Európska únia definitívne schválila upravené pravidlá pre emisné limity osobných automobilov a dodávok. Po mesiacoch rokovaní dostali európske automobilky viac priestoru na splnenie cieľov, ktoré sa týkajú emisií oxidu uhličitého (CO₂). Kľúčovou zmenou je predĺženie lehoty na preukazovanie splnenia emisných limitov z jedného roka na tri roky.
Táto významná zmena pravidiel bola potvrdená na májovom rokovaní ministrov pre európske záležitosti v Bruseli, čo znamená, že pravidlá už sú definitívne a vstúpia do platnosti po oficiálnom zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
Trojročné obdobie namiesto ročných limitov
Podľa pôvodných pravidiel museli automobilky každý rok dokázať, že spĺňajú emisné ciele stanovené Európskou úniou. Ak by prekročili stanovený limit, čelili by sankcii vo výške 95 eur za každý gram CO₂, ktorý presiahol stanovených 93,6 gramov na kilometer na jedno predané vozidlo. Teraz, po prijatí nových pravidiel, môžu výrobcovia priemernú hodnotu emisií spočítať a spriemerovať za obdobie troch rokov – teda konkrétne za roky 2025 až 2027.
V praxi to znamená, že ak výrobca v jednom roku emisie prekročí, môže v nasledujúcich rokoch tieto emisie kompenzovať, čím sa vyhne vysokej pokute. Pokiaľ však priemerné hodnoty prekročia stanovený limit po celých troch rokoch, automobilka už pokute neunikne. Tieto opatrenia poskytujú automobilkám významnú úľavu a zároveň čas na investície do vývoja ekologickejších technológií.
Podpora automobilového priemyslu v Európe
Nové pravidlá boli prijaté najmä preto, aby európske automobilky mohli lepšie konkurovať zahraničným rivalom, najmä z USA a Číny. Automobilový priemysel má pre Európsku úniu mimoriadny význam – tvorí približne 14 percent celkového hrubého domáceho produktu (HDP) a zamestnáva až 13 miliónov ľudí naprieč členskými štátmi.
Hoci je nová úprava pravidiel považovaná za výrazný ústupok automobilkám, podľa expertov stále zostáva mnoho výziev, ktorým výrobcovia čelia. Hlavným problémom je pomerne nízky podiel predajov elektromobilov, ktoré aktuálne tvoria len približne 15 percent celkových predajov. Práve elektromobily sú pritom kľúčové na splnenie prísnych emisných cieľov EÚ.
Výhoda pre automobilky, výzva do budúcnosti
Automobilky môžu vďaka novým pravidlám výrazne ušetriť a nasmerovať získané zdroje do technologických inovácií. Experti však pripomínajú, že európske automobilky sa nemôžu úplne spoľahnúť na dočasnú úľavu. EÚ totiž stále trvá na pláne zakázať od roku 2035 predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Výrobcovia preto musia aj naďalej intenzívne investovať do elektromobility a iných ekologických alternatív.
Celkový význam tejto dohody však automobilky hodnotia veľmi pozitívne, keďže flexibilnejšie pravidlá im poskytujú čas potrebný na adaptáciu a zabezpečenie konkurencieschopnosti. Je preto pravdepodobné, že tento krok prinesie automobilovému sektoru v Európe značnú úľavu a pomôže mu ľahšie prekonať súčasné ekonomické a ekologické výzvy.