O moderných autách sa hovorí, že sú bezpečnejšie než staré modely. V istom ohľade to platí, avšak nie vždy. Americký výskum ukazuje, že súčasné autá majú oveľa horšiu viditeľnosť na vozovku. V praxi to znamená, že vodič si nemusí všimnúť prekážku na ceste.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, americký inštitút IIHS-HLDI analyzoval, ako sa za posledné tri desaťročia zmenila viditeľnosť na vozovku z miesta vodiča. Nové autá v tejto analýze dopadli neslávne.
Moderná autá s horšou viditeľnosťou
Problémom moderných áut je, že v prípade niektorých populárnych modelov viditeľnosť klesla o viac ako 50 percent. Asi nie je prekvapením, že najhoršie dopadli SUV, kde sa viditeľnosť súčasných modelov zhoršila priemerne o 58 percent. Dôvodom je konštrukcia vozidiel.
Napríklad Honda CR-V zaznamenala pokles zo 68 percent na 28 percent viditeľnej plochy. Vodiči tak vidia na cestu oveľa horšie než kedysi. A práve zhoršená viditeľnosť môže byť vinníkom v prípade mnohých dopravných nehôd. Za posledné roky vzrástol aj počet smrteľných nehôd s chodcami a cyklistami a dôvodom môže byť opäť zhoršená viditeľnosť. Oveľa lepšie než SUV dopadali sedany, ktoré zaznamenali pokles viditeľnosti len o 8 percent.
Ako prebiehala analýza
Americký inštitút IIHS-HLDI spolupracoval s Federálnou agentúrou dopravy, pričom vytvorili novú metódu merania viditeľnosti. Počas testov sa na sedadlo vodiča namontovala prenosná kamera v rôznych výškach. Kamera sa dokáže otáčať o 360 stupňov a nasnímané údaje softvér následne transformuje do obrazu mŕtvych zón okolo auta.
Táto metóda sa zameriava na priamu oblasť videnia vodiča okolo vozidla v okruhu 180 stupňov a vzdialenosti 10 metrov. Práve vzdialenosť 10 metrov zodpovedá brzdnej dráhe pri rýchlosti 16 km/h, pričom technológia umožňuje presné porovnanie viditeľnosti medzi starými a novými modelmi vozidiel.
SUV a pickupy v teste pohoreli
Už v úvode sme naznačili, že SUV sú na tom s viditeľnosťou horšie. Tri testované SUV dopadli zle, pretože viditeľnosť z miesta vodiča sa znížila v priemere o 58 percent. Pickupy zastupoval Ford F-150 a jeho výsledok bol zhoršenie viditeľnosti o 17 percent.
Autori analýzy upozornili, že relatívne malý pokles u pickupov je výsledkom nesprávnych východiskových údajov. Podľa nich mali tieto autá už pred 30 rokmi nedostatočnú viditeľnosť. Najhoršie dopadla Honda CR-V. Zatiaľ čo v aute z roku 1997 videl vodič z 10 metrov 68 percent priestoru pred vozidlom, vo vozidle z roku 2023 to bolo len 28 percent.
Sedany sú najbezpečnejšie
Podľa testov sa ako najbezpečnejšie ukázali sedany. Napríklad Honda Acord znížila svoju viditeľnosť zo 65 percent na 60 percent, pokles bol teda mierny. Podobne obstála aj Toyota Camry, ktorej viditeľnosť klesla zo 61 percent na 57 percent, čo je minimálny rozdiel. Autori štúdie doplnili, že priemerný pokles na úrovni 8 percent môže byť v hraniciach chýb meraní.
Dôvod, prečo sedany poskytujú vodičom lepšiu viditeľnosť, je jasný. Majú nižšiu kapotou a menšie stĺpiky, vďaka čomu je viditeľnosť lepšia. Naopak, súčasné SUV majú vysokú kapotu a masívne stĺpiky kvôli bezpečnosti. Ako sme ale naznačili, tieto prvky zhoršujú výhľad vodiča na okolie.
Riziká pre chodcov a cyklistov
Vedci zistenia spojili s nárastom počtu smrteľných nehôd. Za 25 rokov ich počet stúpol o 37 percent. Dôvodom môže byť to, že vysoké SUV a pickupy vytvárajú veľa takzvaných mŕtvych zón. Vodič potom nevidí chodcov ani cyklistov.
Vzhľadom na to, že viditeľnosť ako taká sa rokmi zhoršuje, Európska únia zavádza rôzne opatrenia. Napríklad povinné systémy ADAS, ako je napríklad systém núdzového brzdenia pred prekážkou alebo detekcia chodcov. Ako uvádza portál Auto Trendy, tieto technológie majú kompenzovať zhoršenú viditeľnosť v moderných autách. Kamery a senzory totižto dokážu zachytiť chodcov aj v mŕtvych zónach. Testy ale ukázali, že komu záleží na dobrej viditeľnosti, lepšie je siahnuť po sedanoch.