Poškodené čelné sklo by mal majiteľ auta okamžite riešiť a to aj v prípade, ak ide iba o drobnú prasklinu. Ako uvádza portál denníka Pravda, nebezpečná situácia môže nastať najmä vtedy, keď je sklo prasknuté v mieste, kam dosiahnu stierače.
Ak je poškodenie väčšie ako 2 centimetre a zároveň zasahuje do zorného poľa vodiča, môže si vodič spôsobiť väčšie problémy, než aké by čakal.
Prasknuté čelné sklo
Čelné sklo môže poškodiť napríklad kamienok, ktorý k vám priletí z auta idúceho pred vami. A hoci je prasklina v provom momente malá, netreba ju zanedbať. Môže vám narobiť zbytočné ťažkosti a v tom najhoršom prípade prídete o vodičské oprávnenie.
Pri poškodení čelného skla kamienkom, ktorý odletel z auta idúceho pred vami, sa navyše nemôžete spoliehať ani na povinné zmluvné poistenie (PZP). Hoci niektoré poisťovne môžu toto poškodenie akceptovať, stáva sa to skôr vo výnimočných prípadoch.
Peniaze z PZP zrejme nedostanete
Problémom je, že poškodenie kamienkom z konkrétneho iného auta len ťažko dokážate. Museli by ste mať dôkaz, že vaše čelné sklo naozaj poškodil automobil, spod ktorého kolies sa vymrštil kamienok na vaše vozidlo. Ak takýto dôkaz nemáte, PZP vám neuhradí nič a čelné sklo si musíte dať opraviť na vlastné náklady.
Ideálne je, ak máte k dispozícii kamerový záznam, ktorý túto škodovú udalosť jasne zachytí. Zároveň je nutné, aby bolo EČV auta pred vami čitateľné. Každá poisťovňa však pri škodovej udalosti postupuje individuálne, takže ani kamerový záznam nemusí byť v niektorých prípadoch postačujúci.
Vodič sa dobrovoľne neprizná
Ako upozorňuje portál denníka Pravda, vodič z auta, z ktorého odletel kamienok na vaše čelné sklo, sa spravidla ku škode neprizná. Nemá ako vedieť, že na vine bol skutočne on a navyše priznanie by malo negatívny vplyv na jeho škodovú históriu. To znamená, že výška jeho budúceho PZP by bola negatívne ovplyvnená.
Niektoré poisťovne ponúkajú možnosť pripoistiť si čelné sklo. Je to v rámci PZP alebo v rámci havarijného poistenia. Tieto údaje si treba preveriť priamo u vášho poskytovateľa poistenia.
Poškodené čelné sklo neignorujte
Ako sme naznačili v úvode, ak má vaše čelné sklo poškodenie väčšie ako 2 centimetre a zároveň je v zornom poli vodiča, s takýmto vozidlom by ste nemali jazdiť. Podľa pravidiel už nie je technicky spôsobilé na prevádzku. V prípade, že vás zastaví polícia, hrozí vám mastná pokuta a v tom horšom prípade prídete o technický preukaz.
Problémom môže byť aj prasklina mimo zorného poľa vodiča, ak je väčšia ako 5 centimetrov. Prípadne, ak je mimo zorného poľa viac prasklín (poškodení) akéhokoľvek typu. Do úvahy sa berie 5 poškodení a viac, ktoré majú od 2,5 do 5 centimetrov. V tomto prípade sa môže vozidlo považovať za nespôsobilé prevádzky a vodič môže prísť o vodičské oprávnenie.