Stáčanie najazdených kilometrov na ojazdenom aute je bežnou praxou nepoctivých predajcov. Doplácajú na to kupujúci, ktorým sa takéto vozidlo dostane do rúk. Nedávna analýza navyše ukázala, o koľko peňazí kvôli tejto nekalej praktike prichádzajú Európania. Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Ako uvádza portál, stáčanie tachometrov na prijateľnejšie hodnoty pripravuje európskych motoristov o miliardy eur ročne. Podľa analýzy kupujúci v európskom regióne preplatí za auto so stočeným nájazdom v priemere zhruba tretinu skutočnej hodnoty.
Stáčanie najazdených kilometrov je problém
Túto praktiku využívajú niektorí predávajúci už roky a zdá sa, že ani v súčasnosti neustupuje do úzadia. Menší nájazd kilometrov, ktorý ukazuje tachometer, umelo navýši cenu ojazdeného auta, z čoho profituje predávajúci. Kupujúci je na tom ale horšie. Vodiči v európskom regióne preplatia v priemere až o 26,3 percenta viac, ak sa k nim dostane takto upravené vozidlo. Odborníci poukazujú na fakt, že nejde len o osobné finančné straty kupujúcich, ale aj o reálnu záťaž pre ekonomiku, ktorá ročne prichádza o nemalé sumy.

Európsky parlament v roku 2018 odhadol, že nelegálny postup predajcov generuje straty na úrovni 1,31 až 8,77 miliardy eur ročne v celej Európskej únii (EÚ). Keďže ide o údaje staré niekoľko rokov, spoločnosť carVertical sa rozhodla zrealizovať vlastný výskum. Ten odhalil, že manipulácia s tachometrom vozidla stojí európske krajiny minimálne 5,3 miliardy eur ročne. Aj to len za predpokladu, že väčšina prípadov je odhalená. Neodhalené prípady teda môžu túto sumu navýšiť a reálne škody sú zrejme väčšie.
Odhaliť podvod je náročné
Stočené kilometre nie je možné ľahko odhaliť a bežný kupujúci o tom, že niekto manipuloval s tachometrom, ani netuší. Krajiny Európskej únie si síce vymieňajú údaje o vozidlách, ale neplatí to vždy. Mnohé zo záznamov sa nikdy nedostanú do digitálnych databáz, čo nahráva do karát podvodníkom. Manipuláciu s tachometrom vie odhaliť v podstate iba analýza dostupných historických údajov.
V praxi môžu kupujúci preplatiť až 2 900 eur pri kúpe ojazdeného auta. Ako sme naznačili, stáčanie najazdených kilometrov umelo zvyšuje cenu vozidla. Napríklad auto, ktoré predajca ponúka za 11 500 eur, môže mať reálnu hodnotu len 8 600 eur. A čím je vozidlo drahšie, tým viac môže potenciálne kupec preplatiť. Pri prémiových autách môže kupujúci prísť o tisícky až desaťtisícky eur. Podvodníci ale nevsádzajú len na luxusné značky a manipulácia s tachometrom sa týka aj áut, ktoré sú ekonomicky výhodnejšie.
Na západe je to najhoršie
Štatistiky ukazujú, že problémy so stáčaním kilometrov sú vypuklé najmä v západnej Európe. Najväčšie straty zaznamenávajú krajiny ako Veľká Británia (1,4 miliardy eur ročne), Francúzsko (1,14 miliardy eur ročne) alebo Nemecko (1,1 miliardy eur ročne). Krajiny strednej a východnej Európy sú na tom o čosi lepšie. Problémový jav by sa mal riešiť komplexne a pomohlo by, ak by si krajiny medzi sebou vymieňali údaje a tie by boli súčasťou digitálnych databáz. Pokým sa tak nedeje, vodiči, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto, musia byť pri kúpe opatrní.