Spotrebiteľské správanie sa rokmi mení a zľavy sú pokušením pre každú generáciu. Nedávny prieskum ale odhalili, že mladí ľudia sú pri nákupoch opatrnejší. Naopak, impulzívne nakupuje skupina ľudí, o ktorej by si to na prvú takmer nikto nemyslel – seniori. Ako uvádza portál agentúry SITA, Slováci začali míňať s väčším uvážením a premýšľajú, do čoho investujú. Výdavky im už nie sú ľahostajné.
Prieskum na základe nákupného poradcu Heureka Group odhalil, že až polovica spotrebiteľov si svoje nákupy plánuje vopred a spontánne míňanie peňazí je skôr výnimkou.
Spotrebiteľské správanie Slovákov sa mení
Podľa šéfa analytikov Heureka Group Andy Wernera sa Slováci správajú pri nákupoch väčšinou opatrne alebo uvážlivo. Impulzívny nákup bez premýšľania o finančnom dopadne na rodinný rozpočet si dopraje len každý siedmy Slovák. Prieskum tiež odhalil jednu zaujímavosť, a síce, že najmladší spotrebitelia sú zároveň aj najopatrnejšími. Týka sa to ľudí vo veku 18 až 24 rokov, pri ktorých bol predpoklad, že budú nakupovať spontánnejšie.
Impulzívne nákupy z tejto vekovej kategórie priznalo len 8 percent dopytovaných. Prekvapením je, že oveľa bezstarostnejšie míňajú seniori, čiže ľudia vo veku nad 65 rokov. Tento trend potvrdil aj samotný Werner. „Ak sa niekto označí za impulzívneho spotrebiteľa, ide častejšie o staršiu osobu,“ povedal pre portál SITA. K impulzívnemu nakupovaniu sa celkovo priznalo 15 percent spotrebiteľov, pričom viac impulzívne sa správajú ženy.

Na čo najviac míňajú Slováci
Prieskum tiež odhalili, na aké veci Slováci míňajú najviac, respektíve, na čo priznávajú najčastejšie výdavky. Na prvom mieste sú potraviny a nápoje 19,4 percenta a tesne za nimi nasleduje obuv s podielom 19,2 percenta. Tretie miesto obsadila elektronika (16 percent), pričom rozdiely sa prejavujú aj medzi pohlaviami.
Ženy priznali, že rady míňajú hlavne na kozmetiku a oblečenie. Muži zas na elektroniku a streamovacie služby. Klinická psychologička Ivana Líbalová hovorí, že tieto odlišnosti vyplývajú z iných hodnôt a motivácií. „Muži si cenia nástroje a výkon, ženy vzťahy a vzhľad. Elektronika pre mužov predstavuje výkon, predplatné efektivitu,“ dodala.
Do hry vstupujú aj generačné rozdiely
Mladší ľudia častejšie investujú do cestovania, ktoré im prináša nové zážitky a možnosť spoznávať neznáme miesta a inú kultúru. Ľudia vo veku 25 až 34 rokov sa priznali, že viac míňajú na alkohol a cigarety. Majetnejší respondenti zas častejšie míňajú v reštauráciách alebo si platia za luxusné služby. Werner objasnil, že pre týchto ľudí je impulzom k nákupu často nuda a dostupnosť.
Slováci majú po nákupoch výčitky
Prieskum tiež odhalil, že Slováci majú po impulzívnych nákupoch väčšie výčitky ako Česi. Bez výčitiek je len 12 percent Slovákov a u Čechov je to až 19 percent. Pocit viny cíti takmer vždy sedem percent Slovákov oproti piatim percentám Čechov. Ak už spotrebiteľ „zhreší“, najviac sa obviňujú ženy a starší ľudia, naopak mladší ľudia pocity viny nepociťujú v takej vysokej miere. Najsilnejší je pocit viny u ľudí s nízkym príjmom a najslabší u ľudí, ktorí zarábajú nadštandardne.

Za impulzívne správanie môžu zľavy
Podľa prieskumu je najsilnejším spúšťačom neplánovaných nákupov zľava. Tento spúšťač označila až polovica opýtaných. Zľavy sú pritom najväčším lákadlom pre mladších a ľudí s nižším príjmom. Na ženy zároveň vplýva aj reklama a módne trendy a to vo väčšej miere než na mužov. „Zľava sa stáva nielen finančným, ale aj psychologickým spúšťačom. Legitimizuje impulzívny nákup a znižuje pocit viny,“ objasnila Líbalová.
Hovorca Heureka Group Ondřej Šveda si myslí, že zľava má aj praktický rozmer. Spotrebiteľom umožní kúpiť si produkt vyššej kvality a za nižšiu cenu. Cena produktu sa tu ale zároveň neukazuje ako najdôležitejší ukazovateľ. „Napríklad televízor s nižšou spotrebou vám môže ročne ušetriť desiatky eur, čo z dlhodobého hľadiska ovplyvní náklady viac ako obstarávacia cena,“ dodal záverom hovorca.
