Klientov bánk na Slovensku čaká od októbra zásadná zmena. Nové nariadenie Európskej únie mení spôsob, akým fungujú platby, pričom jeho cieľom je zrýchliť a zvýšiť bezpečnosť peňažných prevodov. Po novom už len číslo účtu (IBAN) na odoslanie platby stačiť nebude.
Rýchlejšie platby pre všetkých
Podľa nového nariadenia EÚ musia všetci poskytovatelia platobných služieb v eurozóne najneskôr do 9. októbra 2025 umožniť svojim klientom aj odosielanie okamžitých platieb. Povinnosť prijímať tieto platby im platí už od januára tohto roka.
Okamžitá platba funguje nepretržite 24 hodín denne a peniaze sú na účet príjemcu pripísané do 10 sekúnd. Dôležitým pravidlom je, že banky za tieto zrýchlené prevody nesmú účtovať vyššie poplatky ako za bežné SEPA platby.
Viac bezpečnosti vďaka overeniu mena
Druhou kľúčovou zmenou je zavedenie povinnej služby Overenie príjemcu (Verification of Payee). Tento mechanizmus má zabrániť chybám a podvodom. Ešte pred finálnym odoslaním platby banka automaticky skontroluje, či sa zadané meno príjemcu zhoduje s číslom účtu (IBAN).
Následne klienta informuje o výsledku – či ide o presnú zhodu, blízku zhodu (napríklad pri preklepe), alebo či sa údaje nezhodujú vôbec. Týmto spôsobom bude môcť odosielateľ predísť poslaniu peňazí na nesprávny účet.

Nové pravidlá z Bruselu
Tieto zmeny vyplývajú z nariadenia EÚ č. 2024/886, ktoré bolo schválené v marci 2024 s cieľom modernizovať platobný priestor SEPA. Zatiaľ čo pre krajiny eurozóny platí termín 9. október 2025, členské štáty mimo nej majú na zavedenie týchto služieb čas až do júla 2027. Na Slovensku na správne fungovanie systému dohliada Národná banka Slovenska.
Plusy prevažujú nad mínusmi
Pre klientov bánk je zavedenie nového systému overovania mena príjemcu v konečnom dôsledku jednoznačne pozitívna a prínosná zmena, aj keď si bude vyžadovať zmenu doterajších návykov. Jej klady jednoznačne prevažujú nad negatívami, pretože jej hlavný prínos je v radikálnom zvýšení bezpečnosti, zatiaľ čo riziká predstavujú len dočasnú a počiatočnú nepohodlnosť.
Najväčšou výhodou je, že systém funguje ako inteligentná „záchranná brzda“, ktorá chráni peniaze klienta pred dvoma hlavnými hrozbami: pred podvodmi a pred bežnými ľudskými omylmi. Ak sa vás napríklad podvodník snaží oklamať falošnou faktúrou a uvedie IBAN svojho súkromného účtu, systém vás okamžite upozorní, že meno majiteľa účtu sa nezhoduje s menom firmy, ktorej ste chceli zaplatiť.
Týmto spôsobom odhalíte podvod skôr, ako prídete o peniaze. Rovnako dôležitá je ochrana pred obyčajným preklepom v dlhom čísle IBAN. Ak pošlete peniaze na nesprávny účet, systém vás na nesúlad mena a čísla účtu upozorní ešte pred odoslaním, čím vám ušetrí stres a často aj zdĺhavý a neistý proces žiadania o vrátenie peňazí.

Nebojte sa drobných preklepov
Dobrou správou je, že systém bol navrhnutý tak, aby bral do úvahy ľudský faktor. Nemusíte sa obávať drobných preklepov, chýbajúcej diakritiky alebo iného poradia mena a priezviska. Algoritmus dokáže rozpoznať, že ide len o malú nepresnosť a vyhodnotí výsledok ako „blízku zhodu“, takže v platbe budete môcť bez problémov pokračovať. Upozorní vás len v prípade, že sa zadané meno bude od skutočného majiteľa účtu líšiť naozaj výrazne.
Negatívom tak bude pravdepodobne len nutnosť prispôsobiť sa novému systému. Proces posielania peňazí bude o jeden krok a pár sekúnd dlhší. Komplikácie môžu nastať najmä pri platbách firmám, ktorých bežne používaný názov sa často nezhoduje s ich presným a dlhým obchodným menom v registri. Bude si to teda vyžadovať úvodné overenie správneho názvu.
V konečnom dôsledku je to však malá daň za oveľa vyššiu bezpečnosť. Dlhodobý prínos v podobe ochrany pred chybami a podvodmi, ktoré môžu znamenať stratu stoviek či tisícov eur, túto dočasnú nepohodlnosť jednoznačne prevyšuje.