Každý motorista, ktorý plánuje zakúpenie nového automobilu v Európskej únii, sa už novej technológii nevyhne. Zoznam povinných bezpečnostných a asistenčných systémov, ktoré musia mať nové vozidlá, sa opäť rozšíril. Jedným z najnovších prírastkov je moderný asistenčný systém označovaný ako ISA, čiže Intelligent Speed Assistance (inteligentný asistent rýchlosti). Tento systém kontroluje dodržiavanie rýchlostných limitov a môže pri ich porušení priamo zasiahnuť do riadenia.
Ako systém ISA funguje v praxi?
Inteligentný asistent rýchlosti funguje na princípe kombinácie kamier umiestnených v prednej časti vozidla a pokročilej GPS technológie. Tieto snímače dokážu presne vyhodnotiť platné rýchlostné limity v daných úsekoch ciest. V prípade, že vodič prekročí maximálnu povolenú rýchlosť, systém upozorní vodiča vizuálnymi alebo zvukovými signálmi, prípadne jemnými vibráciami na volante. Pokiaľ vodič na upozornenia nereaguje, ISA dokáže automaticky upraviť rýchlosť vozidla na povolenú úroveň.
Podľa vyjadrenia Európskej komisie sa však stále jedná o systém s doplnkovou, podpornou funkciou. Vodiči si môžu sami flexibilne regulovať rýchlosť vozidla, ak si to dopravná situácia vyžaduje, napríklad intenzívnejším zošliapnutím plynového pedála pri predbiehaní. Dôležité však je, aby motoristi zohľadnili správanie systému pri manévroch ako predchádzanie, najmä ak majú menej skúseností s automatizovanými asistenčnými technológiami.
EÚ očakáva vyššiu bezpečnosť na cestách
Únia si od nového nariadenia sľubuje predovšetkým posilnenie bezpečnosti cestnej premávky. Nadmerná rýchlosť a nedodržiavanie maximálne povolenej hranice je medzi najčastejšími príčinami závažných nehôd. Zavedením systému ISA plánuje Európska únia výrazne znížiť počet dopravných incidentov a dosiahnuť vyššiu ochranu všetkých účastníkov cestnej premávky.
Ide tiež o užitočný doplnok pre vodičov, ktorí sú menej pozorní voči dopravným značkám alebo pravidelne jazdia na neznámych úsekoch, kde sa im ťažko sleduje aktuálne obmedzenie rýchlosti.
Rast cien nových automobilov
Na druhej strane platí, že každý nový povinný asistenčný systém znamená určité zvýšenie celkovej ceny automobilu. Obzvlášť pri menších vozidlách je tento rast cien za posledné roky výrazný a citeľný pre motoristov. Hoci nie je systém ISA jedinou príčinou, spolu s vysokou infláciou po vypuknutí vojny na Ukrajine a prísnymi emisnými požiadavkami zo strany Bruselu prispieva k vývoju cien. Motoristi si tak za celkovo bezpečnejšie autá musia v konečnom dôsledku priplatiť. Majiteľov už existujúcich a registrovaných vozidiel sa táto povinnosť netýka, dodatočná inštalácia nových systémov preto nebude potrebná.