Európska únia (EÚ) pripravuje rozsiahle opatrenia na ochranu domáceho oceliarskeho priemyslu, ktoré sa výrazne dotknú peňaženiek spotrebiteľov. Brusel navrhuje zníženie kvót na dovoz ocele z tretích krajín a súčasne dvojnásobné zvýšenie ciel. Tieto kroky majú zabrániť ďalšiemu úbytku pracovných miest v sektore, kde za posledný rok prišlo o zamestnanie 18-tisíc ľudí, píšu Tvnoviny.sk.
Automobilový priemysel varuje
Európski výrobcovia automobilov reagujú na navrhované zmeny s obavami. Asociácia európskych automobiliek ACEA cez svoju riaditeľku Sigrid de Vries vyjadruje pochopenie pre potrebu ochrany oceliarskeho trhu, no zároveň upozorňuje, že navrhované parametre sú príliš reštriktívne. Pri výrobe jedného osobného automobilu spotrebujú výrobcovia oceľ v hodnote približne 1 000 až 2 000 eur, pričom často musia čerpať suroviny aj zo zahraničia.
Eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič obhajuje potrebu razantného postupu s argumentom, že lacná oceľ spôsobila stratu zamestnania 100-tisíc pracovníkov v EÚ. Varuje pred vytvorením novej závislosti na dovozoch strategického materiálu.

Slovenská oceliareň nové pravidlá víta
Košická U. S. Steel Košice prostredníctvom svojho hovorcu Jána Baču pozitívne hodnotí pripravované opatrenia. Oceliareň zdôrazňuje, že po rokoch diskusií konečne prichádzajú konkrétne činy na ochranu strategického materiálu. Podporuje vytvorenie rovnakých podmienok pre všetkých účastníkov trhu v EÚ.
Aké budú dopady?
Európska komisia odhaduje, že nové clá sa premietnu do spotrebiteľských cien pomerne miernym spôsobom. Pri domácich spotrebičoch, ako sú práčky, sa očakáva nárast cien v priemere o jedno euro. Kupujúci nových automobilov si priplatia približne 50 eur. Konečné schválenie opatrení však ešte čaká na súhlas členských štátov a Európskeho parlamentu, kde môžu naraziť na odpor.
EÚ má dôvod
EÚ zvažuje sprísnenie dovozných ciel na oceľ z reálneho dôvodu – chce ochrániť domácich výrobcov pred lacnou konkurenciou z tretích krajín, najmä z Ázie. Prílev lacnej ocele už spôsobil úbytok pracovných miest v európskom priemysle, keďže európski producenti nedokážu často konkurovať nízkym cenám dovozu. Oceliarstvo je navyše strategickým odvetvím, ktoré je dôležité nielen pre automobilky, ale aj pre široké spektrum priemyslu.
Opatrenie by mohlo pomôcť stabilizovať situáciu domácich firiem, ochrániť pracovné miesta a zabrániť tomu, aby sa EÚ stala závislou na dovozoch tejto kľúčovej suroviny. Na druhej strane sa zvýšené clá môžu mierne odraziť na cenách niektorých tovarov a môžu obmedziť dostupnosť ocele pre firmy, ktoré sú na zahraničných dodávkach závislé.

Celkový efekt bude závisieť od toho, aký balans sa podarí dosiahnuť medzi ochranou domácich producentov a zachovaním férových spotrebiteľských cien. Ak opatrenia nebudú príliš reštriktívne, môže z nich profitovať priemysel i spoločnosť.
Príliš vysoké bariéry však môžu spôsobiť rast cien a obmedzenie konkurencie, čo by v konečnom dôsledku mohlo uškodiť spotrebiteľom aj exportne orientovaným firmám. Zámer EÚ je teda riešiť vážny problém, dôležité však bude, ako opatrenie nastaví v praxi.
Tvrdá rana pre spotrebiteľov
Pre spotrebiteľov môžu byť vyššie clá na dovoz ocele vnímané ako nepríjemná rana, najmä ak sa ich dôsledky prejavia v raste cien bežných tovarov, ako sú automobily alebo domáce spotrebiče. Aj keď Európska komisia odhaduje, že ide len o mierne zvýšenie – približne jedno euro pri práčke alebo 50 eur pri novom aute – tieto náklady môžu byť pre niektoré rodiny citeľné, najmä ak sa zvýšenie cien dotkne viacerých produktov súčasne.
Z dlhodobého pohľadu však opatrenia majú za cieľ ochrániť európsky priemysel a pracovné miesta, čo môže spotrebiteľom nepriamo pomôcť zachovaním stabilného zamestnania a ponuky domácich výrobcov. Kľúčové je, aby zavedené clá neboli príliš vysoké a získané prostriedky boli využité na posilnenie ekonomiky či podporu inovácie. Pre bežného spotrebiteľa to znamená, že síce môže pocítiť mierny nárast cien, no na druhej strane sa tým podporí zdravie domáceho hospodárstva a udržateľnosť pracovných miest.