Poľská Varšava sa pridáva k európskym mestám ako Londýn či Štokholm, ktoré postupne zavádzajú prísnejšie obmedzenia pre majiteľov starších, viac znečisťujúcich automobilov. Hlavné mesto Poľska od minulého leta rozšírilo nízkoemisnú zónu, ktorá pokrýva plochu 37 štvorcových kilometrov, teda približne sedem percent rozlohy Varšavy. Upozorňuje na to informačný portál gov.pl. Toto opatrenie výrazne zasiahne vodičov s dieselovými aj benzínovými motormi, obzvlášť aj zo susedného Slovenska, ktorí každoročne navštevujú Varšavu súkromne či pracovne.
Pozor na emisné normy: Zákaz sa dotkne hlavne dieselových áut
Od leta minulého roka platí vo varšavskej nízkoemisnej zóne zákaz vjazdu pre benzínové autá s emisnou normou Euro 2 či staršou, ako aj pre vozidlá s dieselovým pohonom spĺňajúce maximálne normu Euro 4. To znamená, že vodiči dieselových modelov spred roku 2005 môžu mať pri návšteve Varšavy vážny problém. Poliaci však plánujú opatrenia postupne sprísňovať.
Do roku 2032 chce Varšava prísť s takými reštrikciami, že do vyhradenej nízkoemisnej zóny budú mať zákaz vjazdu všetky dieselové osobné autá staršie ako 11 rokov. V prípade benzínových motorov bude limit zhovievavejší – zakázaný vjazd sa bude týkať vozidiel starších než 17 rokov. Tieto kroky majú znížiť objem emisií a pomôcť s ozdravením ovzdušia poľského hlavného mesta. Varšava tak nasleduje britský Londýn, ktorý nízkoemisné zóny zaviedol a postupne rozšíril vzhľadom na vážny problém nárastu automobilovej dopravy.

Zákaz skontrolujú inteligentné kamery, pokuty presiahnu sto eur
Dodržiavanie nových pravidiel budú poľské úrady dôsledne vyhodnocovať vďaka modernej technológii. V okolí nízkoemisných zón sú nainštalované inteligentné kamery, ktoré automaticky zaznamenávajú poznávacie značky prechádzajúcich vozidiel. Dáta sú online konfrontované s databázou obsahujúcou údaje o emisnej norme jednotlivých automobilov. V prípade odhaleného porušenia tohto zákazu hrozí majiteľom motorových vozidiel vysoká pokuta. Podľa informácií z oficiálnych zdrojov stránky gov.pl, táto pokuta môže presiahnuť až 115 eur.
Okrem toho varšavská legislatíva ráta s určitými výnimkami. Medzi ne môžu patriť, napríklad, seniori či osoby so zdravotným znevýhodnením. Napriek určitým výnimkám odborníci odporúčajú pred cestou do Varšavy vodičom zo zahraničia dôkladne sa uistiť, či ich konkrétne vozidlo spĺňa minimálne stanovené emisné normy.
Situácia ovplyvní aj slovenských vodičov
Nové pravidlá zavedené Varšavou, hoci zatiaľ obmedzené iba na jednu vybranú časť mesta, môžu výrazne ovplyvniť aj slovenských motoristov. Mnohí Slováci totiž pravidelne cestujú do Varšavy, či už súkromne alebo z pracovných dôvodov, a to často vlastným automobilom či požičaným vozidlom zo Slovenska.
Vzhľadom na plánované rozšírenie týchto pravidiel aj na ďalšie veľké európske mestá, mali by slovenskí vodiči už teraz dôslednejšie sledovať emisné parametre svojich vozidiel. Experti na automobilový priemysel pri tejto príležitosti pripomínajú, že v budúcnosti bude pre vodičov cestujúcich po európskych metropolách nevyhnutné rátať s nízkoemisnými zónami ako bežnou realitou každodenného života a mobility.