Dôchodok je pre ľudí akousi finančnou istotou. Očakávajú, že keď prestanú byť aktívnymi na trhu práce, postará sa o nich štát. Dôchodok sa po priznaní vypláva automaticky a penzista majú každý mesiac k dispozícii presne určenú finančnú čiastku. V praxi alebo môžu nastať situácie, kedy je penzista prinútený vrátiť celý dôchodok alebo jeho časť. Téme sa venoval aj portál denníka Pravda.
Ako žiadať o dôchodok
Platí, že pri žiadosti o dôchodok musíte preukázať všetky rozhodujúce skutočnosti, ktoré ovplyvňujú vznik a zánik nároku, jeho výplatu aj samotnú sumu. Ak žiadate o invalidný dôchodok, súčasťou procesu je aj posúdenie poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, na ktoré sa musíte dostaviť. Nárok môžete uplatniť na starobný, predčasný starobný, invalidný, vdovský, vdovecký či sirotský dôchodok.
Zákonom stanové povinnosti
Aby vám priznali akýkoľvek typ dôchodku, ju nutné splniť zákonom stanovené oznamovacie a preukazovacie povinnosti. Ak si to Sociálna poisťovňa vyžiada, musíte v určenej lehote preukázať skutočnosti rozhodujúce pre nárok a výplatu.
V tomto prípade je kľúčové dodržať termíny. A každú zmenu údajov uvedených v žiadosti, rovnako ako zmenu adresy, na ktorej sa zdržiavate, ste povinní oznámiť písomne do ôsmich dní. Poberateľka invalidného dôchodku musí navyše oznámiť zmenu počtu detí, ktoré spĺňajú podmienku výchovy uplatnenú pri priznaní dávky (napr. ak po priznaní invalidného dôchodku pribudne dieťa, ktoré v žiadosti nebolo uvedené).

Kedy môže štát žiadať vrátenie dôchodku
Sociálna poisťovňa môže požadovať vrátenie vyplatenej dôchodkovej dávky alebo jej časti a stáva sa to najmä v týchto situáciách:
- porušenie povinnosti uloženej zákonom o sociálnom poistení,
- prijatie dávky (či jej časti), hoci ste vedeli alebo z okolností museli predpokladať, že bola vyplatená neprávom, alebo vo vyššej sume, než vám patrila,
- vedomé spôsobenie toho, že dávka bola vyplatená neprávom alebo vo vyššej výške.
V praxi sa problémom predchádza dôsledným plnením oznamovacích povinností a promptným reagovaním na výzvy Sociálnej poisťovne. Ak zmena nastane a nie je nahlásená včas, následné preplatky sa spravidla riešia práve formou vrátenia.
Nie vždy rozhoduje Sociálna poisťovňa
Dôležité je vedieť, že Sociálna poisťovňa nie je jediným subjektom, ktorý na Slovensku vypláca dôchodky. K ďalším subjektom patria Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) a Doplnkové dôchodkové spoločnosti (DDS).
Ak teda dávku vypláca iná inštitúcia, otázky k nároku, výplate či prípadným zmenám je potrebné adresovať priamo tomu subjektu, ktorý dávku poskytuje. Zodpovedné a včasné informovanie správnej inštitúcie je zásadné, aby ste sa vyhli sporom aj povinnosti vrátiť už vyplatené peniaze.

Ako si ustrážiť povinnosti a neprísť o dôchodok
Základom je udržiavať aktuálne údaje a reagovať na listové výzvy. Oznámenie každej zmeny do ôsmich dní (adresy, osobných údajov, rodinných okolností pri invalidnom dôchodku) patrí medzi najdôležitejšie kroky. Práve tie vás chránia pred vznikom preplatkov, ktoré potom budete musieť vrátiť. Pri pochybnostiach o nároku alebo výške dávky je vhodné nečakať na výzvu a situáciu s poisťovňou proaktívne preveriť. Len takto predídete nezrovnalostiam a následnému vracaniu už vyplateného dôchodku.
O povinnostiach, ktoré sa týkajú ľudí na dôchodku, sme vás informovali aj v samostatnom článku. Viac sa o tejto téme dozviete na tomto odkaze.
