Do vodíkového pohonu sa vkladali veľké nádeje a mal byť ekologickejším variantom pre benzínové či naftové pohony. Zdá sa však, že vodík nebude žiadnym očakávaným prelomom v automobilovom priemysle. Ako uvádza český portál Novinky.cz, po automobilke Stellantis končí s vodíkovom pohonom aj General Motors (GM).
Americký koncern General Motors totižto oficiálne oznámil koniec vývoja novej generácie vodíkových palivovoých článkov pre svoje automobily. Spoločnosť chce namiesto toho investovať peniaze do vývoja batérií pre elektromobily.
General Motors končí s vodíkom
GM nie je jediná automobilka, ktorá sa rozhodla upustiť od vývoja áut na vodíkový pohon. Nedávno podobné rozhodnutie oznámil aj automobilový koncern Stellantis. Niektoré automobily, ale potenciál vodíka naďalej vidia. Patria medzi napríklad Toyota alebo Hyundai.
Ako doplnil portál Novinky.cz, automobil na vodíkový pohon pripravuje aj nemecké BMW. Doterajšie informácie naznačujú, že by mohlo ísť o superšport značky Alpina, ale ide len o špekulácie a nepotvrdené fámy.

Automobilky sa tomuto pohonu otáčajú chrbtom
Hoci existujú automobilky, ktoré vodíku stále veria, aktuálny trend ukazuje, že viacerí výrobcovia sa tomuto typu pohonu začali vyhýbať. Napríklad spomínaná automobilka General Motors vodíku spočiatku verila a dokonca založila dcérsku spoločnosť Hydrotec.
Táto spoločnosť sa primárne venovala vývoju vodíkových technológií pre rôzne typy vozidiel. Vodíkový pohon sa mal dostať do bežných vozidiel, ale napríklad aj do špeciálnych áut určených pre priemysel. Firma sa mala špecializovať aj na vodíkové nabíjacie stanice pre bežné elektromobily na batérie.
Vodík je vhodný len pre niektorých
Tlačová správa spoločnosti General Motors uvádza, že vodík môže byť vhodný pre niektoré priemyselné aplikácie. Spomína napríklad záložné zdroje energie alebo nákladné autá. Automobilka ale tvrdí, že pre klasické automobily vývoj takéhoto pohonu nie je finančne udržateľný.
Vodíkovým vozidlám sa príliš nedarí a dôvodom sú okrem iného vysoké ceny alebo obmedzená vodíková infraštruktúra. Toto je problémom v USA, ale aj v ďalších krajinách sveta. Napríklad v USA je aktuálne odhadom len okolo 60 vodíkových plniacich staníc. To je tak veľkú krajinu žalostne málo.
General Motors sa chce venovať elektromobilom
Ako sme naznačili, spoločnosť GM sa chce vo väčšej miere zamerať na batérie pre elektromobily. A hoci upustila od vývoja vodíkového pohonu pre automobily, naďalej chce pokračovať v spoločnom podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC. V rámci neho spoločne s automobilkou Honda vyrába systémy vodíkových palivových článkov pre dátové centrá, generátory a vodíkový model Honda CR-V e:FCEV.