Zásielkové služby a ich takzvané výdajné boxy sú čoraz populárnejšie. Ide o jednoduchú a pohodlnú možnosť, ako poslať alebo si prevziať tovar. Výhodou týchto boxov je, že sú k dispozícii 24 hodín denne a 7 dní v týždni, čo spotrebiteľov časovo neobmedzuje. Zásielku si vyzdvihnú vtedy, kedy im to najviac vyhovuje.
Ako upozornil portál CNN Prima News, hoci popularita týchto boxov stúpa, v poslednom období ich začal trápiť jeden veľký nesvár. V balíčkoch sa objavujú predmety, ktoré by tam nemali byť a ich doručovanie je zakázané.
Zásielkové služby majú problémy
Spoločnosti, ktoré ponúkajú služby v tejto oblasti, sa musia popasovať s novým a negatívnym trendom. Spotrebitelia začali zásielkové služby čoraz viac využívať na prepravu zakázaných tovarov. V niektorých balíčkoch sú živé zvieratá, od hmyzu všetkého druhu, cez plazy až po akváriové rybičky.
Keďže prepravca nemá nárok zasahovať do obsahu balíčka, často netuší, čo sa v ňom skrýva. Kuriéri podozrivý obsah zistia celkom náhodou, napríklad, keď počujú nezvyčajné zvuky. Pre niektoré zvieratá je typické škrabanie. O tom, že v balíčku je niečo „zakázané“ často svedčí aj vytečená voda. To sa stáva vtedy, keď odosielateľ prepravuje akváriové rybičky.
Zvieratá do balíčkov nepatria
Vzhľadom na rastúci trend prepravy živých zvierat cez výdajné boxy spoločnosti vydali upozornenie. Hovoria, že zvieratá do výdajných boxov nepatria. A v prípade, ak klient poruší prepravné podmienky, hrozí mu pokuta. Preto by ste si mali radšej dvakrát rozmyslieť, čo chcete cez výdajný box prepraviť.
Spoločnosti sa už nejedenkrát stretli s netradičným obsahom zásielok. Našli v nich napríklad mláďa hada, tarantule, slimákov, živé včely alebo dážďovky v pohári na zaváranie. Ako píše portál CNN Prima News, toto všetko už našli v zásielkach kuriéri spoločnosti Zásilkovna (pozn. red. na Slovensku spoločnosť pôsobí pod názvom Packeta). „Zažili sme i prípad, keď niekto poslal vajíčka, išlo to cez víkend a vajíčka sa vyliahli. Mláďatá to neprežili,“ povedal pre CNN Prima News hovorca spoločnosti Ondřej Luštinec.
Stúpajúci trend
Spoločnosť Zásilkovna však nie je jediná, ktorá sa s niečím takýmto stretla. Podobné skúsenosti majú tiež doručovatelia zo spoločnosti DPD. Jednateľ DPD Miloš Malaník pre CNN Prima News povedal, že si pamätá prípad, kedy niekto poslal rybičky vo vrecku s vodou a zabalené v krabici. Odosielateľ vtedy zásielku reklamoval, pretože rybičky príjemcovi nedorazili v takom stave, v akom mali.
S reklamáciou, samozrejme, nepochodil, pretože preprava živých zvierat je u väčšiny spoločností zakázaná. Firmy totižto musia postupovať podľa platných zákonov na ochranu zvierat. Základom teda je, že čokoľvek posielate, nesmie to byť živé. Ak kuriér v krabici objaví zviera, zbytočne to skomplikuje jeho prácu. Spoločnosť musí kontaktovať odosielateľa, ktorý je povinný prevziať si takúto zásielku osobne na depe. V prípade, že je v krabici jedovaté zviera, k výdajnému boxu musí doraziť aj odborník.
Ako sme naznačili, za porušenie prepravných podmienok hrozí pokuta, pričom každá firma si môže stanoviť vlastnú výšku sankcie.