V posledných týždňoch sa Slovensko stalo terčom rozsiahlej série telefonických podvodov, pri ktorých sa podvodníci vydávajú za zamestnancov Sociálnej poisťovne. Používajú pokročilé technologické metódy spoofingu, vďaka čomu obete vidia na displeji svojho telefónu dôveryhodné, reálne existujúce slovenské číslo. Skutočný pôvod hovorov je pritom často zo zahraničia, čím podvodníci sťažujú možnosť ich odhalenia. Na nový typ telefonických podvodov upozornila Asociácia mobilných operátorov Slovenska (ASMOS).
Spoofing útočí na mladých aj starších
Kľúčovou zbraňou podvodníkov je takzvaný spoofing – technológia, ktorá umožňuje falošne zobraziť akékoľvek telefónne číslo na displeji volaného. Útočníci predstierajú, že volajú zo Sociálnej poisťovne a tvrdia obetiam, že majú pozastavený dôchodok. Týmto spôsobom vytvárajú pocit paniky a nútia volaných rýchlo konať pod tlakom neistoty.
Následne od nich vyžadujú citlivé údaje, napríklad čísla platobných kariet, prihlasovacie údaje do internetbankingu alebo PIN kódy. Podľa údajov polície neprichádzajú cieľom útokov podvodníkov len starší ľudia, ale čoraz častejšie sú obeťami týchto prepracovaných techník aj mladší používatelia, ktorí kvôli presvedčivému tónu podvodníkov poskytnú citlivé informácie.
Ako reagovať pri podozrivom telefonáte
Bezpečnostní experti a orgány činné v trestnom konaní odporúčajú, aby ľudia počas podozrivého telefonátu okamžite ukončili hovor a neposkytovali žiadne údaje. Ak má človek pochybnosti o pravosti hovoru, je vhodné priamo kontaktovať danú inštitúciu na jej oficiálne zverejnenom čísle a informácie si overiť. Podvod je zároveň potrebné ohlásiť na polícii, ideálne na čísle 158.
V prípade, že niekto už osobné informácie poskytol, mali by dotknutí používatelia bezodkladne kontaktovať svoju banku a nechať si zablokovať platobnú kartu, prípadne prístup k elektronickému bankovníctvu.
Mobilní operátori zvyšujú ochranu klientov
Situáciu aktívne rieši aj slovenský telekomunikačný trh. Mobilní operátori Telekom a O2 už teraz úzko spolupracujú v rámci ich spoločného bezpečnostného systému, ktorý každý deň filtrovaním identifikuje a blokuje desiatky tisíc falošných a škodlivých volaní. Aktuálne sa o pripojení k takémuto systému snažia diskutovať aj zvyšní operátori pôsobiaci na slovenskom trhu, Orange a SWAN.
ASMOS zároveň zdôrazňuje, že oficiálne inštitúcie vrátane Sociálnej poisťovne nikdy nevyžadujú telefonicky prihlasovacie údaje, PIN kódy, ani priame vykonanie finančných transakcií. Dôležité upozornenia sú občanom vždy zaslané písomne.
Podľa aktuálnych štatistík majú podvodné telefonáty do roku 2025 predstavovať jednu z najvýznamnejších kyberbezpečnostných hrozieb na Slovensku. Je preto nevyhnutné, aby široká verejnosť zostala obozretná a žiadne citlivé údaje nikdy neposkytovala cez telefón, bez ohľadu na dôveryhodné číslo zobrazujúce sa na displeji.