TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Mali vydržať 100 rokov, po 5 sa rozpadajú. Protihlukové steny na D4/R7 musia vymeniť
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Mali vydržať 100 rokov, po 5 sa rozpadajú. Protihlukové steny na D4/R7 musia vymeniť

5. decembra 2025 8:29
Lukáš Zachar
5. decembra 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Problém s protihlukovými stenami na úsekoch D4/R7 sa mení na technické zlyhanie. Oceľové výplne, ktoré mali vydržať desaťročia, sú po približne piatich rokoch v prevádzke v takom zlom stave, že sa musia vymieňať. Opravy prebiehajú na náklady zhotoviteľa, keďže ide o projekt verejno-súkromného partnerstva, píše Autobazar na základe reportáže TV Markíza.

Konštrukcie po pár rokoch „na šrot“

Keď vodiči spoznávali prvé úseky nového bratislavského nultého obchvatu, vyzdvihovali plynulú premávku a moderné riešenia. Dnes sa však ukazuje, že nie každá inovácia je vhodná pre náročné diaľničné prostredie. Podľa zistení redakcie TV Markíza sú protihlukové steny na viacerých miestach D4 a R7 v tak zlom technickom stave, že pripomínajú skôr „šrot“, hoci ich životnosť sa štandardne počíta na desiatky rokov.

Pri diaľniciach sa bežne predpokladá, že mosty a kľúčové konštrukčné prvky vydržia niekoľko desaťročí, často až okolo 100 rokov. Protihlukové steny sa zvyčajne navrhujú podobne dlhoveko, či už sú z betónu, hliníka, plastu alebo špeciálne upraveného skla. V prípade D4/R7 však koncesionár Zero Bypass Limited nasadil na viacerých úsekoch oceľové panely s vrstvenou povrchovou koróziou, ktorá mala fungovať ako ochranná vrstva.

Protihluková stena
Zdroj: TV Markíza

Materiál zlyhal v reálnych podmienkach

Podstatou problému je kombinácia nevhodného materiálu a náročného prostredia. Oceľ mala byť upravená tak, aby sa na jej povrchu vytvorila tenká ochranná korózna vrstva. Tá mala zabrániť ďalšiemu prenikaniu hrdze do štruktúry, aj keď vizuálne nepôsobí veľmi esteticky. V prostredí diaľnice, kde pôsobí soľ, voda, slnečné žiarenie a emisie, však panely vykazujú rýchlejšiu degradáciu.

Výsledkom je, že konštrukcie, ktoré majú obyvateľov okolitých obcí chrániť pred hlukom, prichádzajú nielen o estetiku, ale aj o funkčnosť. Ak sa rozpad materiálu nezastaví, môže to viesť k zhoršeniu akustických vlastností stien a zároveň k vzniku bezpečnostných rizík. Pri detailnom pohľade na niektoré panely je už teraz zrejmé, že časti ocele sa postupne rozpadávajú.

Prečítajte si tiež

Vasco Translator V4
Vianoce bez hraníc: Ako prekladač Vasco spája rodiny (nielen) pri štedrovečernom stole
Vláda začne pravidelne kontrolovať tachometre: Vodiči zaplatia za každý prejdený kilometer (+ suma)
Majiteľov elektromobilov čaká rýchle vytriezvenie. Zrušia im takmer všetky výhody
Značka so žltým M mätie vodičov. Kto ju nepochopí, čaká ho pokuta niekoľko sto eur
Pozor na novú dopravnú značku. Kto ju nepozná, čaká ho pokuta takmer 150 €

Hliník namiesto ocele a kto nesie náklady

Ministerstvo dopravy prostredníctvom svojej hovorkyne pre TV Markíza potvrdilo, že konzorcium D4/R7 začalo poškodené oceľové panely nahrádzať novými hliníkovými. Výmena aktuálne prebieha na rýchlostnej ceste R7 v bratislavskej časti Trnávka a v nasledujúcich mesiacoch má pokračovať aj v ďalších úsekoch.

Kľúčové pri PPP projekte D4/R7 je, že zodpovednosť za stav diela nesie koncesionár. Štát mu platí platby za dostupnosť, ktoré sú viazané na to, aby komunikácia bola plne prevádzkovaná a spĺňala dohodnuté kvalitatívne parametre. Ak by cesta tieto podmienky nespĺňala, štát by mohol platby krátiť. Aj preto dnes zhotoviteľ financuje výmenu panelov z vlastných zdrojov a náklady by sa podľa rezortu dopravy nemali premietnuť do platieb daňovníkov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil Štát prispeje ľudom na kúpu auta. Ráta sa s investíciou až 3 miliardy €
Ďalší článok Vasco Translator V4 Vianoce bez hraníc: Ako prekladač Vasco spája rodiny (nielen) pri štedrovečernom stole

Najčítanejšie

aktuálne
Keď sa chce, tak to ide. Tento deň bude opäť dňom pracovného pokoja
3. decembra 2025
messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025
Telekom, Práve sa stalo
Telekom má ďalšiu geniálnu novinku. Tisícom zákazníkom náramne uľahčí život
3. decembra 2025

Najnovšie články

  • Vianoce bez hraníc: Ako prekladač Vasco spája rodiny (nielen) pri štedrovečernom stole
  • Mali vydržať 100 rokov, po 5 sa rozpadajú. Protihlukové steny na D4/R7 musia vymeniť
  • Štát prispeje ľudom na kúpu auta. Ráta sa s investíciou až 3 miliardy €
  • KFC reaguje na škandál s pokazeným mäsom: Zákazníkov ubudlo, no ide sa ďalej
  • Vláda začne pravidelne kontrolovať tachometre: Vodiči zaplatia za každý prejdený kilometer (+ suma)

Bude sa vám páčiť

Slovenská pošta

Slovenská pošta a Alza spojili sily. Oznámili fantastickú novinku, ušetrí vám čas

1. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

EÚ pripravuje tvrdú daň. Za každý najazdený kilometer si vypýtajú 0,03 €

30. novembra 2025
Dopravná značka

Nenápadné čiernobiele tabuľky na českých diaľniciach: kľúčová pomoc pri úniku ropných látok

29. novembra 2025
Wizz Air, Bratislava

Lietadlo Wizz Air na linke Bratislava – Košice vyhlásilo núdzovú situáciu. Zrazilo sa s vtákom

28. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?