Ropný gigant Shell predstavil prelomovú technológiu, ktorá môže zásadne zmeniť a zrýchliť nabíjanie elektromobilov. V spolupráci s britskou inžinierskou firmou RML Group vyvinul nové tepelné médium, ktoré vďaka ponornému chladeniu batérie umožňuje jej nabitie z 10 na 80 percent kapacity za menej ako desať minút. Téme sa venuje server FonTech.sk.
Ako funguje ponorné chladenie?
Nová kvapalina s názvom Shell EV-Plus Thermal Fluid je elektricky nevodivá a je navrhnutá tak, aby bola v priamom kontakte s každým jedným batériovým článkom. Tým, že vyplní všetky medzery v batériovom balíku, dokáže extrémne efektívne a rovnomerne odvádzať teplo, ktoré vzniká pri rýchlom nabíjaní.
Práve prehrievanie článkov je dnes hlavným limitujúcim faktorom rýchlosti nabíjania. Táto technológia tak umožňuje použiť oveľa vyššie nabíjacie prúdy bez rizika poškodenia, zníženia životnosti batérie alebo jej tepelného zlyhania.

24 km dojazdu za minútu
V rámci projektu bol vytvorený prototyp batérie s kapacitou 34 kWh. V prípade jej použitia v ľahkom a aerodynamickom vozidle by nová technológia umožnila pridávať dojazd neuveriteľnou rýchlosťou až 24 kilometrov za každú minútu nabíjania.
Pre porovnanie, väčšina súčasných elektromobilov dosahuje rýchlosť nabíjania len okolo 5 kilometrov za minútu. Takéto dramatické skrátenie času stráveného na nabíjačke by mohlo viesť aj k zníženiu hmotnosti a zložitosti batériových systémov.
Odpoveď na obavy vodičov
Podľa viceprezidenta Shell Lubricants, Jasona Wonga, táto inovácia otvára cestu k efektívnejšiemu a bezpečnejšiemu nabíjaniu. Spoločnosť vníma túto technológiu ako odpoveď na kľúčové obavy spotrebiteľov.
Prieskum Shell Recharge totiž ukázal, že viac ako 44 percent ľudí, ktorí zvažujú kúpu elektromobilu, stále odrádza strach z dojazdu a pomalého nabíjania. Cieľom projektu bolo podľa vedúceho inžiniera Roberta Mainwaringa ukázať, že čas nabíjania je možné radikálne skrátiť bez kompromisov v životnosti batérie.
Čo bude nasledovať?
Shell plánuje svoju prelomovú technológiu predstaviť odbornej verejnosti na prestížnej výstave The Battery Show North America v Detroite, ktorá sa uskutoční od 6. do 9. októbra 2025. Spoločnosť si od toho sľubuje prilákanie partnerov spomedzi výrobcov automobilov, ktorí by mohli toto riešenie preniesť zo štádia prototypu do sériovej výroby.

Kľúčová pomoc
Technológia, akú predstavil Shell, môže byť jedným z kľúčových faktorov, ktoré výrazne pomôžu k širšiemu a rýchlejšiemu prijatiu elektromobilov v Európe, a tým aj k úspešnému prechodu na bezemisnú dopravu po roku 2035. Priamo totiž rieši niektoré z najväčších praktických a psychologických bariér, ktoré dnes bránia mnohým vodičom v kúpe elektromobilu.
Pre mnohých ľudí nie je problémom samotný dojazd, ale predstava dlhého čakania na nabíjacej stanici počas dlhšej cesty. Súčasných 30-40 minút na nabitie je stále vnímaných ako veľká strata času. Skrátenie tohto času na menej ako 10 minút mení celú psychológiu nabíjania.
Zastávka sa z nepríjemného čakania mení na rýchlu „zastávku v boxoch“, porovnateľnú s časom potrebným na natankovanie bežného auta, použitie toalety a kúpu kávy. Tým sa prakticky vymaže jedna z posledných veľkých nevýhod elektromobilov oproti autám so spaľovacím motorom pri cestovaní na dlhé vzdialenosti.
Dostupnosť ultra-rýchleho nabíjania potom môže zmeniť aj samotný dizajn a cenu budúcich elektromobilov. Ak viete, že si môžete dojazd doplniť za pár minút, stráca sa potreba vyrábať autá s obrovskými, ťažkými a extrémne drahými batériami s dojazdom 600 a viac kilometrov. Automobilky by mohli začať vyrábať autá s menšími, ľahšími a lacnejšími batériami (napr. s reálnym dojazdom 400 km). Znížila by sa tak ako cena vozidiel, tak aj ich hmotnosť.
Napokon, táto technológia by výrazne zefektívnila využitie nabíjacej infraštruktúry. Ak jedno auto blokuje nabíjací stojan len 10 minút namiesto 30, za rovnaký čas sa na ňom môže nabiť trikrát viac áut. To znižuje pravdepodobnosť vzniku radov na nabíjačkách a znamená to, že na obslúženie rovnakého počtu elektromobilov bude v konečnom dôsledku potrebných menej nabíjacích staníc.