Vodiči na talianskych diaľniciach budú mať od roku 2026 v prípade výrazných kolón nárok na vrátenie časti alebo dokonca celej sumy zaplateného mýta. Výška refundácie sa bude odvíjať od dĺžky zdržania oproti bežnému času jazdy a všetko má byť dostupné v jednotnej mobilnej aplikácii. Zmena sa dotkne aj slovenských motoristov cestujúcich do Talianska na dovolenku či iba tranzitujúcich cez krajinu.
Ak budete stáť, vrátia vám mýto
Taliansko dlhodobo patrí medzi najdrahšie mýtne krajiny v Európe a tamojšie úrady čelia kritike, že motoristi platia plnú cenu aj vtedy, keď sú nútení postupovať v kolónach spôsobených opravami či rôznymi obmedzeniami. Dopravný regulačný úrad ART (Autorità di regolazione dei trasporti) preto pripravil nový systém, ktorý bude porovnávať skutočný čas jazdy s predpokladaným. Ak rozdiel presiahne stanovenú hranicu, vodič získa nárok na refundáciu mýta.

Mechanizmus počíta s tým, že čím dlhšie auto v kolóne stojí, tým vyššia suma sa motoristovi vráti. Ak vozidlo strávi v zápche viac ako tri hodiny, mal by vodič dostať späť celé mýto za daný úsek. Ide najmä o reakciu na situácie, keď sa na diaľnici dlhodobo pracuje a vozidlá jazdia v zúžených pruhoch.
Jednoduché pravidlá podľa dĺžky trasy
Pravidlá pre priznanie nároku sa odvíjajú od dĺžky prejdeného diaľničného úseku. Pri krátkych trasách do 30 kilometrov vznikne nárok vždy, keď sa vodič ocitne v kolóne spôsobenej plánovanými obmedzeniami. V tomto prípade teda netreba sledovať konkrétne minúty zdržania.
Pri trasách dlhých 30 až 50 kilometrov začne systém vracať časť mýta pri zdržaní dlhšom ako 10 minút. Na diaľničných úsekoch nad 50 kilometrov sa hranica posúva na 15 minút oproti štandardnému času jazdy. Následne bude výška refundácie rásť podľa toho, o koľko dlhšie cesta trvala.
Týka sa to len plánovaných obmedzení
Novinka sa zameriava predovšetkým na plánované práce a dlhodobé obmedzenia, ktoré sú vopred známe. Týka sa teda napríklad rekonštrukcií či zúžení jazdných pruhov. Naopak, refundácia sa nebude uplatňovať pri mimoriadnych udalostiach, ako sú dopravné nehody, zásahy záchranných zložiek alebo extrémne poveternostné podmienky.
Samotné vrátenie peňazí má prebiehať digitálne. Vodiči budú mať k dispozícii jednotnú aplikáciu, ktorá združí všetkých súkromných prevádzkovateľov talianskych mýtnych diaľnic. V aplikácii si budú môcť skontrolovať zdržanie aj to, na akú refundáciu majú nárok.
Už od budúceho roka
Podľa plánov sa systém začne používať 1. júna 2026 na diaľničných úsekoch, kde pôsobí len jeden prevádzkovateľ. Od 1. decembra 2026 sa majú pridať aj časti siete, kde sa o správu diaľnice delí viacero spoločností. Cieľom je, aby bol systém do konca roka 2026 funkčný na všetkých mýtnych diaľniciach v krajine.
Zmena sa nevzťahuje iba na domácich vodičov. Nárok na vrátenie časti mýta budú mať aj zahraničné vozidlá vrátane áut zo Slovenska. Zatiaľ však nie je jasné, či bude registrácia v aplikácii a proces vyplácania refundácií rovnako jednoduchý aj pre cudzincov.

