobil
Výrobca iPhonov predstavil vlastný elektromobil. Má s ním veľké ambície
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov
Chystajú novú daň: Platiť sa bude naraz, môže ísť o stovky eur

The EPA has certified the Porsche Taycan for 201 miles of EPA range.

That’s 69 MPGe — for comparison the Model 3 scores 140

Remember, all EVs are not created equal:
– Model 3 has 2x efficiency of a Taycan
– Model Y has > range on a 75 kWh battery than Mustang has on 100kWh pic.twitter.com/qlgw3fRG25

— 3rd Row Tesla (@thirdrowtesla) December 11, 2019

Konkurenčný Tesla Model S má síce obdobne veľkú batériu, EPA však tvrdí, že po plnom nabití prejde 560 kilometrov. To je rozdiel slušných 240 kilometrov.

Odborníci ukazujú prstom na horšiu energetickú efektivitu pohonného systému automobilky Porsche, ktorý žerie podstatne viac elektrickej energie ako ten z USA. V prípade elektromobilu Model 3 je efektivita dokonca lepšia až dvojnásobne. Z toho vyplýva, že netreba pozerať iba na čísla technickej špecifikácie.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok huawei P40 Huawei pozmení dizajn fotoaparátov: P40 Pro môže vyzerať takto
Ďalší článok podcasty google Podcasty Google sa postupne prezliekajú do tmavého režimu
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

Peniaze, príspevok, platy, štát
Štát priznal vážny problém. Tisícom ľudí chybne vypočítal príspevky, mnohí majú nárok na tisíce eur
23. novembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Štát od januára ruší dôležité príspevky. Domácnosti zaplatia plnú cenu
23. novembra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát
Štát oznámil zmenu dôležitého zákona. Týka sa všetkých ľudí
24. novembra 2025
EÚ, peniaze
EÚ zavedie nové dane. Platiť ich budú aj Slováci, jedna sa zvýši o 1 000 %
23. novembra 2025

Najnovšie články

  • VÚB banka klientom vypla prístup k peniazom. Aby ho získali späť, potrebujú spraviť jeden krok
  • EÚ robí veľké zmeny. Od júla 2026 musia mať autá povinne viac asistentov, môžu zdražieť
  • Podvodníci útočia cez Bazoš aj Facebook. Mnohí už prišli o tisíce, situácia sa zhoršuje
  • Česká firma nakupovala čínske drony. Ukrajinskej armáde ich predávala 20-násobne drahšie
  • Európska komisia žiada od Slovenska okamžité vysvetlenie. Nepáči sa jej konanie vlády

Bude sa vám páčiť

V mori zhorel obrovský trajekt a tisíce áut v ňom. Spôsobil to jeden elektromobil, chceli to utajiť

21. novembra 2025

Zaviedli novú daň: Štát chce sledovať, koľko kilometrov ste najazdili. Faktúru pošle každý mesiac

20. novembra 2025
elektrina, peniaze, energetický gigant

Elektrina zadarmo (a ešte vám aj zaplatia): Nový trik, ako môžu majitelia elektromobilov zarobiť na nabíjaní

20. novembra 2025
Auto | AKTUÁLNE

EÚ má pre Slovákov zlé správy: Ak máte takéto auto, čaká vás nová povinnosť

20. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?