Autonómne taxíky už nie sú hudbou budúcnosti, pretože čoskoro by mohli začať jazdiť po európskych cestách. Analýza InvestaGO ukázala, že skúšobné jazdy v niektorých lokalitách sú predzvesťou prechodu do plnej prevádzky. Ako informuje portál Finisder, lídrom tohto segmentu je Waymo zo skupiny Google.
Autonómne taxíky v Európe
Dostať na cestné komunikácie autá bez vodičov nie je najjednoduchšie. Projekty často narážajú na rôzne technické limity alebo legislatívne obmedzenia, čím sa celý proces predlžuje. Nie je to však nemožné. Waymo komerčne vozí pasažierov v niektorých lokalitách USA, napríklad v San Franciscu, Los Angeles alebo Austine.
Tu však plány spoločnosti nekončia, pretože budúci rok sa chystá rozšírenie aj do Washingtonu. Na jar tohto roka navyše firma spustila testovanie v japonskom Tokiu. Tu však v autách sedí vodič, ktorý robí dohľad, no časom môže taxík jazdiť úplne bez vodiča, respektíve bez akéhokoľvek dohľadu.

Bezpečná jazda bez vodiča
Mnohí pasažieri sa autonómnych taxíkov obávajú, pretože ich nepovažujú za bezpečné. Interné dáta firmy ale hovoria, že robotaxíky Waymo majú najazdené dlhé úseky bez vodiča s výrazne nižším počtom nehôd v porovnaní s klasickými autami.
O takúto prevádzku sa snaží aj čínska firma
Spoločnosť Waymo nie je jediná, ktorá by chcela dostať autonómne taxíky na viaceré cesty po celom svete. Podľa portálu Finsider plánuje v Európe nasadiť autá bez vodiča aj čínsky Baidu v spolupráci s Lyftom. Testovacie jazdy majú začať od roku 2026, pričom autá bez vodiča budú jazdiť v Nemecku a vo Veľkej Británii. Konkrétne sa hovorí o vozidlách RT6 od Lyftu.
Autonómna preprava je prepravou budúcnosti, pretože aj nemecké dráhy Deutsche Bahn spolu s Rhein-Main-Verkehrsverbund už testujú autonómne jazdy na vybraných linkách. Na vozidlá však zatiaľ vzdialene dohliadajú operátori. Tí sú pripravení zasiahnuť, ak by sa náhodou schyľovalo ku kolízii.
Tesla je priekopníkom autonómneho riadenia
Americká Tesla patrí v rámci autonómneho riadenia k jedným z hlavných priekopníkov. Režim FSD testuje napríklad v Holandsku a Nórsku. Prvý taxík bez klasického vodiča, takzvané robotaxi, spustila už v auguste 2025. Avšak, Tesla má v tejto oblasti aj problémy. Ako sme vás nedávno informovali, americké úrady aktuálne prešetrujú 14 nehôd, počas ktorých vozidlo Tesly šoférovalo samo. Viac sa o tom dozviete v samostatnom článku na tomto odkaze.
Autá bez vodičov sa postupne z USA presúvajú aj do Európy a je len otázkou času, kedy budú brázdiť slovenské cesty. Hoci má autonómne riadenie naďalej isté slabiny, vývoj napreduje míľovými krokmi vpred.