Obyvatelia a návštevníci žilinského sídliska Solinky by sa mali mať na pozore, pretože radnica prechádza do ďalšej, prísnejšej fázy zavádzania regulovaného parkovania. Uplynulý mesiac slúžil ako takzvané prechodné obdobie, počas ktorého mestská polícia vodičov na prehrešky vo väčšine prípadov iba upozorňovala a snažila sa ich edukovať o nových pravidlách zóny, informujú Regióny.sk.
Toto obdobie zhovievavosti sa však definitívne skončilo a regulovaná zóna teraz vstupuje do fázy ostrej kontroly. Hovorkyňa mesta Zuzana Ondrášová potvrdila, že kontrolóri začínajú pravidelne monitorovať ulice a nedodržiavanie pravidiel už nezostane bez finančného postihu.
Pokuty bez lístkov
Systém, ktorý mesto na sídlisku nasadilo, je plne digitalizovaný a pre vodičov znamená menej administratívy, no zároveň prísnejší a efektívnejší dohľad. Kontrola je založená na automatickom skenovaní evidenčných čísel vozidiel priamo v teréne. V praxi to znamená, že vodiči už nemusia mať za predným sklom fyzicky umiestnenú žiadnu parkovaciu kartu, lístok z automatu alebo nálepku.

Hliadky jednoducho overia evidenčné číslo vozidla v centrálnom systéme a okamžite zistia, či má dané auto platné oprávnenie na parkovanie v danej zóne. Ak kontrolóri narazia na vozidlo bez zaplateného parkovného alebo platnej rezidentskej karty, budú postupovať nekompromisne v zmysle platnej legislatívy a všeobecne záväzného nariadenia. Výsledkom takéhoto zistenia môže byť vydanie rozkazu o uložení pokuty, čomu sa doteraz mnohí vyhli len s napomenutím.
Primátor vidí prvé úspechy regulácie
Primátor Žiliny Peter Fiabáne tento krok obhajuje a zdôrazňuje, že hlavným cieľom regulácie nie je primárne vyberanie pokút do mestskej kasy, ale spravodlivejšie rozdelenie verejného priestoru.
Podľa jeho slov ide o odstránenie dlhodobého problému s neoprávneným parkovaním a najmä o zlepšenie dostupnosti miest pre domácich rezidentov, ktorí mali často problém večer zaparkovať pri vlastnom dome kvôli cudzím vozidlám.
Fiabáne poukazuje na to, že už prvé týždne regulácie priniesli viditeľné výsledky. Na sídlisku Solinky podľa neho výrazne klesol počet neoprávnene odstavených áut, vďaka čomu sa postupne uvoľňujú parkovacie kapacity pre tých, ktorí tam skutočne bývajú a majú na miesto nárok.

Kde pribudnú nové miesta
Mesto si uvedomuje, že samotná represia a regulácia nestačia, a preto plánuje parkovacie možnosti aj fyzicky rozširovať. Prioritou radnice je doplniť kapacity všade tam, kde to dovoľujú stavebné podmienky, pričom sa však musí brať prísny ohľad na zachovanie existujúcej zelene, bezpečnosť cestnej premávky a trasovanie inžinierskych sietí. Primátor avizoval, že aktuálne sú už pripravené projektové dokumentácie pre štyri konkrétne lokality na sídlisku.
Nové parkovacie miesta by mali vzniknúť na uliciach Gaštanová, Dubová a v dvoch prípadoch na Borovej ulici. Celkovo by tak malo pribudnúť 33 úplne nových odstavných stojísk. Povoľovací proces už beží a so samotnou realizáciou sa počíta v priebehu budúceho roka.
Okrem novej výstavby plánuje mesto získať ďalší priestor aj úpravou a optimalizáciou značenia, čím by malo vzniknúť približne 50 ďalších legálnych parkovacích miest.

