Podľa niektorých štúdií môžu autonómne autá znížiť úmrtia na cestách o jednu tretinu. Pri nehodách totižto zohráva významnú rolu ľudský faktor a až 90 percent nehôd vzniká práve v dôsledku zlyhania ľudí.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, analýza európskeho centra bezpečnosti cestnej premávky odhalila, že inteligentné vozidlá by mohli znížiť počet nehôd o približných 30 percent.
Autonómne vozidlá sa naďalej vyvíjajú a ich schopnosti zatiaľ nie sú stopercentné. No postupným zlepšovaním senzorov a algoritmov by sa mohli stať kľúčom k bezpečnej cestnej premávke.
Autonómne autá môžu znížiť nehody
V súčastnosti môžete v niektorých krajinách sveta vidieť autonómne autá, ktoré dosahujú druhú a tretiu úroveň autonómie zo šesťstupňovej stupnice SAE. Podľa výskumov dokážu tieto autá reagovať dvakrát rýchlejšie než ľudia. Človek má reakčný čas 0,85 až 1,3 sekundy a autonómne vozidlo len 0,4 sekundy. Podľa portálu Auto Trendy zaznamenala flotila autonómnych taxíkov v americkom San Franciscu o 54 percent menej kolízií než vozidlá, ktoré šoférovali ľudia.
Ako sme naznačili, približne 90 percent dopravných nehôd spôsobuje ľudská chyba. Väčšinou za nehodou stojí únava, preceňovanie svojich schopností alebo rozptýlenie. Výskum, ktorý sa konal vo virtuálnom svete, na testovacích dráhach aj skutočných cestách, ukázal, že autonómne autá vedia znížiť počet dopravných nehôd o 30 percent.
Spomínaná flotila autonómnych taxíkov zo San Francisca zaznamenala počas prvého milióna míľ o 54 percent menej kolízií v porovnaní s taxíkmi, ktoré riadili ľudia. Údaje spoločnosti Waymo hovoria, že polícii bolo hlásených o 48 percent menej kolízii a o 84 percent menej vážnych dopravných nehôd.
Násobne rýchlejšie reakcie
Za úspechom autonómnych systémov stoja rýchle reakcie na kritické situácie. Celkový čas detekcie prekážky trvá 0,173 sekundy. Reakčný čas na brzdenie je 0,250 sekundy a na uhýbacie manévre 0,540 sekundy. Celkový reakčný čas je tak 0,423 sekundy na brzdenie a 0,713 sekundy na uhýbacie manévre.
Ľudský reakčný čas je 0,85 až 1,3 sekundy, čo je zhruba dvojnásobok. Vzhľadom na to, že autonómne autá sú naďalej vo vývoji, predpokladá sa, že časom získajú ďalšie schopnosti. Napríklad budú komunikovať s cestnou infraštruktúrou a čítať teplotu, vlhkosť a klzkosť asfaltu. Nevylučuje sa ani komunikácia so semaformi a inými vozidlami, prípadne predpovedanie pohybu niekoľkých vozidiel, ktoré sa nachádzajú vpredu.
Autonómne autá spôsobia revolúciu v cestovaní
Vývoj autonómnych áut neustále napreduje a časom môžu spôsobiť revolúciu v cestovaní. Súčasné autá disponujú aktívnym brzdením, udržiavaním sa v jazdnom pruhu či aktívnym tempomatom. Odhady hovoria, že masové zavedenie vozidiel piatej úrovne bez volantu nastane niekedy po roku 2030. Ako sme naznačili, v súčasnosti sa autá nachádzajú na úrovni dva až tri, kedy auto vykonáva určité jazdné úkony, ale vodič musí byť v prípade potreby pripravený prevziať riadenie. Piata úroveň znamená auto bez volantu a možnosť jazdiť ním, aj keď nemáte vodičský preukaz.
Vývoj takýchto vozidiel si však vyžaduje aj vysokú mieru zabezpečenia. Hrozí totiž, že auto by mohol napadnúť hacker a potom ho využiť na teroristický útok alebo paralyzovanie dopravy v mestách. Hacker by okrem vozidla mohol ovládnuť aj semafory, a preto je kybernetická bezpečnosť týchto vozidiel kľúčová.
Autonómne autá môžu pomôcť ľuďom so zdravotným postihnutím, ktorí nie sú schopní viesť motorové vozidlo. Zároveň predstavujú nezávislosť v pohybe, pohodlnejšie cestovanie aj zvýšenú produktivitu cestujúcich, respektíve vodiča. Pasažieri budú môcť v budúcnosti počas presunov autom pracovať, odpočívať alebo sa vzdelávať. Efektívnejšia doprava môže zároveň znížiť emisie a zlepšiť tým kvalitu ovzdušia v mestách. Zníženie dopravných nehôd nayvše zachráni tisíce životov.