Národná banka Slovenska (NBS) opätovne upozorňuje na podvody, ktoré sa šíria Slovenskom a podvodníci pri nich zneužívajú meno tejto finančnej inštitúcie.
Ak uvádza banka na svojom webe, podvodníci sa čoraz častejšie vydávajú za pracovníkov banky, príslušníkov polície alebo dokonca za samotnú Národnú banku Slovenska. Cieľ podvodníkov je pritom vždy rovnaký – pripraviť potenciálne obete o peniaze a nezákonným spôsobom sa obohatiť.

NBS varuje pred podvodmi
Podľa údajov Národnej banky Slovenska patria k najčastejším podvodom, tieto:
Podvodné telefonáty, kde sa volajúci predstaví ako pracovník banky a tvrdí, že klient musí urýchlene poslať peniaze na „bezpečný účet“. Samozrejme, ak sem pošlete peniaze, tie sa ocitnú na účte podvodníka. Podvodník sa môže vydávať za pracovníka akejkoľvek banky, ktorá pôsobí na Slovensku. NBS ale dodáva, že často sa podvodník vydáva za pracovníka Národnej banky Slovenska a žiada o údaje k účtu alebo platobnej karte. NBS však zdôrazňuje, že takto ľudí nikdy nekontaktuje.
K nedávnemu podvodu patrí tiež zneužitie značky NBS Shares. Ide o meno projektu technickej pomoci NBS pre centrálne banky mimo Európskej únie. S investovaním či finančnými službami pre verejnosť však táto značka nemá nič spoločné.

Ďalšie snahy podvodníkov
K ďalším trikom podvodníkov patria podľa NBS podvodné aplikácie. Podvodník potenciálnu obeť zmanipuluje tak, aby si do svojho zariadenia nainštalovala škodlivú aplikáciu. Cez túto aplikáciu potom útočník sleduje vašu aktivitu (napr. na počítači, mobile či tablete, v závislosti od toho, kam si aplikáciu stiahnete).
Útočník vie vďaka tejto aplikácii sledovať vaše kliknutia, heslá, PIN kódy, SMS správy a podobne. Vidí aj potvrdzovacie kódy z SMSiek a môže si načerpať napríklad predschválený úver, ktorý si okamžite prevedie na svoj účet.
Pozor by ste si mali dať aj na zaručené a bezpečné investovanie. Neoplatí sa veriť až príliš dobre znejúcim ponukám, ktoré podvodníci ponúkajú v mene NBS. Okrem mena centrálnej banky zneužívajú pri týchto typoch podvodov aj mená verejne známych osobností.

NBS neschvaľuje zahraničné prevody
Národná banka Slovenska upozorňuje aj na ďalší podvod, ktorý sa týka schválenia zahraničného prevodu. „Ak vás niekto kontaktuje s tým, že NBS potrebuje „schváliť“ prevod peňazí zo zahraničia do vašej banky a vyžaduje poplatok, ide o podvod,“ uviedla národná banka. „Toto sú prípady, o ktorých vieme a ktoré sledujeme, ale podvodníci neustále vymýšľajú nové triky. Preto je dôležité byť stále v strehu – nových druhov podvodov pribúda,“ dodala banka záverom.
Ako sa chrániť pred podvodom
NBS zároveň spísala pravidlá, ktoré by mali ľudia dodržiavať, aby sa vyhli podvodu. V prvom rade netreba nikomu poskytovať prístupové údaje k internet bankingu, čísla kariet a PIN kódy. Taktiež neodporúča inštalovať si do mobilu aplikácie na základe žiadosti cez telefonát.
Nikdy by ste nemali posielať peniaze na cudzí bankový účet a to ani v prípade, ak vám telefonujúci tvrdí, že ide o bezpečný alebo zabezpečený účet. NBS nikdy nekontaktuje spotrebiteľov, napríklad za účelom „záchrany“ ich peňazí. Nerobí tak e-mailom, telefonicky ani osobne. Preto je nutné pri podozrení na podvod overiť si informácie na oficiálnych stránkach svojej banky alebo NBS. Ak si nie ste istí, môžete kontaktovať zákaznícku linku banky či priamo políciu.
Banka upozorňuje, že spotrebitelia by mali mať na pamäti, že podvodníci čoraz častejšie využívajú umelú inteligenciu. Aj vďaka tomu sú podvody sofistikovanejšie. Vedia ľahko napodobniť známe webové stránky, vytvárajú reálne vyzerajúce videá a vedia napodobniť aj známe hlasy, vrátane toho vášho.
„Národná banka nikdy neponúka produkty pre spotrebiteľov – sporenia, bankové účty, investovanie, krypto, neponúka vyhrať auto či kúpeľný pobyt. (na našich sociálnych sieťach a výhradne tam, môžete z času na čas vyhrať zberateľské mince či slúchadlá, ide však vždy o oficiálny profil NBS),“ uzavrela centrálna finančná inštitúcia.