Predstava, že by štát zámerne spomaľoval tankovanie benzínu, znie ako absurdný vtip. No na stránkach amerického portálu Electrek sa práve takýto návrh naozaj objavil. Autori otvorene tvrdia, že by bolo „spravodlivé“, ak by vodiči spaľovacích áut stáli pri čerpacej pištoli dlhšie než majitelia elektromobilov pri nabíjačke. Ich nápad vyvolal na internete búrlivú diskusiu a v Európe by len ťažko prešiel bez odporu.
V čase, keď technológia nabíjania elektrických vozidiel napreduje raketovým tempom, sa náhle zjaví myšlienka, že aj tankovanie benzínu či nafty by sa malo „vyrovnať“ pomalosťou. Naozaj má niekto chuť stáť päťkrát dlhšie pri stojane len preto, aby sa cítil rovnako obmedzene ako majiteľ elektromobilu? Zdá sa, že niektoré zelené iniciatívy prekračujú hranicu praktickosti a menia sa na symbolický súboj ideológií.

Od bezpečnostného limitu k ideológii
V Spojených štátoch existuje bezpečnostná hranica rýchlosti tankovania už od 90. rokov. Agentúra EPA ju stanovila približne na 38 litrov za minútu, aby sa zabránilo únikom paliva a nehodám. Portál Electrek by však chcel ísť ďalej a stlačiť prietok na 11 litrov. To by znamenalo, že napríklad plná 50-litrová nádrž osobného auta by sa dopĺňala takmer päť minút, a veľké pick-upy by pri stojanoch trávili aj trikrát toľko.
Tento návrh sa opiera o myšlienku, že ak musia vodiči elektromobilov čakať, mali by čakať aj ostatní. Vraj by sa tým znížil tlak na budovanie ultrarýchlych nabíjačiek. Kritici však tvrdia, že ide o trest pre väčšinu motoristov a o pokus posúvať spoločnosť k elektrifikácii nie cez inovácie, ale cez obmedzenia.
Psychológia znevažovania pokroku
Niektorí fanúšikovia elektromobility majú pocit, že ak ich technológia naráža na problémy, treba ich rozložiť medzi všetkých. Tento prístup pripomína staré príslovie o susedovej koze, iba v modernom technologickom prevedení. Namiesto hľadania lepších batérií či sieťových riešení sa pozornosť presúva k tomu, ako „spomaliť“ súpera. Takéto myslenie má však bližšie k závisti než k ekologickému spravodlivému prechodu.
Ak by sa podobné regulácie naozaj zaviedli, čakali by nás nielen dlhšie rady pri pumpách, ale možno aj menšie palivové nádrže, umelo limitované výkony a ďalšie „opatrenia pre rovnosť“. Všetko v mene predstavy, že dokonalá rovnováha vznikne obmedzovaním.