Krátko po spustení predaja nových modelov iPhone 17 čelí Apple ďalšej nepríjemnej kauze. Po sťažnostiach na ľahké poškriabanie sa teraz množia prípady, kedy telefóny, najmä v tmavomodrej a oranžovej farbe, začínajú používaním blednúť. Používatelia na sociálnych sieťach zdieľajú dôkazy a problém dostal prezývku „colorgate“. Téme sa venuje server Fonetech.cz.
iPhone 17 bledne, používatelia nie sú spokojní
Nové modely iPhone 17 Pro a Pro Max priniesli vylepšenia ako rýchlejší procesor či lepší fotoaparát. Reálne používanie však odhalilo aj nečakanú „vlastnosť“. Zákazníci, ktorí si kúpili telefóny v tmavomodrom a oranžovom odtieni, hlásia, že ich zariadenia začínajú po čase blednúť. Z tmavomodrej sa stáva svetlomodrá a z oranžovej skôr ružová.
Príčinou je podľa všetkého nekvalitný proces farbenia telefónu. Zdá sa, že použité farby sú citlivejšie na bežné vplyvy, ako je UV žiarenie zo slnka alebo prirodzená mastnota ľudských rúk, ktoré spôsobujú ich vyblednutie. Používatelia na sociálnych sieťach zverejňujú fotografie a videá svojich zmenených telefónov ako dôkaz.
Druhý problém v tesnom slede
Hoci zatiaľ nie je jasné, akého veľkého počtu zariadení sa problém týka a či ide o masovú chybu, pre Apple ide o ďalšiu ranu pre reputáciu nových modelov. Kauza „colorgate“ totiž prichádza len krátko po inom probléme, ktorý sa objavil hneď po spustení predaja.

Vtedy sa používatelia začali sťažovať, že nové iPhony 17 Pro a tiež model Air sa mimoriadne ľahko poškriabu. Najviac náchylné na škrabance zadného krytu mali byť tmavomodrý model Pro a čierny model Air, no stopy opotrebovania sa objavovali aj pri iných farbách. Dva problémy krátko po sebe tak môžu negatívne ovplyvniť záujem o nové iPhony.
Kauza “scratchgate” viac do hĺbky
„Scratchgate“ je termín, ktorý sa v technologickom svete objavuje opakovane, keď sa pri uvedení nového produktu, najčastejšie smartfónu, objaví nezvyčajne veľký počet sťažností na jeho náchylnosť na poškriabanie. V prípade nových iPhonov 17 sa táto kauza rozhorela hneď v prvých dňoch po spustení predaja.
Podstata problému spočívala v tom, že používatelia, ktorí si zakúpili najmä modely iPhone 17 Pro a iPhone Air, začali veľmi rýchlo po zakúpení objavovať na svojich zariadeniach škrabance. Nešlo pritom o poškodenie spôsobené pádom alebo hrubým zaobchádzaním, ale o škrabance, ktoré sa objavovali pri bežnom, opatrnom používaní – napríklad pri nosení vo vrecku alebo pokladaní na stôl. Najviac trpeli zadné kryty telefónov a moduly pre fotoaparáty.
Pre používateľov to bolo obrovské sklamanie z niekoľkých dôvodov. Po prvé, iPhony patria medzi najdrahšie smartfóny na trhu a zákazníci oprávnene očakávajú prémiovú kvalitu spracovania a odolnosť. Ak sa telefón za viac ako tisíc eur poškriabe pri bežnom používaní hneď v prvých dňoch, je to frustrujúce. Po druhé, škrabance výrazne kazia estetický dojem z nového zariadenia a môžu negatívne ovplyvniť aj jeho budúcu predajnú hodnotu.
Podobne ako pri iných „-gate“ kauzách (napr. Antennagate pri iPhone 4 alebo Bendgate pri iPhone 6), aj v tomto prípade používatelia začali svoje skúsenosti a fotografie poškriabaných telefónov masívne zdieľať na sociálnych sieťach a technologických fórach. Tým sa z individuálnych sťažností stal verejne diskutovaný problém, ktorý vrhal negatívne svetlo na kvalitu nových produktov Apple.


Moje skúsenosti
Osobne používam iPhone 17 Pro niečo vyše týždňa, pričom doposiaľ som naň nenasadil žiadne ochranné puzdro ani sklo. Telefón používam všedne, ako každý iný človek – nosím ho vo vrecku, hádžem ho do batohu, pokladám ho na stôl. No hoci som sa už párkrát trochu zľakol, doposiaľ som si nevšimol žiadny výraznejší škrabanec alebo inú formu poškodenia. Rovnako som zatiaľ nezaznamenal akúkoľvek zmenu farby konštrukcie.
Týždeň je ale relatívne krátka doba na spozorovanie prvých náznakov obidvoch menovaných káuz. Uvidíme, čo ukážu ďalšie týždne.

