Po úspechu iného českého RPG prichádza ďalší ambiciózny projekt z domácej scény. Štúdio Hardwired Studios spustilo kickstarterovú kampaň pre svoju akčnú RPG hru Carbon, ktorá hráčov zavedie do dystopickej budúcnosti kombinujúcej kyberpunkové a biopunkové prvky. Hra sľubuje vysokú znovuhrateľnosť, kooperáciu a systém vylepšovania postavy cez mechanické alebo biologické augmentácie. O projekte informuje portál Doupě.cz.
Keď sa kyberpunk snúbi s biopunkom
Zatiaľ čo nedávno na Kickstarteri uspelo stredoveké RPG Legacy of Valor, ďalšia česká hra, Carbon, mieri do úplne iných vôd. Hráčov zavedie do temnej budúcnosti, kde neúspešný pokus o terraformáciu Zeme stvoril nehostinné prostredie plné zmutovaných monštier. Zvyšky ľudstva prežívajú v rôznych kútoch galaxie, augmentácie tela sú bežnou súčasťou života a moc držia v rukách zlovoľné megakorporácie. V tomto svete sa hráč ujme role lovca odmien.




Dve cesty vylepšovania
Pri vývoji postavy ponúknu autori dve výrazne odlišné cesty – mechanické augmentácie alebo biologické vylepšenia, ktoré zásadne ovplyvnia bojový štýl. Každú z týchto ciest bude ďalej rozvíjať strom pasívnych schopností s 18 špecializáciami. Dôležitú úlohu zohrá aj výbava, ktorú si hráči budú môcť poskladať z množstva rôznych predmetov. Práve honba za lepšou korisťou má byť jedným z hlavných motivačných prvkov hry.
Diablovka s kooperáciou a znovuhrateľnosťou
Hra bude využívať top-down (zhora-dole) perspektívu, podobne ako známa séria Diablo, a mala by tak osloviť najmä fanúšikov tohto žánru. Autori kladú dôraz na vysokú znovuhrateľnosť vďaka procedurálne generovaným úrovniam. V pláne je aj pridávanie dodatočného obsahu, vrátane sezónnych udalostí a rebríčkov, kde budú môcť hráči súťažiť o post najlepšieho lovca odmien. Kľúčovou súčasťou má byť aj kooperácia až pre štyroch hráčov.
Aký je postup?
Aby mohli vývojári hru po rokoch práce dokončiť, snažia sa na Kickstarteri vyzbierať 100 447 dolárov. Záujemcovia si už teraz môžu vyskúšať demoverziu dostupnú na Steame. Podľa zvolenej úrovne podpory na Kickstarteri môžu prispievatelia získať prístup k rôznym verziám hry. Tí, ktorí podporia projekt sumou aspoň 130 libier (cca 150 eur), získajú prístup k prvej verzii (s náhodnými misiami, výrobou a dvoma triedami) v treťom štvrťroku 2026.




S príspevkom 80 libier (cca 92 eur) získajú hráči prístup do tzv. „pred-predbežného prístupu“, ktorý ponúkne prvý akt príbehu a je plánovaný na druhý štvrťrok 2027. Neskôr bude nasledovať aj klasický predbežný prístup pre širšiu verejnosť, no jeho dátum zatiaľ nie je stanovený.
Kvalita zaručená?
Je nesporným faktom, že Česká republika má dlhodobo mimoriadne silnú a medzinárodne uznávanú scénu herných vývojárov, pričom hry ako nedávno ohlásený Carbon sú len ďalším dôkazom pretrvávajúcej kreativity a technickej zručnosti. Česi patria medzi svetovú špičku v hernom priemysle a ich portfólio zahŕňa úspechy naprieč rôznymi žánrami a platformami.
Snáď najlepším aktuálnym príkladom je Kingdom Come: Deliverance 2 od štúdia Warhorse. Už prvý diel si získal celosvetové uznanie pre svoje unikátne realistické spracovanie stredovekých Čiech a pokračovanie patrí medzi najočakávanejšie RPG tituly súčasnosti.

Nesmieme však zabúdať ani na stálicu českej scény, štúdio Bohemia Interactive, ktoré je globálnym lídrom v žánri vojenských simulácií vďaka sérii Arma a zároveň stojí za kultovou survival hrou DayZ, ktorá definovala celý žáner. Fenomenálny úspech vo svete virtuálnej reality dosiahla pražská hra Beat Saber od štúdia Beat Games, ktorá sa stala jednou z najpredávanejších VR hier vôbec.
Dôkazom sily nezávislej scény sú kriticky aj komerčne mimoriadne úspešné tituly ako Factorio od Wube Software, zamerané na budovanie tovární, alebo neuveriteľne populárne kamiónové simulátory Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator od SCS Software, ktoré majú milióny fanúšikov po celom svete. Česká stopa je nezmazateľná aj v AAA produkcii – pražská pobočka štúdia Hangar 13 hrala kľúčovú úlohu pri vývoji Mafia: Definitive Edition, nadväzujúc na legendárny odkaz pôvodnej hry.
Unikátny umelecký prístup reprezentuje štúdio Amanita Design, celosvetovo známe svojimi ručne kreslenými adventúrami ako Machinarium, séria Samorost či Creaks, ktoré pravidelne zbierajú ocenenia za vizuálne spracovanie. Aj novšie štúdiá dokazujú kvalitu českej produkcie, ako napríklad Ashborne Games s dobre prijatou strategickou hrou Last Train Home z prostredia československých légií.
Tieto príklady jasne ukazujú, že česká herná scéna je veľmi živá, rozmanitá a schopná produkovať globálne úspešné tituly, či už ide o veľké simulácie, umelecké adventúry, alebo masovo populárne RPG a simulátory.