Globálny prechod na elektromobily sa v treťom štvrťroku 2025 opäť zrýchlil. Plne elektrické vozidlá dosiahli rekordný 21-percentný podiel na celosvetovom predaji nových áut na kľúčových trhoch. Trhu naďalej neohrozene dominuje Čína, no výrazný rast zaznamenala aj Európa a USA. Napriek tomu tvoria elektromobily stále len malý zlomok celkového počtu áut na cestách. Informuje o tom denník Teraz.sk.
Rekordný štvrťrok pre elektromobily
Podľa najnovšej analýzy konzultačnej spoločnosti PwC dosiahli plne elektrické vozidlá (BEV) v treťom štvrťroku 2025 historicky najvyšší podiel na globálnom predaji nových automobilov. Na 40 kľúčových trhoch, ktoré reprezentujú približne 85 % celosvetového predaja, tvorili tieto vozidlá 21 % všetkých predaných kusov. To predstavuje nárast o dva percentuálne body oproti predchádzajúcemu štvrťroku.
V období od júla do septembra 2025 sa celosvetovo predalo približne 3,6 milióna čisto elektrických vozidiel, čo je o viac ako tretinu viac v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Celkový predaj všetkých typov vozidiel (vrátane spaľovacích) dosiahol v sledovanom období 17,4 milióna kusov. Z toho 1,7 milióna tvorili plug-in hybridy a 2,5 milióna klasické hybridy.

Čína dominuje, v Európe vedie Nemecko
Čína si v treťom štvrťroku udržala pozíciu dominantného trhu s elektromobilmi. Na najväčšom automobilovom trhu sveta sa predalo 2,3 milióna batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast približne o tretinu.
Na druhom mieste skončila Európa, kde sa predalo 607 000 kusov, čo je o 25 % viac ako vlani. V rámci Európy si prvenstvo udržalo Nemecko so 133 000 predanými elektromobilmi, tesne nasledované Spojeným kráľovstvom (125 000 kusov). Tretím najväčším globálnym trhom boli USA so 419 000 predanými BEV (nárast o 20 %), kde predaje v septembri podporili končiace stimuly na nákup.
Podiel na cestách je stále nízky
Napriek prudkému rastu predaja nových áut tvoria elektromobily stále len malú časť z celkového počtu vozidiel, ktoré sú reálne na cestách. V Číne je tento podiel približne 9 %, v Európe sú to asi 4 % a v USA len 2 %. Spoločnosť PwC však očakáva, že tieto podiely budú naďalej rásť a do roku 2035 by mali dosiahnuť 40 % v Číne, 32 % v Európe a 10 % v Spojených štátoch.
Elektromobily sú budúcnosť
Na základe súčasných trendov je budúcnosť elektromobilov, a to v Európe aj vo svete, jednoznačne nastavená na masívny rast, aj keď tempo tohto rastu bude v rôznych regiónoch odlišné.
Tento prechod už nie je otázkou „či“, ale skôr „kedy“ sa stanú dominantnou formou osobnej dopravy. V Európe je tento trend poháňaný predovšetkým prísnou reguláciou a politickým tlakom, ktorého vrcholom je plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Hoci sa o tomto termíne vedú diskusie a niektoré krajiny (vrátane Slovenska či Nemecka) volajú po jeho prehodnotení, smer je jasne daný.
Zároveň, ako ukázala nedávna analýza, Európa je v prijímaní elektromobility silne rozdelená – kým progresívny severozápad už dosahuje vysoké podiely predaja, juhovýchod (vrátane Slovenska) výrazne zaostáva. Celosvetovo je však lídrom Čína, ktorá masívne investuje do výroby a predaja a dominuje globálnemu trhu. Hoci prechod brzdia výzvy ako vysoká obstarávacia cena, nedostatočná nabíjacia infraštruktúra či závislosť od surovín na výrobu batérií, technologický pokrok a regulačný tlak zabezpečujú, že ich budúcnosť je elektrická.

V čom majú výhody?
Dôvodom tohto celosvetového tlaku je skutočnosť, že elektromobily ponúkajú v porovnaní s autami so spaľovacími motormi celý rad zásadných výhod, ktoré sa týkajú ekológie, prevádzkových nákladov aj samotného zážitku z jazdy.
Najočividnejšou výhodou je ekologický aspekt. Hlavným faktorom nulová lokálna emisia. Keďže elektromobily nemajú výfuk, počas jazdy neprodukujú žiadne škodlivé plyny (ako oxidy dusíka) ani pevné častice (sadze), čo má priamy a zásadný vplyv na zlepšenie kvality ovzdušia v mestách. Z globálneho hľadiska majú elektromobily aj výrazne nižšiu celoživotnú uhlíkovú stopu – aj keď sa zohľadní energia potrebná na výrobu batérie, ich prevádzka je oveľa čistejšia, obzvlášť v krajinách, kde sa elektrina vyrába z obnoviteľných zdrojov alebo jadra.
Pre samotného majiteľa sú však často lákavejšie výhody prevádzkové a ekonomické. Elektromobily sú vďaka oveľa jednoduchšiemu motoru (ktorý má minimum pohyblivých častí) výrazne lacnejšie na údržbu. Odpadajú starosti s výmenou oleja, sviečok, filtrov, zložitých prevodoviek či výfukových systémov. Ešte väčšou výhodou sú nízke prevádzkové náklady. „Natankovanie“ elektrinou je na kilometer výrazne lacnejšie ako tankovanie benzínu či nafty, obzvlášť v prípade, ak má majiteľ možnosť nabíjať auto doma cez noc za zvýhodnenú tarifu.
V neposlednom rade prinášajú elektromobily aj lepší zážitok z jazdy. Elektromotor poskytuje okamžitý krútiaci moment, čo znamená plynulé, tiché a mimoriadne svižné zrýchlenie bez akéhokoľvek oneskorenia či radenia prevodových stupňov. Jazda je tichá, bez vibrácií a vďaka ťažkým batériám uloženým v podlahe majú tieto autá aj nízke ťažisko a výbornú stabilitu.
