Problém s protihlukovými stenami na úsekoch D4/R7 sa mení na technické zlyhanie. Oceľové výplne, ktoré mali vydržať desaťročia, sú po približne piatich rokoch v prevádzke v takom zlom stave, že sa musia vymieňať. Opravy prebiehajú na náklady zhotoviteľa, keďže ide o projekt verejno-súkromného partnerstva, píše Autobazar na základe reportáže TV Markíza.
Konštrukcie po pár rokoch „na šrot“
Keď vodiči spoznávali prvé úseky nového bratislavského nultého obchvatu, vyzdvihovali plynulú premávku a moderné riešenia. Dnes sa však ukazuje, že nie každá inovácia je vhodná pre náročné diaľničné prostredie. Podľa zistení redakcie TV Markíza sú protihlukové steny na viacerých miestach D4 a R7 v tak zlom technickom stave, že pripomínajú skôr „šrot“, hoci ich životnosť sa štandardne počíta na desiatky rokov.
Pri diaľniciach sa bežne predpokladá, že mosty a kľúčové konštrukčné prvky vydržia niekoľko desaťročí, často až okolo 100 rokov. Protihlukové steny sa zvyčajne navrhujú podobne dlhoveko, či už sú z betónu, hliníka, plastu alebo špeciálne upraveného skla. V prípade D4/R7 však koncesionár Zero Bypass Limited nasadil na viacerých úsekoch oceľové panely s vrstvenou povrchovou koróziou, ktorá mala fungovať ako ochranná vrstva.

Materiál zlyhal v reálnych podmienkach
Podstatou problému je kombinácia nevhodného materiálu a náročného prostredia. Oceľ mala byť upravená tak, aby sa na jej povrchu vytvorila tenká ochranná korózna vrstva. Tá mala zabrániť ďalšiemu prenikaniu hrdze do štruktúry, aj keď vizuálne nepôsobí veľmi esteticky. V prostredí diaľnice, kde pôsobí soľ, voda, slnečné žiarenie a emisie, však panely vykazujú rýchlejšiu degradáciu.
Výsledkom je, že konštrukcie, ktoré majú obyvateľov okolitých obcí chrániť pred hlukom, prichádzajú nielen o estetiku, ale aj o funkčnosť. Ak sa rozpad materiálu nezastaví, môže to viesť k zhoršeniu akustických vlastností stien a zároveň k vzniku bezpečnostných rizík. Pri detailnom pohľade na niektoré panely je už teraz zrejmé, že časti ocele sa postupne rozpadávajú.
Hliník namiesto ocele a kto nesie náklady
Ministerstvo dopravy prostredníctvom svojej hovorkyne pre TV Markíza potvrdilo, že konzorcium D4/R7 začalo poškodené oceľové panely nahrádzať novými hliníkovými. Výmena aktuálne prebieha na rýchlostnej ceste R7 v bratislavskej časti Trnávka a v nasledujúcich mesiacoch má pokračovať aj v ďalších úsekoch.
Kľúčové pri PPP projekte D4/R7 je, že zodpovednosť za stav diela nesie koncesionár. Štát mu platí platby za dostupnosť, ktoré sú viazané na to, aby komunikácia bola plne prevádzkovaná a spĺňala dohodnuté kvalitatívne parametre. Ak by cesta tieto podmienky nespĺňala, štát by mohol platby krátiť. Aj preto dnes zhotoviteľ financuje výmenu panelov z vlastných zdrojov a náklady by sa podľa rezortu dopravy nemali premietnuť do platieb daňovníkov.

