Európska únia zvažuje plošné zavedenie nového bezpečnostného prvku v automobiloch: zeleného predného brzdového svetla. Testovacia prevádzka na Slovensku a následné analýzy z Rakúska ukázali, že toto jednoduché riešenie môže výrazne prispieť k zníženiu rizika nehôd, najmä na križovatkách.
Rakúska analýza potvrdzuje pozitívne skúsenosti zo Slovenska
Vedci z Technickej univerzity v rakúskom Grazi nedávno predstavili výsledky detailnej štúdie viac než 200 reálnych dopravných nehôd, v ktorej odporúčajú pridať na vozidlá extra zelené brzdové svetlo v prednej časti. Hoci tento návrh pôsobí ako úplná novinka, slovenskí vodiči ho poznajú už približne rok. Na Slovensku prebiehala rozsiahla pilotná prevádzka medzi septembrom 2022 a októbrom 2023, počas ktorej bolo nové svetlo inštalované naraz vo viac ako troch tisícoch vozidiel.
Podľa záverov analýzy, ktorú vykonávala spoločnosť TUV SÜD, až 78 % testujúcich vodičov uviedlo podporu plošnému zavedeniu predného zeleného brzdového svetla. Ešte silnejšiu podporu táto novinka získala u chodcov – až 86 % respondentov ju v reálnej cestnej prevádzke vnímalo pozitívne.
Ministerstvá odporúčajú jeho ďalšie rozšírenie
Výhody systému predného brzdového svetla potvrdzuje aj stanovisko slovenského ministerstva dopravy. Podľa rezortu vytvára zelené svetlo v prednej časti vozidla okamžite rozpoznateľnú indikáciu, že auto práve aktívne brzdí, čo výrazne zjednodušuje čítanie dopravnej situácie pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Práve viditeľná informácia o znižovaní rýchlosti môže byť kľúčová na rušných a komplikovaných križovatkách. Ministerstvo dopravy už schválilo predĺženie povolení pre testované autá, ktoré ďalej jazdia so zelenými svetlami aj mimo pôvodných termínov testovania.

K rovnako pozitívnemu hodnoteniu sa pripojil aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Aktuálne Európska komisia čaká na kompletizáciu ekonomickej štúdie, ktorú vykonáva Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu. Štúdia bude rozhodujúcim faktorom, podľa ktorého EÚ posúdi plošné uvedenie zeleného svetla do praxe.
Cenovo dostupné riešenie môže mať obrovský dosah
Podľa odborníkov ide o finančne nenáročnú zmenu, ktorá však môže výrazne prispieť k väčšej bezpečnosti na cestách. Ak Európska únia ekonomicky potvrdí výhody svetla, jeho nasadenie v masovom meradle by mohlo zásadne zmeniť spôsob, akým vodiči aj chodci vnímajú aktuálnu dopravnú situáciu. Zelená signalizácia vpredu vozidla má potenciál zabrániť mnohým kolíziám tým, že poskytne jasnú indikáciu brzdenia vozidiel, čo vodičom z vedľajších ciest, ale aj chodcom výrazne uľahčí rozhodovanie.
O rozšírení tejto bezpečnostnej inovácie na úroveň celej Európskej únie by malo byť jasnejšie už čoskoro. Ak aj ekonomická analýza ukáže, že benefity systému prevyšujú relatívne zanedbateľné náklady, zelené predné brzdové svetlo má veľkú šancu stať sa bežnou súčasťou európskych ciest. Slovensko by sa tak mohlo stať jednou z prvých krajín, kde táto bezpečnostná technológia bude využívaná vo väčšom rozsahu.