Známa automobilka Volvo nedávno predstavila vynovené bezpečnostné pásy. Tie sú svetovým unikátom, ktorý má ešte viac zvýšiť bezpečnosť vodičov aj ďalších pasažierov nachádzajúcich sa vo vozidle.
Ide o multiadaptívny bezpečnostný pás, ktorý bude mať premiéru v roku 2026 v pripravovanom plne elektrickom modeli Volvo EX60. Tento pás je navrhnutý tak, aby lepšie chránil prispôsobením sa zmenám v premávke. Pás bude dostávať údaje v reálnom čase z pokročilých senzorov vo vozidle.
Bezpečnostné pásy v podaní Volvo
Bezpečnostný pás je roky ochranným prvkom vodiča aj spolucestujúcich. Teraz sa však tento ochranný prvok posúva na ešte vyššiu úroveň. Ako uvádza spoločnosť Volvo Cras na svojom webe, nový multiadaptívny bezpečnostný pás sa prispôsobí podľa konkrétnej situácie aj podľa jednotlivca, ktorý je ním pripútaný.
Pás dokáže reagovať na výšku, hmotnosť a tvar tela pasažiera a taktiež na polohu sedenia. V praxi to znamená, že napríklad väčší pasažier pri vážnej dopravnej nehode dostane vyššie nastavenie zaťaženia pásu. Takto sa zníži riziko poranenia hlavy. Menší pasažier zas pri miernejšej nehode dostane nižšie nastavenie zaťaženia pásu, čo zabezpečí zníženie rizika zlomenín rebier.
„Prvý multiadaptabilný bezpečnostný pás na svete je ďalším míľnikom v oblasti bezpečnosti automobilov a skvelým príkladom toho, ako využívame údaje v reálnom čase s ambíciou pomôcť zachrániť milióny ďalších životov,“ hovorí Åsa Haglund, vedúca bezpečnostného centra spoločnosti Volvo Cars. „Toto predstavuje významné vylepšenie moderného trojbodového bezpečnostného pásu, vynálezu spoločnosti Volvo, ktorý bol predstavený v roku 1959 a ktorý podľa odhadov zachránil viac ako milión životov,“ spresnila.
Nový štandard bezpečnosti na cestách
Volvo uvádza, že uskutočnilo desaťročia výskumu v oblasti bezpečnosti a zanalyzovalo databázu viac ako 80-tisíc cestujúcich, ktorí sa zapojili do reálnych dopravných nehôd. Tieto údaje spoločnosti poslúžili, aby mohla vytvoriť inovatívnu novinku. Volvo Cars má ambíciu poskytovať počas jazdy maximálnu ochranu každému cestujúcemu bez ohľadu na jeho telesné proporcie.
Moderné bezpečnostné pásy používajú obmedzovače zaťaženia na reguláciu sily, ktorou pás pôsobí na ľudské telo počas nehody. „Tento nový bezpečnostný pás rozširuje profily obmedzenia zaťaženia z troch na jedenásť a zvyšuje možný počet nastavení, čo umožňuje optimalizovať výkon pre každú situáciu a jednotlivca,“ uvádza známa automobilka. Pás dokáže využívať údaje z rôznych senzorov, vrátane vonkajších, vnútorných a nárazových senzorov. Systém vozidla pritom analyzuje jedinečné charakteristiky nehody. Napríklad smer, rýchlosť, držanie tela spolujazdca, pričom tieto údaje následne zdieľa s bezpečnostným pásom.