Ak ste nedávno jazdili po českých diaľniciach, možno ste si všimli kovové brány klenúce sa cez celú vozovku, na ktorých sú pripevnené viaceré kamery. Ich vzhľad je prakticky rovnaký ako pri kamerách, ktoré merajú rýchlosť vozidiel, pričom dojem znásobuje aj výrazná biela čiara namaľovaná cez cestu – prezentujú sa však ako niečo odlišné. Napriek tomu, že tieto zariadenia pôsobia odstrašujúco najmä na vodičov osobných automobilov, ich funkcia je v skutočnosti celkom iná. Primárne sú určené na váženie nákladných vozidiel priamo za jazdy, bežní motoristi sa ich preto obávať nemusia.
Inteligentné váženie na českých komunikáciách
Momentálne funguje v Česku približne 18 takýchto zariadení, umiestnených na strategických miestach po celej republike. Ministerstvo dopravy však plánuje tento počet do konca roka výrazne navýšiť, celkovo až na 31 brán s inteligentným systémom váženia vozidiel. Tieto moderné technológie, označované ako WIM (Weigh in Motion), využívajú princíp tzv. dynamického váženia vozidla v reálnom čase. Vozidlo teda nemusí počas kontroly ani spomaľovať, systém plynule zaznamenáva celkovú hmotnosť, zaťaženie jednotlivých náprav a všetky ostatné dôležité parametre vozidla, na základe ktorých možno ihneď určiť, či nákladiak spĺňa zákonom stanovené limity.
Hlavnou úlohou týchto váh je zaznamenať presnú hmotnosť vozidla a zachytiť tie nákladné automobily, ktoré svojou nadmernou váhou poškodzujú vozovku. Prevádzkovatelia vozidiel, ktoré prekročia zákonom stanovené nosnosti, následne dostávajú pokuty. V prípade prekročenia hmotnosti do pol tony sa pokuta stanovuje na úrovni 5 000 Kč, zatiaľ čo za každú začatú tonu nad limit predstavuje sankcia čiastku až 9 000 Kč. Pokuty sú zasielané príslušným obciam s rozšírenou pôsobnosťou, ktoré túto agendu spravujú.
Na základe novej legislatívnej úpravy, platnej od marca 2024, sú takto získané prostriedky rozdelené medzi tri subjekty. Celkovo 30 % výnosov poputuje do rozpočtov obcí, ďalších 30 % príde do krajských pokladníc a najväčšia čiastka – presne 40 % – bude smerovať priamo majiteľom konkrétnych pozemných komunikácií. Tento model rozdelenia finančných sankcií má za cieľ motivovať všetky úrovne samosprávy k aktívnej podpore a rozširovaniu tohto typu moderných systémov kontroly nákladných automobilov.
Ministerstvo dopravy zároveň potvrdilo, že tieto váhové zariadenia nie sú aktívne nepretržite, ale zapínajú sa náhodne. Podobný systém náhodnej aktivácie používajú aj niektoré úsekové meracie zariadenia na kontrolu rýchlosti vozidiel, čím sa zabraňuje príliš veľkej záťaži na úrady a správne zložky.
Pozor na rýchlosť, kamery strážia diaľnice D4 a D0
Napriek tomu, že drvivá väčšina brán vybavených kamerovým systémom slúži v Česku na kontrolu hmotnosti, existujú dve dôležité výnimky. Na českej diaľnici D4, ktorá bola dokončená len nedávno, sa nachádzajú bodové systémy na monitorovanie rýchlosti vozidiel. Podobne je na tom i vonkajší Pražský okruh D0, kde je týchto systémov umiestnených dokonca hneď niekoľko. Tieto kamery naozaj zaznamenávajú prekročenie povolenej rýchlosti a vodičom tu teda hrozia sankcie za prejazd rýchlosťou vyššou ako zákonom povolená hranica.
Rovnako je potrebné dávať pozor v diaľničných tuneloch. Na D1 v tuneli Klimkovice, na D8 v tuneloch Panenská a Radejčín či na D5 v tuneli Valík sú nainštalované pevné kamerové zariadenia, ktoré merajú a zaznamenávajú prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Ide pritom o dlhodobé inštalácie, ktoré sú v prevádzke nepretržite, na rozdiel od dočasných úsekových meraní rýchlosti v rôznych zúžených miestach ciest, ktoré tu neuvádzame, pretože ich rozmiestnenie sa pravidelne mení.
Z pohľadu bežného motoristu teda platí jednoduché pravidlo: brán, ktoré majú kamery primárne určené na váženie nákladných vozidiel, sa obávať nemusí. Napriek tomu by ste však mali byť vždy dodatočne opatrní, pretože niektoré úseky obsahujú kamery skutočne zamerané na kontrolu rýchlosti. Dodržiavaním maximálnej povolenej rýchlosti sa vyhnete pokutám i zbytočným komplikáciám na cestách.