Európska únia (EÚ) chystá viacero opatrení, ktoré môžu mať negatívny vplyv na peňaženky slovenských vodičov. Aktuálne je v hre zavedenie vyšších ciel na čínske pneumatiky. Brusel svoje rozhodnutie obhajuje, pretože sa obáva neférovej súťaže na trhu. V konečnom dôsledku ale na to môžu doplatiť európski spotrebitelia.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, po zavedení ciel na elektromobily sa črtajú ďalšie clá. Tie sa tentoraz dotknú pneumatík, ktoré pochádzajú z Číny. Európska únia už začala vyšetrovanie možnej nekalej konkurenčnej súťaže zo strany čínskych výrobcov pneumatík. Môže to viesť k zdražovaniu pneumatík, čo ovplyvní každého motoristu, ktorý chce šetriť.
Európska únia bojuje proti čínskej konkurencii
EÚ zaviedla dodatočné dovozné clá na elektromobily vyrobené v Číne, čím reagovala na vyšetrovanie. Európska komisia totižto odhalila, že čínski výrobcovia profitujú z nespravodlivých štátnych dotácií, čo narúša konkurenčné prostredie na európskom trhu. Výška ciel sa líši podľa výrobcu a tieto dodatočné clá sa pripočítavajú k existujúcemu 10-percentnému štandardnému clu na dovoz automobilov do EÚ. Celková sadzba môže dosiahnuť až 45,3 percenta. Cieľom týchto opatrení je chrániť európsky automobilový priemysel pred neférovou konkurenciou. Teraz sú v hľadáčiku EÚ aj čínske pneumatiky.

Predbežné zistenia Bruselu hovoria, že čínska vláda výrazne dotuje domácich výrobcov pneumatík, čo im umožňuje predávať svoje produkty v Európe za veľmi nízke ceny. Európski výrobcovia nie sú schopní s týmito cenami súťažiť, čo únii prekáža. Vyšetrovanie Európskej komisie ešte nie je ukončené a malo by trvať 14 mesiacov. Prvé opatrenia ale môžu prísť skôr a hovorí sa o termíne do 8 mesiacov. Opatrenia sa zavedú, ak EÚ získa jednoznačné dôkazy o dotovaní výroby čínskych pneumatík.
Čo to bude znamenať pre vodičov?
Ak Európska únia napokon zavedie zvýšené clá na čínske pneumatiky, vodiči si budú musieť priplatiť. Ako poukázal portál Auto Trendy, na jednej strane chce EÚ chrániť automobilový priemysel, na druhej strane svojimi rozhodnutiami brzdí hladký prechod na elektromobilitu. Čínske elektromobily sú cenovo dostupnejšie, no zavedenie ciel ich na našom trhu zbytočne predražuje. Teraz niečo podobné hrozí aj pneumatikám. Čínska vláda už podala sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu proti clám na elektromobily a je zrejmé, že bude protestovať aj proti zvýšeným clám na pneumatiky.
Opatrenia, ktoré zavádza EÚ, prekážajú aj niektorým európskym automobilkám. Tie tvrdia, že EÚ by mala poskytovať výraznejšie dotácie pre domáci priemysel a nasledovať tak čínsky model. Tieto oparenia by zároveň mohli prispieť k jednému z hlavných cieľov EÚ, ktorým je zníženie emisií CO2. Ako sme naznačili, zaťaženie čínskych pneumatík vyššími clami tieto cenovo dostupné pneumatiky predraží. Európski vodiči a teda aj slovenskí si budú musieť priplatiť. Odborníci na motorizmus si zároveň myslia, že ak sa zavedú clá na čínske pneumatiky, pôjdu hore aj ceny európskych značiek. Dôvodom je jednoduchý, konkurencia bude oslabená, čo sa premietne do vyšších cien.